Noen gode råd?

Inaktiv bruker
Har skaffet meg 4stk diskus for ca en uke siden, dette er snakk om mellom store fiske, fra ca 7cm-10cm. Det ene diskusen har veldig høy puste frekvens og virker som bare den ene gjellen går. Har en frekvens på opp mot 25 på 10sek. Sitter også med ett inntrykk att de andre også har blitt mere tungpustet.

Fiskene har ikke vist noe tegn til hode vridning eller att de klør seg, men diskusen som er syk, spiser merkbart mindre enn de andre, og har stress stripene fremme konstant. Denne fisken er også blitt mobbe offret, men ikke så veldig slemmt nedi karet ennå.

Har ikke fått med meg så mye av dobesøkene til fiskene, men andre dagen så jeg att den ene fisken hadde litt trådlignende avføring. Ikke mørk og kompakt den normalt skal være.

Har fra andre dagen slitt med noe nitrit, da jeg målte den til 0,1 og har hatt daglige vannbytter på 20-25% fra da. Men har nitrit verdi på 0,025-0,05 ennå. hadde oppe filtret i går da jeg mente å huske att filterkassene ikke var helt fyllt til randen, noe som stemte og fikk faktisk plass til 1liter til med kuller på de 3kassene. Dette vil jo gjøre en markant forskjell etter noen dager, med tanke på kapasiteten til filtret, som er en eheim 2076e.

Ph ligger på 6,9 og nitrat skal ikke være noe tema her. Kh har jeg ikke fått målt nå dessverre, men har veldig lave verdier i springen. Vannet holder 28grader.

Har veldig lyst å start medisinering, da det er tungt å se dette, og tankene går til esha2000? Om jeg på begynner en slik kur, hvordan vil mine asiatiske brunreker takle det, og ålene? Slik jeg har forstått påvirker ikke esha filter bakteriene?

Hvordan blir det med påbegynnt kur og slike hyppige vannbytter, må jeg da kompensere med litt til esha etter hvert vannbytte? Bør jeg øke luftmengden i karet, eller er det andre ting å tenke på?

Håper noen kan hjelpe meg, har noen ubesvarte innlegg på diskus forumet her, har vært skuffende litte aktivitet der.
Jeg vet ikke helt hvorfor du tror Esha 2000 ville hjelpe her? Det blir som å ta hostesaft fordi du har brukket benet
Esha 2000 er en mild medisin for sopp og bakterielle sykdommer.
Det er noe helt annet du har problemer med hos diskusene. Parasitter i gjellene, antar jeg, etter beskrivelsene dine. Da må det sterkere saker til, og helt annen type medisin. En som virker på gjelleparasitter.
Se etter en medisin med Praziquantel som virkestoff ville vært mitt forslag. Men jeg har ikke diskus, så jeg tror andre akvarister med førstehåndskjennskap til gjelleparasitter hos diskus må komme med videre råd her.
Gjellemark flest er resistente mot prazi, den enkleste og beste (og eneste?) måten å kure fiskene er med kaliumpermanganat. Søk etter Kai's "oppskrift" på kuren på forumet. Ellers ga Nils deg en del fornuftige råd i discustråden din nå.
Inaktiv bruker
mona o
Jeg vet ikke helt hvorfor du tror Esha 2000 ville hjelpe her? Det blir som å ta hostesaft fordi du har brukket benet ;-) Esha 2000 er en mild medisin for sopp og bakterielle sykdommer. Det er noe helt annet du har problemer med hos diskusene. Parasitter i gjellene, antar jeg, etter beskrivelsene dine. Da må det sterkere saker til, og helt annen type medisin. En som virker på gjelleparasitter. Se etter en medisin med Praziquantel som virkestoff ville vært mitt forslag. Men jeg har ikke diskus, så jeg tror andre akvarister med førstehåndskjennskap til gjelleparasitter hos diskus må komme med videre råd her.

Ok, veit ikke helt hva jeg skal tro her, på bruksanvisningen på esha2000 står det som følger: esha200 kurerer primære og sekundære svampinfeksjoner, bakterielle hudinfektioner samt hud- og gjelleparasitter.

Men kan så være att dette ikke stemmer, ikke all reklame holder hva den lover, men må ta som utganspunkt att det som skrives i ett medesinvedlegg stemmer. Er ganske så bestemmt på å starte opp en kur, om ikke jeg blir sterkt frarådet det. Men ønsker svar på noen av spørsmålene jeg stiller i innlegget mitt, før jeg starter opp. Om noen har noe å tilføye.

Håper også noen kan bistå med å skaffe meg 2 diskuser til, på sikt. Velger å følge gode råd fra erfarne diskusholdere.
Inaktiv bruker
MariaT
Gjellemark flest er resistente mot prazi, den enkleste og beste (og eneste?) måten å kure fiskene er med kaliumpermanganat. Søk etter Kai's "oppskrift" på kuren på forumet. Ellers ga Nils deg en del fornuftige råd i discustråden din nå.

Hei, slik jeg har sett å lest har ikke diskusene mine så mange symtomer som skulle tilsi gjellemark. De verken vrir på hodet eller klør seg noe. Men er litt i villrede her
Ja, det er mulig det står det på Esha 2000 flasken, men som sagt; den er ganske mild. Og jeg ville iallefall ikke hatt den medisinen som førstevalg på gjelleparasitter hos diskus.
Den medisinen er altfor mild, den funker stort sett bare på milde tilfeller av sykdom. Tviler på at noen har opplevd at den tar knekken på gjelleparasitter, men den kan kanskje ta noen milde tilfeller av ytre parasitter på huden.
x-ray
Hei, slik jeg har sett å lest har ikke diskusene mine så mange symtomer som skulle tilsi gjellemark. De verken vrir på hodet eller klør seg noe. Men er litt i villrede her :-(

Om de klemmer ene finnen og puster med en gjelle/puster hurtig kan du rimelig sikkert anta at de har gjellemark - den eneste måten å finne det ut sikkert er å kakke en og umiddelbart legge avskrap fra gjellene under lupe/mikroskop. Å drive å medisinere med esha og diverse er bare bortkastet og ekstra belastning på fisken.
Prøvd å sette temperaturen opp til 30 grader?
Hva er NO3/nitratverdien på i karet?
Inaktiv bruker
Hei Maria,

kan nok ikke si att fisken klemmer finnen noe, men er det på den siden gjellen ikke beveger seg noen, eller veldig lite att den er infisert av noe? Å den gjellen som går i nokså stort tempo, gjøres for å kompensere?
Ser ut som jeg ikke når opp i høyere temp en 28,5grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap