Pigeon snakeskin - en solskinnshistorie

Jeg har en Pigeon Snakeskin Discus kjøpt av DiscusGeir for 2,5 år siden. Den ble kjøpt når den var ca 12-14 cm stor, og har vokst seg stor og ikke minst bred over panna på de 2 år og 6 mnd jeg har hatt den. Den er ca 20 cm i størrelse nå, og rundt 2,5 cm over panna. Nydelig fisk - av asiatisk oppdrett.

Det som var trist var at i går morges møtte jeg ett grusomt syn i 450 literen den går i. Jeg kunne så vidt skimte noe som lå i vannskorpen før lyset var kommet på i karet. Jeg slo raskt på lyset manuelt og ja, der lå min nydelige Pigen Snakeskin med buken i været og ekstremt oppblåst

Jeg hadde det travelt, men tenkte likevel at jeg fikk ta å fange den og avlive den. Var bare så vidt den pustet. Svært tunge, lange drag. Så ut som den hadde en golfball i magen!! Jeg fikk fanget den, men klarte rett og slett ikke avlive den. Uten medisiner i hus, gjorde jeg ett desperat forsøk med å dekke hele fisken i vanlig bordsalt mens den lå i håven. Dette så ut til å plage den skikkelig, den gjorde det jeg trodde var dens siste sprell og kom seg ut av håven og opp i karet. Dette er håpløst tenkte jeg og tenkte å fange den igjen med en gang for å avlive den. I det jeg skulle tre håven rundt den, så gjorde den det jeg trodde var ett siste forsøk på å slippe unna. Dermed kom den seg under en rot, og jeg hadde dårlig tid og tenkte at jeg får fange den etter jobb i stedet.

Men til min store glede og overraskelse var fisken i normal svømmestilling når jeg kom hjem. Hevelsen i magen var også betydelig mindre. Riktignok hadde hele fisken ett vannvittig lag med hvitt slim over hele kroppen.

Tro det eller ei - i dag - 24 timer etter at den lå med buken i været - så ser fisken helt normal ut igjen. Den spiser til og med og jager de andre! HVA HAR SKJEDD HER??? Kan saltsjokket jeg ga den ha noe med mirakelet å gjøre?

Morsomt er det hvertfall at jeg får beholde min favoritt en stund til...

Mads
Oy...for en historie...så utrolig moro å lese at det har gått så bra

Håper du får noen svar jeg...for jeg ble også nyskjerrig på hva i all verden dette kan ha vært

Du har nok vært ganske heldig her både med tanke på timing og at fisken har kanskje hatt en generelt god helse så den var sterk.

Vi anbefaler ofte 'saltkur' for discus som sliter. Salt kan brukes som en form for avlusing av fisken. Vi anbefaler 15 liter vann og 0,5kg med salt i en oppløsning. Så lar du discusen svømme i dette i 60 sekunder mens du følger godt med. Er den svak kan det hende den flater ut i vannet, da må den opp og over i karet igjen øyeblikkelig eller så vil den død. Men er den fortsatt sterk nok, så har vi ved flere anledninger hørt om fine historier der discusen reiser seg og kvikner til nesten momentant når den er tilbake i akvariumet sitt.

Mvh Roger
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap