Noen spørsmål om innkjøring av nytt discusakvarie

Da har jeg satt opp et nytt BBT akvarie som er klargjort for oppforing av discus. Dvs et kar uten grus eller planter. En del av filtermassen er tatt fra er godt innkjørt kar slik at det biologiske filteret skal være operativt helt fra starten. Men det vil fortsatt gå et par uker før kommer fisk i karet.
Spørsmålet er om bakteriekulturen i filteret har nok å leve av i 2 uker når det ikke er noen levende vesener i karet. Bør jeg putte oppi noen næringsstoffer av et eller annet slag?
Jeg har klargjort automatisk vannbytte, men det er vel ikke noe vits i å bytte så mye vann de første ukene så lenge det ikke er fisk i karet?

Enten må du "fore" karret eller så må du sette inn fisk som sørger for at bakteriene har noe å leve av.

14 dager uten biologisk belastning vil redusere bakteriebestanden kraftig. Kan en løsning være å la filteret surre å gå i discuskarret ditt slik at du bare flytter det når alt er klart. Du har jo automatisk vannbytte i storkarret så det er jo bare å hente vann fra dette når behovet melder seg i BB-karret.

Ja jeg har tenkt tanken. I storkaret vil det være nok mat til bakteriener i filteret.

Men jeg tenkte at de nye fiskene skulle få så rent vann som mulig. Og det kan jo tenkes at fiskene i storkaret kan være bærere av en eller annen styggedom som de nye fiskene ikke er vant til. (Det blir sannsynligvis Stenker fra Betine). Jeg har prøvd noe lignende tidligere. Kjøpte 20 smådiscus av Kai Hansen for 3 år siden som jeg puttet sammen med noen gamle diskus som jeg hadde fra før. Kort tid etter oppsto det akutt sykdomsutbrudd som sannsynligvis var gjellemark. Jeg fikk medisiner tilsendt fra Kai og fikk kjørt en kur men jeg mistet 2-3 fisker.
Jeg har en discus som sturer litt i storkaret og den ser ikke helt frisk ut. Men slik har den vært i mange måneder uten at tilstanden har forverret seg så jeg regner med at det skyldes at han er nederst på rangstigen.

Vil det hjelpe å putte noen ancistrus og eplesnegler i det nye karet. Husker jeg har prøvd eplesnegler i et BBT kar tidligere, men de døde ganske fort. Det er jo ikke så mye å leve at i et slikt kar.

Har desverre samme opplevelsen som deg der det skjedde katastrofale ting med nyinnkjøpte discus. Hos meg var det motsatt da de discusene jeg kjøpte hadde med seg noe som jeg ikke klarte å ta knekken på. Utrolig kostbart ble det også, men skal man holde på med discus så får man venne seg til slike nedturer.

Jeg vile ha matet BB-karret med rekepellets eller lignende for å holde mengden med biologisk nedbrytbare stoffer oppe slik at filteret hade noe å gå på.

Rekepellets?

Hvor får man tak i det?

Det nytter ikke med vanlig fiskefor da. Eller litt oksehjerte?
Hadde vært greit å bruke noe som jeg har i huset.

Benytt det du har i huset. Poenget er å skape biologisk belastning. Oksehjerte er i så måte en god bombe å slippe i karret

Vet ikke helt hvorfor jeg kom med rekepellets. Må være sjokket av at Wardley gjorde allvor med å slutte med sin variant.

Du ble ikke helt bitt av VF basillen siden du tenker på å kjøre Stendker
VF er jo fine saker, men jeg syns det er mange fine oppdrettsvarianter også. Og selv om jeg har hatt diskus i snart 10 år så føler jeg meg ikke klar til å takle sære VF-discus. Jeg har lite erfaring med medisinering og alskens kurer for å bli kvitt parasitter og den slags og liker heller ikke å styre med slikt. For jeg har alltid hatt discus i tett beplantet selskapskar og har heller ikke hatt noe skikkelig karantenekar til å behandle syk fisk. Så jeg har dessverre hatte en del dødsfall.

Føler at Stendker er temmelig safe og går for det denne gang.
Geir Kristiansen
Må være sjokket av at Wardley gjorde alvor med å slutte med sin variant.

God_jul, Geir og Geir
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap