Jeg har en Pigeon Snakeskin Discus kjøpt av DiscusGeir for 2,5 år siden. Den ble kjøpt når den var ca 12-14 cm stor, og har vokst seg stor og ikke minst bred over panna på de 2 år og 6 mnd jeg har hatt den. Den er ca 20 cm i størrelse nå, og rundt 2,5 cm over panna. Nydelig fisk - av asiatisk oppdrett.
Det som var trist var at i går morges møtte jeg ett grusomt syn i 450 literen den går i. Jeg kunne så vidt skimte noe som lå i vannskorpen før lyset var kommet på i karet. Jeg slo raskt på lyset manuelt og ja, der lå min nydelige Pigen Snakeskin med buken i været og ekstremt oppblåst
Jeg hadde det travelt, men tenkte likevel at jeg fikk ta å fange den og avlive den. Var bare så vidt den pustet. Svært tunge, lange drag. Så ut som den hadde en golfball i magen!! Jeg fikk fanget den, men klarte rett og slett ikke avlive den. Uten medisiner i hus, gjorde jeg ett desperat forsøk med å dekke hele fisken i vanlig bordsalt mens den lå i håven. Dette så ut til å plage den skikkelig, den gjorde det jeg trodde var dens siste sprell og kom seg ut av håven og opp i karet. Dette er håpløst tenkte jeg og tenkte å fange den igjen med en gang for å avlive den. I det jeg skulle tre håven rundt den, så gjorde den det jeg trodde var ett siste forsøk på å slippe unna. Dermed kom den seg under en rot, og jeg hadde dårlig tid og tenkte at jeg får fange den etter jobb i stedet.
Men til min store glede og overraskelse var fisken i normal svømmestilling når jeg kom hjem. Hevelsen i magen var også betydelig mindre. Riktignok hadde hele fisken ett vannvittig lag med hvitt slim over hele kroppen.
Tro det eller ei - i dag - 24 timer etter at den lå med buken i været - så ser fisken helt normal ut igjen. Den spiser til og med og jager de andre! HVA HAR SKJEDD HER??? Kan saltsjokket jeg ga den ha noe med mirakelet å gjøre?
Morsomt er det hvertfall at jeg får beholde min favoritt en stund til...
Mads