Altfor rolig i discus forumet??!!!

Heisann!

Det er 2010, hvor er alle impulser og positive nyheter omkring Discus?

Ja planer fra Grossister, importører, oppdrettere og forhandlere??

Hvor er entusiasmen fra brukere og Administratorer?? Ja jeg tenker på Nils Vollstad som er så direkte og frekk at selv flatlusa går å gjemmer seg! På Geir Kristiansen sine ihuga innlegg og kompetanse.

Og ikke minst alle nye forhandlere som dukker opp i Norge omkring Discus, hvor enkelte er ute etter kjappe penger og andre som har langsiktige planer.

Disus må ikke bli så sart og sært at vi glemmer å ha det morro og dele ideer og impulser!!

Om det er blitt slik vil alle brukerne forsvinne til utenlandske forum. Så min bønn for 2010 til Akvaforum....få ut fingern dere tjener grovt på annonsering, til alle forhandlere...del deres planer og impulser. Til alle brukere....har alle startet med Maller??? eller hva er tema.

Hilsen en litt over middels entusiast mht Discus!

Legger ved litt bilder:

a) Viltfanget fra Hek i Brasil
b) Hek sine VF tanker i Brasil
c) Malaysia fisk

Å til de/dere som gidder å bidra til en av verdens største hobbyer, bøyer jeg meg ydmykt i støvet for. Til dere som kun klarer å gulpe opp sure oppstøt la heller være....å gå hjem å vogg. Amen!

Mvh

Ivrige planer for 2010
Hei!
Fantastisk flott fisk som jeg på sikt har tenkt til å skaffe meg.
Liker å lese brukerelitens flotte og engasjerte innlegg om diskus.

Men jeg har et spm til dere som driver med oppdrett og salg av diskus. Jeg ser diskusene blir oppbevart i relativt små kar uten noen planter og bunnsubstrat. (Ene bildet du postet samt andre bilder jeg har sett fra stenkeroppdrett.) Oppbevares de slik lenge når de er for salg? Er det vanlig?

Blir det en slags "frihet" å bli solgt til en akvarist med 300 liters kar?
akvafanist
Hei! Men jeg har et spm til dere som driver med oppdrett og salg av diskus. Jeg ser diskusene blir oppbevart i relativt små kar uten noen planter og bunnsubstrat. (Ene bildet du postet samt andre bilder jeg har sett fra stenkeroppdrett.) Oppbevares de slik lenge når de er for salg? Er det vanlig? Blir det en slags "frihet" å bli solgt til en akvarist med 300 liters kar?

Hei Ålesund!

Det er ingen fasitsvar på hvordan man ønsker å holde Discus (med eller uten bunnsubstrat og planter). Årsaken til at mange velger bort bunnsubstrat og planter, er for at dette rett å slett er i veien mht hygene/holde det rent. Fisken ser ikke ut til å bry seg om forskjellen.

På flere av bildene du ser her og a la stendker, årsaken til at man kan ha så mange fisk i ett akvarie er fordi man kjører en sump i bunn i ett vannsystem. Slik at tusenvis av liter sirkulerer gjennom akvariene på ett døgn. Ikke ha så mange fisk i ett "stand alone" akvaire om du ikke er dreven.
Enig det er for stille på diskus forumet, men jeg er like geara på diskuser som jeg har vært de siste årene, men ikke noe nytt og melde herfra.
Hovedkarret går som en "klokke" mens det i de 3 BB-karrene mine med leksparr ikke skjer noen ting, får de ikke i lek fortiden, ikke vet jeg hvorfor men heldigvis så har jeg tolmodighet og parrene blir der til eggene/ynglene kommer.
Kommer vel til og bytte ut et av parrene og prøve et nytt som jeg aldri har prøvd og få i lek før, så det blir spennende.

Men håper diskusfolket våkner opp og begynner og dele det som skjer rundt om i karrene her i landet, jeg digger ihvertfall og lese om hva som skjer hos andre.

Og som diskusgeir sier så er det kjedelig viss alle begynner og "vanke"på utenlanske forum, jeg er mye på et nordisk diskus forum der skjer det ihvertfall noe nytt flere ganger om dagen og det er en utrolig kompetanse der, mden vil ha opp aktiviteten her jeg og det greier vi viss vi vil.

Ønsker alle et riktig godt nytt år med kongen i ferskvann i sentrum.
Jeg er helt enig i trådstarters intensjoner, men jeg har også ett inntrykk av at har man ikke det rette navnet så blir man lett oversett. Jeg startet en tråd i forbindelse med flytting av discus til et større kar. Dette i håp om å få noen råd og innspill fra andre mere erfarne discusholdere, men når det og andre innspill blir totalt oversett/ignorert gir ikke det lyst til noe særlig aktivitet i AF.

Jon
Vi er der ;-)
Vestfold har nå to ulike med import fra samme leverandør, men tror nok det kan ventes ytterligende leveranse fra de trakter! Østfold og Akershus har også to solide leverandører, både på Kløfta og på Nesodden, her et helt annet sortiment. F1 håpes å finne både på Vestlandet og Ski i 2010, og det drettes superb fisk i Østfold og Oppland for den sagt skyld..... og noe er å ventes fra Odalen sågar

Tror vi entusiaster er her, både småredde og de helt på tuppa. Evner vi å dele på erfaringer, opplevelser og gleden tror jeg mange discuser vil få et fullverdig liv også i det kalde nord!
...og så disse fylkene da!
Selvfølgelig, hverken Nesodden eller Kløfta ligger i Østfold

Produktiv kveld i Nordre-Odalen Ikke mindre enn to par ( RSG + SS og Red cover!!!) har lagt egg i kveld. Disse går i "Selskapskar", så det skal holde hardt om de kommer forbi wigglers stadiet.
LSS-paret rister og pusser, så det varer nok ikke lenger før de er i gang igjen heller. Har laget et nett å sette over eggene, så får vi se om lykken smiler denne gangen.

Discus
ja det er stille på discus forumet,. men vi er her!
bare et lite spørsmål ang discus,.

a: hvorfor er det mest royalblue og blå turkis i handelen

b: hvor mange opdrettstyper discus finnes,?
Glugga
Produktiv kveld i Nordre-Odalen ;) Ikke mindre enn to par ( RSG + SS og Red cover!!!) har lagt egg i kveld. Disse går i "Selskapskar", så det skal holde hardt om de kommer forbi wigglers stadiet. LSS-paret rister og pusser, så det varer nok ikke lenger før de er i gang igjen heller. Har laget et nett å sette over eggene, så får vi se om lykken smiler denne gangen. :)

Si meg Glugga...strutter du ut endorfiner...siden det er så mye hanky panky oppi tankene dine))) Skratter!

Lykke til.
filathor
ja det er stille på discus forumet,. men vi er her! bare et lite spørsmål ang discus,. a: hvorfor er det mest royalblue og blå turkis i handelen b: hvor mange opdrettstyper discus finnes,?

Tja litt liv i denne delen av forumet er det vell til tider. Svært få fisk som har sånne diskusjoner på internet som Discus)) men men... Ironioen var mere ment til alle aktørene som finnes der ute, publikum burde få litt igjen for pengene sine. Samt at vi beholder våre brukere på nasjonale forum.

Dine spm)

a) Disse typene er en av de mest annerkjente og "safe" typene i handelen. Det er avlet massivt på disse, men det finnes mye mer på markedet idag.

b) Idag finnes det ca 50+ kjente ulike oppdretts typer. Å mere vil komme.
Discus
kjekt å vite,..
gleder meg allerede, trenger noen discus til..

- den ene discusen min er rene terror fisken, spiser jo alt som er nytt!!

kjøpte meg dvergkulefisk, det var et realt waste of money!
discusen, fulgte entusiastisk med hva som var på ferde, han gjør nemmlig det, og ble ekstatisk når han så at det var en ny fiske pose på gang, svømte ivrig fremm og tilbake,dernest når posen endelig var oppakket, fulgte han med helt bort til posen,.
jeg slapp posen i vannet, og der sto han klistret inn i posen,og nermest smattet,..
så jeg tenkte at her var det fare på ferde og foret gjengen med discusfor. men neida han var ikke intressert, for der inne i posen var det noen nydelige små kolibrier som så inderlig nam nam ut.
etter en stund så var det store øyeblikket kommet, for å slippe de to nye i akvariet..
det gikk 2 sekunder så var de borte og en mett og svært happy discus svømte bort til de andre , knuffet litt i turkisen min for så å gafle discus pellets,.

han er Håpløst matvrak den fisken der!!

vet ikke hvor mange tetrafisk og mat den fisken har spist! men fin er han!

)
filathor
kjekt å vite,.. gleder meg allerede, trenger noen discus til.. - den ene discusen min er rene terror fisken, spiser jo alt som er nytt!! kjøpte meg dvergkulefisk, det var et realt waste of money! discusen, fulgte entusiastisk med hva som var på ferde, han gjør nemmlig det, og ble ekstatisk når han så at det var en ny fiske pose på gang, svømte ivrig fremm og tilbake,dernest når posen endelig var oppakket, fulgte han med helt bort til posen,. jeg slapp posen i vannet, og der sto han klistret inn i posen,og nermest smattet,.. så jeg tenkte at her var det fare på ferde og foret gjengen med discusfor. men neida han var ikke intressert, for der inne i posen var det noen nydelige små kolibrier som så inderlig nam nam ut. etter en stund så var det store øyeblikket kommet, for å slippe de to nye i akvariet.. det gikk 2 sekunder så var de borte og en mett og svært happy discus svømte bort til de andre , knuffet litt i turkisen min for så å gafle discus pellets,. han er Håpløst matvrak den fisken der!! vet ikke hvor mange tetrafisk og mat den fisken har spist! men fin er han! :))

Jævlig bra, hvem sa at discus ikke har sjel
Discus
ja de har sjel , og er utrolig sjarmerende..

litt arbeid med de er det nok, men fy flate for noen flotte fisker,scalarer kan bare gjemme seg..

Si meg Glugga...strutter du ut endorfiner...siden det er så mye hanky panky oppi tankene dine))) Skratter!

Lykke til.

Discusgeir:
Hahaha!!! Tja, du vet.. huldra fra de dype skoger....)
Desverre ser det ut til at de har plukket opp et tips eller to vedr preventiver ....(
Glugga
:)

Lykke til.

Discusgeir:
Hahaha!!! Tja, du vet.. huldra fra de dype skoger....)
Desverre ser det ut til at de har plukket opp et tips eller to vedr preventiver ....(

Heheh Glugga. Uff ja de forføriske sjarmtroll fra de dype skoger...har "svelget" mere en, en mann før. Knegger!

Gi meg ett pip, så skal vi nok få klekket noen kull. Gubbe må rydde litt plass til deg...så parrene får utfoldet seg, med roen de trenger. Alle blir glade til "Jul".

Stabililt discushold i plantekar
Godt å se at det er noen som holder entusiasmen oppe her..
Men det går mye i fargevarianter, oppdrett og anskaffelse av ny fisk.

Nå er det slik at man kan ikke drive å kjøpe ny fisk hele tiden og ikke alle har tid til å prøve seg på oppdrett.

Jeg er blant dem som prøver å holde discus i beplantet kar (720-liter) og forsøker å få dette oppsettet stabilt over lang tid. Dette kan være ganske utfordrende og det har en lei tendens til at noen av diskusene trives veldig godt mens andre sturer og til slutt bukker under. Hadde 7 feite fine discus i karet for et år siden. Dette er store fisker og jeg tror alle var hanner. Nå er det bare 4 igjen. Den ene har stått i et hjørne og sturet i et halvt år. Den får i seg såpass mye mat at den overlever og er utrolig nok ikke spesielt avmagret. De tre andre er livlige og aktive i matfatet, men den ene av disse begynner å skrumpe litt inn selv om den forsyner seg godt av maten. De to siste veksler på å være sjef og ser veldig godt ut.

Jeg henfaller i perioder til å interessere meg mer for aquascaping enn for fiskene og synder kanskje litt mot at det er discusene som skal ha hovedprioritet i karet. Det har hendt at akvariet er blitt litt overgrodd så det blir lite med svømmeplass, men plantefryd har også sin sjarm.

Har holdt på med discus i 10 år og det ser ut til å være et mønster som gjentar seg. Altså at det er vanskelig å holde liv i discus over lang tid.

Er det andre som har erfaring med dette?
Bør man spe på med ny fisk etterhvert for å bryte rangordenen i flokken? Trenger voksne fisk også å holdes i et visst antall for å trives?
Bør man ha begge kjønn representertfor å øke trivselen?

Har selv diskuser i et 660 l med masse røtter og endel planter men merker ikke det som du merker at det er vanskelig og holde diskusene i liv over lang tid.
Eller sakt på en annen måte, jeg startet med diskuser for drøye 5 år siden og har disse fiskene enda og de er friske og raske enda, så jeg har heller et motsatt problem, får ikke kjøpt nye for de dør ikke-spøker nå da-.

Lenge har du hattg fiskene når de begynner med frafall da?

I karret mitt så har det ikke død en diskus på flere år og da er det moro, får et florhold til disse store fiskene når de svømmer rundt i karret i årevis.
Ikke bytter jeg mye vann på karret heller, 20-30% i uka og noen ganger mindre og det er deillig, for i oppveksten det første 1 1/2-2 årene byttet jeg 30%daglig, med bøtter, så deillig når disse ble voksene og ikke krever noe mer en andre akvariumfisker.
3 utvendige filtre som drifter dette karret ca.5000 L/T og det fungerer bra.
Diskusene mine lever sammen store scalarer, leopoldier, altumer og endel små fisk som svarte neontetra, skjørtetetra og masse L maller noen og tjue, så reølativt tungt belastet karr, men det fungerer som en drøm.
Den eldste discusen jeg har er nok over 5 år og de andre har jeg hatt i et år. De var imidlertid godt voksne (2-3år, kanskje mer) da jeg fikk dem.

I den første perioden jeg hadde discus (2000-2005) startet jeg med ca 10 stk som ble redusert til 4-5 i løpet av disse 5 åra hvis jeg ikke husker feil.

Høres ut som du har veldig stor belastning i karet ditt. Men filtreringen er kanskje hemmeligheten.

Jeg har en FLuval FX5 i 720-literen. Virderer å sette opp et sandfilter i tillegg. Driver og tester ut sandfilter i oppveksttanken min.

Vannbytte er ikke noe problem for det går automatisk, noe jeg syns er et must hvis man har discus.

Hvor mange discus har du i karet ditt, og hvor mange scalarer?
Discus og scalarer sammen er vel ikke helt etter boka.
Filtreringen er en FX5, en amtop 3336 og en ukjent dolphib pumpe, jepp jeg mener overfiltrering er et must, men så er jo tanken min veldig hgardt belastet, men det fungerer jo bra for det.

Mange mener scalarer og diskuser ikke går, men har hatt denne blandingen i mange år, egentlig helt fra starten.
Litt enig at mange scalarer sammen diskuser i vekst ikke er opptimalt, men sammen voksene diskuser så er det null problem, ihvertfall i tanken min.
Har nå 10 stk voksene diskuser sammen med en 8-9 scalarer(blanding av altumer, leopoldier og vanlig scalarer)-er faktisk diskusene som pønker scalarene her de gangene de krangler.
Som sakt så er ikke scalarene og diskusene noe problem og ha sammen, dette fungerer kjempe bra og er et utrolig fint syn, så ikke skjønner jeg at mange er så imot denne blandingen.
Til og med L malle dretting i samme karret, har hatt lek på L134 og fått yngler av disse i dette karret og for et par dager siden kom det nye egg i hulen til hannen, så disse lekre L mallene trives i karret her.
Har 14 stk voksene L134, 6 stk L066, 1 stk L102 og en knall fin alge spiser L116.
Så har som sakt 10 stk diskuser i 660 l og 3 parr i 3 forskjellige BB-karr, så totalt jeg voksene diskuser er i mitt eie for øyeblikket.
Kongen av ferskvann er en utrolig fin fisk og drive med, lærer noe nytt hver eneste dag.
Tilfeldig bekjentskap
© B. Johansen
Reklame for plussmedlemskap