Axel Clausen
Mange takk, nå trenger jeg hjelp. Jeg har 8 discus i en 375 liter. Ingen nitritt.PH på 6,5 vannskifte 10/15% prosent hver dag. 2 utvendige filter, og mater med oksehjerte 5 ganger til dagen.
Alikevel, discusene trives ikke. De spiser godt, men puste som fy, altfor fort.
Har lite erfaring med Discus, men er redd det kan være gjellemark. Selv om finnen ikke er inntil kroppen. Derimot ha noen av dem den ene gjellen lukket.
Hva tror dere? er det gjellemark eller hva?
Trenger svar fra folk med erfaring. På forhånd mange takk
Husk at det kan være mye som gjør at discusen lukker gjellene på den ene siden. Som oftest har det noe med vannverdier og derav mistrivsel å gjøre. Det kan være at DiscusGeir treffer spikeren med lavt oksygeninnhold. Mine RSG VF4 er svært vare og signaliserer nitrit på vei oppover før jeg klarer å registrere det med prøver av vannet.
Har du hatt dem en veldig kort stund, kan det være at vannverdiene skiller seg godt ut fra der de har vært.
Du skriver ikke noe om hvor varmt det er i karet ditt. Husk at Discus vil slite med å fordøye oksehjerte hvis temperaturen går under 28 grader.
Når det gjelder gjellemark, så anbefaler jeg deg å finne en lokal helt med mikroskop og litt erfaring. Fordi gjellemark er ofte noe en frykter men sjelden har.
Roger