Hvor stort akvarie til kjøp av discus ?

Jeg lurer på hva som er minimumskravet på størrelse av akvarium når man går til anskaffelse av Discus ?
tror 350 er det minste forsvarlige iflg. andre innlegg jeg har lest her.
Hva skal du?
Ha discus til oppvekst?
Voksne discus?
Discus
Jeg vet ikke helt. Jeg har kjøpt meg et 528 L, så plassen håper jeg er i orden da. Men først og fremst kjøpe discus barn og se hvordan det går.

etter hva jeg har forstått så er tommelfingerregelen 50 liter pr. voksen fisk.
Kine Winther
Jeg vet ikke helt. Jeg har kjøpt meg et 528 L, så plassen håper jeg er i orden da. Men først og fremst kjøpe discus barn og se hvordan det går.

Om du vil ha et beplantet kar med andre fisk, samt slippe å skifte vann hver dag ville jeg kjøpt et par eller en gruppe med voksen fisk. Dyrere engangsinvestering, men du kommer langt billigere ut i lengden. Disse tåler også veldig mye mer enn ungfisk og behøver ikke fores så mange ganger daglig.
Kjøper du ungfisk ville jeg kjøpt hvert fall en åtte-ti stk så du har en god gjeng igjen når de vokser til, og hatt karet BB, dvs uten substrat/innredning/planter og andre fisk fram til de var voksne, ellers er det håpløst å holde det rent og ha optimale vannverdier og vekst. Vannbytter hver/annenhver dag, samt mange foringer fordelt utover hele dagen.

I begge tilfeller bør du satse på "overdreven" filtrering i forhold til karet, dvs hvert fall to store, utvendige filter så du kan veksle på rengjøring. Sandfilter kan også være en ide.
Jeg er helt enig med Maria T, jeg har et 450 liters beplantet discuskar med 7 ungdiscus. Det er en evig kamp for å holde nitratverdiene nede og selv med daglige vannbytter på 120 liter med forvarmet vann vil ikke Nitrat verdiene under 25-30. Jeg har måttet gå ned til 4 daglige foringer.
En annen ting med voksen discus er at da slipper du å kjøpe en hel flokk. Du kan egentlig starte med en han og en hunn, og kjøpe inn flere etter som økonomien tillater det, og med 528 liter kan du jo ha helt opp til 10 stk, hvis det ikke blir for mye av annen fisk.
Lykke til og velkommen til "discusfamilien".

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap