Tullete discus??

For 3 1/2 uke siden kjøpte jeg et stort fint discus par av typen Tefé. Etter 4 dager i hus, legger de egg på innsugsrøret til den ene utv pumpen. Etter 2 dager har de spist opp eggene. Etter ytterligere 4-5 dager legger de egg igjen, men det samme skjer, etter 2 dager er eggene borte. Eggene er befruktet, siden de ikke er hvite men orange.

Problemet er egentlig å få discusen til å spise. De får samme behandling hos meg som hos forrige eier. Ph 6.5, 27 gr i vannet, og den samme maten (tetra discus bits, mygglarver etc)
Jeg har tatt ut mange av de andre fiskene i karet, men det eneste som skjer er at de kanskje tar maten i munnen og spytter det ut igjen. De er mest opptatt av hverandre og legger stadig egg. På 3 1/2 uke har de lagt egg 7 ganger og sist var forrige dagen mens jeg luka i karet.

Hva skal jeg gjøre med de? Vil gjerne at de skal spise nå! Forslag?
Nå på fredag har jeg fått tak i en likedan Téfe discus til. Alle 3 bodde sammen hos forrige eier.
Planen var egentlig at denne discusen skulle kanskje bryte opp all "fiffingen" til paret, og at de ble litt mer opptatt av mat enn å stå å flørte bak i hjørnet, men nei da!!
I dag har de lagt egg igjen. 8. gang.
Han som kom sist svømmer tilsynelatende rolig rundt i karet, og det ser ikke ut til at det plager paret at han er der.
Så nå har jeg egentlig endt opp med en enslig discus som bare synes det er greit å være til og et par som er hodestups inreressert i hverandre og ikke noe rundt seg.

What to do??
Hei, har du flere discuser enn kun de 3 Tefene??
De er stimfisk å liker å være i store grupper med discus.
Er nybegynner selv men tenkte jeg kunne slenge inn min lille erfaring.

Jeg har et blue dimound par, de er rimlig unge enda å lite erfaren som foreldre.
Nå har jeg endelig fått frem unger som svømmer å lever opp, nå skal de snart skilles fra foreldrene å spise selv.
Dette var ingen lett mål å komme til da de er rimelig nye som foreldre å vi er rimelig nye i discus verdenen men gir ikke opp av den grunn.

Hvor store er Tefe pare å alder??
Du bør absolut vurdere et leks kar til dem der de kun har hverandre og null stress.. Null utstyr utenom stillegående pumpe, varme kabel,luft pumpe og en kjegle de kan legge eggene på.
Hvis de er et nytt par vil de alltid legge egg en drøss med ganger før de får dette skikkelig til men om du vil ha frem ungene uten at noen skal spise dem opp for dem bør du absolut lage til det lekskaret!
Mine la egg konstant hele tiden, annen hver dag. De fikk til slutt frem "wigglers" på krukken jeg hadde til dem men etter ca 48 timer ville ungene begynne svømme å dette stresset paret opp å spiste dem.
Nå har jeg kull nummer 2 som gikk ikke helt smerte fritt da hannen begynte å banke opp fruen sin pga han var lei å er ikke helt inne i syklusen om å være foreldre så han ble satt tilbake i gruppa med de andre discusene mens moren er igjen med ungene en liten stund til.
Mye jobb men med gode resultater om du vil oppnå yngel.
Ta deg en tur på Discus Isabellas siden å les deg frem om oppdrett der. Her står alt du trenger for å få en vellykket fremgang med yngel

Håper jeg kunne være til hjelp.
Mvh
Sharon M.
I utgangspunktet er ikke oppdrett noe viktig for meg. Så at det ikke vokser opp noen småtroll gjør ikke noe, hadde vært greiere å få de til å spise.

Disse har vært et par i flere år hos forrige eier. Nå siden jeg skrev første innlegg har hunnen begynt å spise litt. Jeg har tatt ut hannenn hennnes og latt den nye hannen overta. Det resulterte i et mindre stresset par, hannnen som går for seg selv har også funnet ut at man kan spise litt, men men.. Har holdt enslige discus par før som har spist, og det har ikke vært noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap