Discus som ikke spiser?

Hei begynner og bli ganske frustrert over min ene discus som ikke vill spise noen ting. Har prøvd mye forskjellig men smaker bare på det og spytter det ut igjenn noen som har noe forslag til hva jeg kan prøve?

¨Tobias
dette kan det være forskjellige årsaker til,. gjelleorm er ofte en synder når discus ikke spiser...
men discus er kjente for å være sær i matveien..
de liker ikke alt mulig av for,og det tar lang tid å venne de til forskjellige typer for.

mine digger røde mygglarver, men hater discus foret som produseres i frysblokk,. da sturer de lenge og ser elendige ut,.
de fleste fisk liker også rekerogn ,fiske rogn etc,.

bare sørg for at du ikke overforer og vannet er perfekt,. dvs PH/KH,GH,og alt det der, og at du har gode vannbytte rutiner,.. har man ikke det kan også det være med på å gjøre discusen sur å sær i matveien,.
temperatur er også en luring,. 28-32 grader liker discus godt,..
Hei visst det er gjelle mark hvordan kan jeg se det? Discusen har vert velldig tungpustet og bare pustet på en siden av gjellene en gangg, da byttet jeg vann annen hver dag og da ga det seg , kan det ha noe med gjelle mark og gjøre?

Tobias
Discus som ikke spiser
Det er faktisk en mengde ting som kan gi et slikt resultat.. for å nevne noen:

1) Dårlige forhold i akvariumet
2) Discus som sturer fordi den nettop er flyttet
3) Mobbeoffer (gruppe i ulage)
4) For lite discus i karet
5) Plages av forstoppelse
6) Plages av gjeldemark
7) Skifte av for

Det er derfor en mengde grunnlag for en slik observasjon og ikke mulig å gi noen effektiv hjelp uten litt mer info
Okei skal prøve og forklare så godt jeg kan
Kjøpte et discus par fulvoksne for ca et halvt år siden. Disse har først gått i ett 200 liters kar før de be ble flyttet over i minn 300 l . Etter en stund i dette karet begynnte discusen og puste veldig tungt, så jeg byttet mye vann . Etter dette sluttet den helt og spise . Forholdene i karet er veldig bra så jeg tror ikke det har noe med det og gjøre. Paret har lakt eg flere gangger men ikke den siste måneden
Håper dette hjalp litt skal teste vannet i dag så skal poste verdier senere
Kunne jo være interesant å høre hva N02 og N03 verdiene er for noe.
Tror ikke det har noe med gjellemark å gjøre, hva med PH eller temperatur f.e.
Hvor ofe og hvor mye vann bytter du ?.
Kunne jo være greit og forteller oss om hvordan du behandler karet ditt.
Du nevner heller ikke hva annen fisk du har i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Halvorsen
Reklame for plussmedlemskap