Discus
Postet 14.12.09 kl 00:08
Postet 14.12.09 kl 18:18
Jeg har kardinalneon,sort neon, scalare, sommerfuglchiklide, ildhale, gibbiceps, pansermaller...28 grader i vannet er mer enn nok for discusen hvis den slipper å prøve å fordøye oksehjerte å dermed er det ikke noe problem med hverken fisk eller planter heller. Absolutt ingen heksekunst dette med diskus, pass bare på nitit og nitrat = ha god biologisk filtrering og masse planter
Postet 15.12.09 kl 14:14
Hei!
Gratulerer med valg av en flott fisk!! Vil anbefale deg å lese litt inne på forumet for discus vedr fiskesammensetning, str på kar, antall discus, foring osv. Discus er ikke vanskelig å holde dersom man er innstilt på "å yte det lille ekstra". Det er noen enkle kjøreregler man bør sette seg inn i for at discusene dine skal trives)
Mine tanker:
Av rolys fiskeliste ville jeg kuttet ut gibby ( siden den kan suge seg fast på discusen - slimet smaker visst himmelsk). Scalarene går ofte bra til de er voksne og begynner å danne par... samt at de ofte er griske i matfatet..., Ildhale har jeg ikke noen erfaring med.
Corydoras og kardinaltetra passer godt sammen med discus. Jeg har dessuten L144 samt R.parva i samme karet.
Vedr temp har jeg 29-30 grader i vannet, fordi det ser ut til at fiskene trives bedre da.
Gratulerer med valg av en flott fisk!! Vil anbefale deg å lese litt inne på forumet for discus vedr fiskesammensetning, str på kar, antall discus, foring osv. Discus er ikke vanskelig å holde dersom man er innstilt på "å yte det lille ekstra". Det er noen enkle kjøreregler man bør sette seg inn i for at discusene dine skal trives)
Mine tanker:
Av rolys fiskeliste ville jeg kuttet ut gibby ( siden den kan suge seg fast på discusen - slimet smaker visst himmelsk). Scalarene går ofte bra til de er voksne og begynner å danne par... samt at de ofte er griske i matfatet..., Ildhale har jeg ikke noen erfaring med.
Corydoras og kardinaltetra passer godt sammen med discus. Jeg har dessuten L144 samt R.parva i samme karet.
Vedr temp har jeg 29-30 grader i vannet, fordi det ser ut til at fiskene trives bedre da.
Postet 16.12.09 kl 09:30
Matts Eskil Langberghallo jeg lurer på å skaffe meg discus men jeg lurer på hva slags fisk jeg kan ha med dem.
Vil bare tipse deg om at diskus-spørsmål er greiest å poste på underforumet her for diskus Der finnes også mange interessante tråder for deg å lese
Postet 16.12.09 kl 09:43
Postet 28.12.09 kl 04:02
Du bør være obs siden de krever ganske mye foring før det er rundt 10-12cm.
Hvor store er de du har kjøpt? Ser ganske små ut på bildet. Med sand, planter og lignende i akvariet så blir det dessverre vanskelig å holde vannverdiene på et akseptabelt nivå.
Hva har du tenkt å fore disse opp med?
Det er absolutt ikke vanskelig å holde Discus, men krever litt ekstra arbeid mens de vokser til...
Hvor store er de du har kjøpt? Ser ganske små ut på bildet. Med sand, planter og lignende i akvariet så blir det dessverre vanskelig å holde vannverdiene på et akseptabelt nivå.
Hva har du tenkt å fore disse opp med?
Det er absolutt ikke vanskelig å holde Discus, men krever litt ekstra arbeid mens de vokser til...
Postet 28.12.09 kl 11:36
de er på 10 til 11 cm så de er ikke så små men jeg har satt meg på et vannbyte på 20 til 30 litter hver dag sammtidilig som jeg skjekker vannverdiene hver dag . sånn som det er i dag så er det under 0,1no2 og 6,8 ph ogligger på 29 grader noe som jeg har skjønnt er bra. men for å si det slik så er det mine første discuskar men det er ikke mitt første kar jeg har også et med viltfanget malawi som jeg har hatt nå i to år..
Postet 30.12.09 kl 22:30
Postet 30.12.09 kl 22:52
Endret: 30.12.09 kl 22:54
Postet 31.12.09 kl 12:03
Postet 31.12.09 kl 12:26
nei det er 2 som er 10 tli 11 cm og to som er 7 til 8 cm men dere skal ha rett i en ting å det er at jeg må bytte mer vann, prøvde det i dag å diskcsene ble mer aktive å så mer tilfrets ut.. jeg forer med tetra discus granulat noe som jeg fikk beskje om fra oppdreteren var et kjempe flott for. stemer dette?
Postet 02.01.10 kl 02:03
Postet 02.01.10 kl 10:45
Postet 06.01.10 kl 21:45
Postet 06.01.10 kl 21:51
Postet 06.01.10 kl 22:05
Vidar AlfeiSmå Praktbotia går fint, men unngå de voksne da enkelte har hatt tilfeller at de angriper discusen. Du bør ikke prøve middel som skal drepe sneglene, da dette vil forgifte akvariet ditt.
Botia er skumring- og nattaktive og bør ikke settes i lag med discusen. Discus sover om natten og da passerdet dårlig med en nattaktiv fisk som rommesterer rundt i burken.
Postet 06.01.10 kl 23:55
Discus
ungå alt som kan stresse discusen, gjelder større ciklider som feks sebra ciklider, botia, nattaktive maller,store plecomaller.
syns discus passer best sammen med kardinaltetra og litt mellomstore tetra fisk som feks glødebånd tetra, blodfinne tetra,og ellers rolige stimfisk.
unngå colombia tetra og skjørte tetra, de spiser på slimet til discusen og herjer generelt med småfisk..
scalarer er sånn midt på treet, kan gå men er raskere og glupskere en discus i matveien,og de kan være litt biske.
pass på videre at discus, spiser neontetra,!!!! dyr kost for sulten discus.. selv erfart det..
dessuten agressive discus er noe du heltsikkert kommer utfor før eller senere og det kan gå svært hardt forseg, discus har en hard rangordning og hakkeorden. og de mobber gjerne i hel en discus de ikke liker . vær obs obs..
for alle godt og sørg for at alle vokser like gjevnt..
syns discus passer best sammen med kardinaltetra og litt mellomstore tetra fisk som feks glødebånd tetra, blodfinne tetra,og ellers rolige stimfisk.
unngå colombia tetra og skjørte tetra, de spiser på slimet til discusen og herjer generelt med småfisk..
scalarer er sånn midt på treet, kan gå men er raskere og glupskere en discus i matveien,og de kan være litt biske.
pass på videre at discus, spiser neontetra,!!!! dyr kost for sulten discus.. selv erfart det..
dessuten agressive discus er noe du heltsikkert kommer utfor før eller senere og det kan gå svært hardt forseg, discus har en hard rangordning og hakkeorden. og de mobber gjerne i hel en discus de ikke liker . vær obs obs..
for alle godt og sørg for at alle vokser like gjevnt..
Postet 07.01.10 kl 02:42
Geir KristiansenBotia er skumring- og nattaktive og bør ikke settes i lag med discusen. Discus sover om natten og da passerdet dårlig med en nattaktiv fisk som rommesterer rundt i burken.
Jeg personlig har ikke hatt botia med Discus, men en venn av meg har hatt det med vellykket resultat. Snegle bestanden ble holdt i sjakk, men når botiaene voks til tok han ikke sjansen lenger.
Du har nok rett i det at de er nattaktive, så det var kanskje ikke det beste alternativet.
Postet 07.01.10 kl 06:27
Postet 07.01.10 kl 09:29