Syk/apatisk diskus

Har et kar på 375 liter. 8 discus,20 tetra,8 coroydas,3stk 144 maller. Temp 28,5.
Nitritt 0. Discusene trives ikke. 4 asiatisk opprinnelse + 4 nyinnkjøpte stendker. Det er stendkerne som ikke ser ut til å trives. Virker som de klør noe, samt puster raskt. Sliter med å få ned PH som forøvrig er 8.

Satte inn luftestein da jeg målte for lite o2 i vannet. Dette er 14 dager siden, men ser ikke ut til å hjelpe. Kan det være PH som er årsaken. kan legge til at jeg bytter 15% vann hver dag. Fores med oksehjerte 5 ganger om dagen.

Om dere mener det er for høy PH, hva er da beste måte å stabilisere dette på. Forøvrig har jeg 2 utvendige filter Fluval 405.
Hei

-Hvor lang tid brukte du på å venne Stendkerne til PH 8 ved ankomst?

-Hva er det som gjør at du har så høy PH i karet?

-Har du målt PH i krana?

-Har du kalkstein i karet?

-Bruker du noen tilsetningsstoffer i karet?

-Ved foring med oksehjerte såpass mange ganger til dagen så trengs det sterk filtrering. Hva har du av filtrering i karet?

Dette er spørsmål det er viktig å få svar på. Var jeg deg ville jeg gått ned til 2 ganger om dagen med foring en stund og økt vannbytte til 30% daglig. Da må vannet pretempereres selvfølgelig, ellers får du for kaldt vann.

Ville også økt temp til 30.
Har du sjekket NH4 (ammonium) verdiene ved så høy ph. Ph 8 blir vell litt mye for discus, senk den til max ph 7.5 eller under. Dette kan også skyldes nitrit ikke bruk tetra sin tester den har ikke god nok skalering om du bruker denne. En bedre tester er JBL sin.
Det mange har erfart er nok at de "gruer seg til å bytte vann"
pga discusen trives bra uten å bytte vann, så skjer det en krash og man må bytter vann. Fiskene trives ikke med det nye vannet. Og man blir lett litt rådvill.

Har prøvd å bytte lagret vann og vann rett fra kranen men dette har aldri fungert 100% for meg. Men så oppdaget jeg at man kan bytte konternuelig vann automatisk hele døgnet. Dette har fungert strålende men selfølgelig trekker dette mer strøm. Om man har kommunalt vann får man vekk kloren med å bygge seg et blandingsfilter som lufter vannet. Man får en bedre vekst pga NO3 verdien. Og man trenger ingen filtere da man bytter ca 200% og NO2 verdiene ikke stiger og at bakteriene ikke får nok næring. Ved strømstans stopper vanntilførselen inn automatisk ved en NC magnetventil slik at temp ikke går noe lavere en normalt ved strømstans.
Svar på spørsmål
Må innrømme at tilvenningen gikk i raskeste laget 25min. Har ingenting i karet som jeg vet kan høyne ph. Bruker rådasand. ph i springen er 7,5.
Ingen tilsetningsstoffer av noe slag. Har ikke kalksten. Kjører med 2 utvendige filter fluval 405. Har aldri hatt utslag på nitritt.

Kjøpte nå i kveld en ph senker, slo i en liten dose ca. 25% av anbefalt dose, og måler for å se om det skjer noe. Er jo og redd for ph dropp.

Er takknemlig for alle svar, så har dere grie på dette vennligst send meg svar.

På forhånd mange takk.
Grunnen til at stendkerne dine sliter er da utvilsomt alt for kort tilvenning fra ph 6,5-7 som stendker bruker til ph 8 hos deg. Det beste du kan gjøre nå er å holde ph så stabil som mulig.
Du kan og legge torv i vannet det funker for meg. Jeg har stabil ph på 6.5 Men da må du senke vannet før du setter det i akvariet ved vannskift. for pg 8 er altfor høyt for diskus. Ikke rart de sliter. Få phen ned, men gjør dette gradvis.

Må og tillføye at etter jeg la noen nett med torv i akvariert bak bakgrunnen har jeg 3 par i 540 literen min som legger egg og får fram Wiglers samtidig. Selv om de går med en god del andre fisker. Å det er ikke så vanlig. Men da trives de vertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap