Discus
Postet 24.11.09 kl 16:16
Postet 25.11.09 kl 06:49
Discus
Hei Ken.Jeg har ordla meg litt feil i
går.Jeg har Discus selv,men jeg ville
komme i kontakt med andre i Bodø
saltenområdet som har Discus.
Har et par rødturkis på 14 og 12cm
som danser og koser men vil ikke legge
egg.Siste gang de la var i uke 28.
Fiskene er i god form og spiser omentrent
alt av for.ph 6.8 nitrit 0.Skifter vann
en gang i uka.190l akv.skifter
70/80l hver gang.På forhånd tusen takk.
mvh Odd Færøy.
går.Jeg har Discus selv,men jeg ville
komme i kontakt med andre i Bodø
saltenområdet som har Discus.
Har et par rødturkis på 14 og 12cm
som danser og koser men vil ikke legge
egg.Siste gang de la var i uke 28.
Fiskene er i god form og spiser omentrent
alt av for.ph 6.8 nitrit 0.Skifter vann
en gang i uka.190l akv.skifter
70/80l hver gang.På forhånd tusen takk.
mvh Odd Færøy.
Postet 25.11.09 kl 14:24
Personlig ville jeg ha prøvd å skifte vann kanskje hver dag / annen hver dag i en periode men ikke så store mengder 40-50% av gangen.
Prøv heller med ca 10-15% hver gang og benytt kaldt springvann (forutsatt normale vannverdier) så temp. i akvariet reduseres med ca 3-4 grader (ned fra 29-30 grader) så er det kanskje ikke mer som skal til...
Prøv heller med ca 10-15% hver gang og benytt kaldt springvann (forutsatt normale vannverdier) så temp. i akvariet reduseres med ca 3-4 grader (ned fra 29-30 grader) så er det kanskje ikke mer som skal til...
Postet 27.11.09 kl 14:06
Discus
Hei Hans.Takker for raskt svar.Skal prøv
det i løpet av helga.Når det gjelder discus
mat er det noe annet jeg skal ha i sammen
med paprika/reker/spinat/vitamin/tetrabits
oksehjerte frossenmat for og få discusene
til og vokse hurtig.
mvh Odd Færøy.
det i løpet av helga.Når det gjelder discus
mat er det noe annet jeg skal ha i sammen
med paprika/reker/spinat/vitamin/tetrabits
oksehjerte frossenmat for og få discusene
til og vokse hurtig.
mvh Odd Færøy.
Postet 28.11.09 kl 09:26
Personlig bruker ikke jeg noe annet enn discus granulat som hovedfôr til mine voksne fisker, så derfor kan jeg ikke gi noe tips for egenprodusert mat. Gir discus'n oksehjerte (som jeg kjøper i butikken) ca ett måltid hver dag - orker ikke alt "griseriet" . )
Discusyngel forer jeg på artemia - etter de har vært frittsvømmende i underkant av 1 uke, så har jeg overgang til "knust" discusgranulat etter ytterligere ca 6-7 dager (nesten så fint som støv...) for å øke størrelsen etterhvert som yngelen vokser. Da jeg ser ynglen spiser granulat og tar jeg så vekk foreldrene - unngå at de blir gående så lenge at de skader foreldrene.
Jeg er kjent med att de fleste bruker oksehjert men jeg har ikke opplevd att yngelen/ungene blir mindre med discusgranulat som hovedfôr. Se ellers flere gode tråder inne på nettet og her på AF.
Det viktigste er at du finner den løsningen du synes er best etter å ha lest litt om hva andre gjør finner du den løsningen du har tro på.
Til slutt et lite tips til slutt - utfør vannbytte daglig ca 10%, da yngelen vokser best ved gode vannkvaliteter og att overskudd av mat ødelegger/svekker raskt vannkvaliteten. Unngå å få vannstrålen direkte på yngelen.
Lykke til...
Discusyngel forer jeg på artemia - etter de har vært frittsvømmende i underkant av 1 uke, så har jeg overgang til "knust" discusgranulat etter ytterligere ca 6-7 dager (nesten så fint som støv...) for å øke størrelsen etterhvert som yngelen vokser. Da jeg ser ynglen spiser granulat og tar jeg så vekk foreldrene - unngå at de blir gående så lenge at de skader foreldrene.
Jeg er kjent med att de fleste bruker oksehjert men jeg har ikke opplevd att yngelen/ungene blir mindre med discusgranulat som hovedfôr. Se ellers flere gode tråder inne på nettet og her på AF.
Det viktigste er at du finner den løsningen du synes er best etter å ha lest litt om hva andre gjør finner du den løsningen du har tro på.
Til slutt et lite tips til slutt - utfør vannbytte daglig ca 10%, da yngelen vokser best ved gode vannkvaliteter og att overskudd av mat ødelegger/svekker raskt vannkvaliteten. Unngå å få vannstrålen direkte på yngelen.
Lykke til...
Postet 28.11.09 kl 14:03
Endret: 28.11.09 kl 14:04