Den store flyttesjauen
Det øverste bilde viser bildet viser 350-literen med 11 discus, det nederste viser 450-literen med 12 skivetetra og ca 45 colombiatera. Til helgen skal disse fiskene bytte plass, plantene skal også følge med. Vannverdiene er tilnærmet lik i begge karene. PH 6.5, nitrit 0 og nitrat rundt 15, GH 4.5 og KH 2.5. Temperaturen i 450-literen er sakte på vei opp til 29 grader. Jeg skal starte opp et UV-filter i 450-literen i kveld og la det gå til søndag. Selve overflytningen skal gå via 2 isoporkasser, en for hvert kar, for en gradvis tilvenning for discusen. Det er jo først og fremst discusen jeg er bekymret for, selv om jeg ikke glemmer skivetetraene. Jeg lurer litt på om jeg må behandle 450-literen med noe medesiner e.l. og i tilfelle hvilke og er det andre åpenbare ting jeg har glemt, jeg blir takknemlig for alle innspill.
Ja, jeg vet at 350-literen blir overfyllt, men følg litt med her på AF, det kommer kanskje noen utrolige gode pristilbud på skivetetra snart.
M.v.h.
Jon
Ja, jeg vet at 350-literen blir overfyllt, men følg litt med her på AF, det kommer kanskje noen utrolige gode pristilbud på skivetetra snart.
M.v.h.
Jon
Postet 12.01.10 kl 13:12
Hei Jon!
Ser ut til å bli bra dette her
Du sier du setter i et UV - filter som skal gå til søndag, har du det bare på en helg?
Når jeg har byttet om på fisk, så har ikke jeg behandlet karene med noe bare tatt stort vannbytte i begge kar, det har fungert bra herSå lenge det ikke har vært sykdom i noen av de.
Men kan jo hende de erfarne gjør det annerledes
Du får legge ut bilder når det er gjort så vi får se
Ser ut til å bli bra dette her
Du sier du setter i et UV - filter som skal gå til søndag, har du det bare på en helg?
Når jeg har byttet om på fisk, så har ikke jeg behandlet karene med noe bare tatt stort vannbytte i begge kar, det har fungert bra herSå lenge det ikke har vært sykdom i noen av de.
Men kan jo hende de erfarne gjør det annerledes
Du får legge ut bilder når det er gjort så vi får se
Postet 15.01.10 kl 19:27
Lørdagskveld og alt er klappet og klart til byttingen i morgen. Jeg tok et delvannsbytte på 180 liter vann i 450 literen i dag, og nå er nitratet nede på 10. I morgen starter jeg med å fjerne plantene fra 350 literen og legger dem i en bøtte inntil videre. Så lar jeg alt bero et par timer for ikke å stresse discusene. Så får jeg discusene over i en isoporkasse til vent før jeg får tømt 450-literen for skivetetra og colombiatetra. (Jeg har en annonse ute på colombiatetra, 20 kr. stk. det er billig). Så setter jeg ned plantene i karet og discusene til slutt. Så er det bare å håpe det beste. UV-filteret durer og går, men det bruker jeg bare ved behov.
Jon
Jon
Postet 16.01.10 kl 20:44
Mandagsmorgen og flyttesjauen er gjennomført. Jeg fikk hjelp av min gode venn, Ken fra Mysen, og flyttingen gikk veldig greit, bortsett fra at vi er ingen Colombiatetrafangere . Nå er det veldig rolig og harmonisk i det nye discuskaret. I 350-literen var det veldig mye knubbing og jaging, spesielt under foring, jeg la merke til at det ble rolig allerede i går kveld. Jeg tror at grunnen er at selv om det er nok vann i 350-literen, så ble det for liten plass på grunn av at det er et hjørnekar. 450-literen er jo 1,5 m langt og mere plass å boltre seg i. Nå svømmer det i alle fall 11 harmoniske og lyse discus i 450-literen og dette ser bra ut. Selv om det ble mindre plass for skivetetraene i 350-literen så virker det som om dem ikke lir så veldig mye nød. Dem er jo fornøyde bare dem får mat og brukbare vannverdier.
Det vil etterhvert bli lagt ut bilder av karet i min personlige tråd "Starten", og all oppfølging av karene vil fortsette der. Denne tråden ble opprettet bare i forbindelse med selve flyttesjauen.
Jon
Det vil etterhvert bli lagt ut bilder av karet i min personlige tråd "Starten", og all oppfølging av karene vil fortsette der. Denne tråden ble opprettet bare i forbindelse med selve flyttesjauen.
Jon
Postet 18.01.10 kl 09:49
Postet 18.01.10 kl 13:27
Postet 18.01.10 kl 15:16
Postet 18.01.10 kl 15:36
Postet 18.01.10 kl 17:09