Discus, hvor fort våkser den?
Postet 30.10.10 kl 17:50
Hei
Discusene vokser mye fortere med hyppige vannbytter og effektiv foring
De trives godt i denne regelmessige holden
Hvor mangen har du å hvor store er de??
Tar du et vannbytte til dagen på ca 10% (eller litt over) og forer 3-5 ganger dagen så skal du se et resultat på noen uker
Evt hvis ikke du har tid til vannbytte hver dag så ta annen hver dag med 20-30% bytte
Discusene vokser mye fortere med hyppige vannbytter og effektiv foring
De trives godt i denne regelmessige holden
Hvor mangen har du å hvor store er de??
Tar du et vannbytte til dagen på ca 10% (eller litt over) og forer 3-5 ganger dagen så skal du se et resultat på noen uker
Evt hvis ikke du har tid til vannbytte hver dag så ta annen hver dag med 20-30% bytte
Postet 31.10.10 kl 01:31
Postet 31.10.10 kl 13:37
Hei Nemisa85 og Didrik
Artig at du spør om dette Didrik, for det har jeg lurt litt på også
Jeg har akkurat kastet med på Discu selv. Jeg har bestandig hatt voldsom respekt for denne fisken og har kort og godt ikke turt å prøve meg før nå...
Når det gjelder foring så fikk jeg tips om å fore mange ganger utover ettermiddager (for det er jo da man er hjemme fra jobb) med små posjoner. De jeg pratet med sa at det kunne være greit å ta opp 1 dagsrasjon frossenfor fra fryseren og ha det i kjøleskapet og så fore små posjoner utover ettermiddagen og kvelden. Foringsautomaten tar seg av et par foringer på dagen. Hva er dine tanker om denne måten å gjøre det påNemisa85?
Artig at du spør om dette Didrik, for det har jeg lurt litt på også
Jeg har akkurat kastet med på Discu selv. Jeg har bestandig hatt voldsom respekt for denne fisken og har kort og godt ikke turt å prøve meg før nå...
Når det gjelder foring så fikk jeg tips om å fore mange ganger utover ettermiddager (for det er jo da man er hjemme fra jobb) med små posjoner. De jeg pratet med sa at det kunne være greit å ta opp 1 dagsrasjon frossenfor fra fryseren og ha det i kjøleskapet og så fore små posjoner utover ettermiddagen og kvelden. Foringsautomaten tar seg av et par foringer på dagen. Hva er dine tanker om denne måten å gjøre det påNemisa85?
Postet 01.11.10 kl 09:59
?mannHei Nemisa85 og Didrik Artig at du spør om dette Didrik, for det har jeg lurt litt på også :-) Jeg har akkurat kastet med på Discu selv. Jeg har bestandig hatt voldsom respekt for denne fisken og har kort og godt ikke turt å prøve meg før nå... Når det gjelder foring så fikk jeg tips om å fore mange ganger utover ettermiddager (for det er jo da man er hjemme fra jobb) med små posjoner. De jeg pratet med sa at det kunne være greit å ta opp 1 dagsrasjon frossenfor fra fryseren og ha det i kjøleskapet og så fore små posjoner utover ettermiddagen og kvelden. Foringsautomaten tar seg av et par foringer på dagen. Hva er dine tanker om denne måten å gjøre det påNemisa85?
Dette hørtes jo ganske så bra ut da
Får deg en god rutine på foringen pluss gjevlig gode vannbytter så skal du se dem vokse å få et resultat på noen ukers tid.
Hadde 5 cm, disse vokste 2 hakk iløpet av ca 3 uker Knall kjekt.
Jeg gir frossen for en gang til dagen å det er på kvelden, da varierer jeg mellom oksehjerte og atemia så ikke de får problemer med mage.
Ellers på dagen serverer vi 3-5 ganger dagen Discus bits
Vannbytte hoss oss er 1 gang pr.dag der vi bytter ut 20-40%. Helgene tar vi 2 ganger dagen med 7-8 timers mellomrom
Stor trives med dette
Men følg oppskriftene om trivsel på fiskene så skal vi nok få en god erfaring med både se dem vokse å får en ufattelig nydeligt resultat:
Postet 02.11.10 kl 11:08
Postet 02.11.10 kl 11:48
Didrik T. HurumJeg skal gjøre mitt beste og gleder meg til fargene kommer :-D hvor store må de være til fargene kommer og når blir de kjønnsmodene? :-D
Du vil straks oppdage forandring i fargene allerede når de er 6,5.
Det er faktisk veldig unikt for fargene forandres med veksten.
Min Solid X snakeskin er 6,5-7 cm nå fy så nydelig han er.
Alle ungene våres vokser å forandrer fager hele tiden nå er sykt kjekt å se på.
Fikk tak i en asiatisk kobolt type å han må jeg si er et pryd å se på når han vokser
Vi har blandet asiatiske med europeiske noe som er veldig vellykket.
Kjøpt fra Betine,Discus Isabella å hos personer som får tak i asiatioske kjempe kjekt
Kjønnsmodne blir de ikke før de passerer 10-12 cm men det kan skje tideligere også men ikke så sannsynligt. Når de er rundt 14 å opp er de mest aktive å vil begynne å se seg om etter partner Har et ungt blue dimound par å de har fått frem sine aller førse unger å det var kjempe spennende Lever enda å selvstendig uten foreldre pr. dags dato
Postet 02.11.10 kl 14:20
Postet 02.11.10 kl 21:21
Didrik T. HurumDet hørtes veldig spennende ut. Jeg har jo en Red Scribbelt 6,5cm og en Alenquer på 10cm og ser fargene mye bedre på disse pluss at de spiser så magen ser ut som en klinkekule:-D er det sånn at de spiser til de blir mette eller kan magen på de sprekke, fordi de spiser og spiser...? :-D
Disse typene er nydelige
Nei de spiser ikke til de sprikker men de kan spise seg vondt i maga.
Bare hold rutinen på discusene å ikke la deg lure de er ufattelig flinke til å tigge mat så bare gi dem de bestemte tidene å gangene. Jeg hopper av å til over en eller to måltide til dem så ikke de skal få problemer med magen. Jeg varierer maten dens godt.
Vannbytte er steg to, lag deg en rutine med vannbytte å kaldt rent spring vann er aller best de forbinner dette med en slags "regntid" når det er kaldt vann som fylles å da koser de seg å blir litt overgla å kan svæmme rund å ålstre litt men ingen fare de liker dette mye bedre en temperert vann
Også et tips til, prøv en sjelden gang å ha en salt kur på dem dvs skru opp temperaturen mellom 30 og 32 grader, bruk salt uten jodd å tilsett en ts pr. 10 l.
Dette renser systemet på discusen å de liker dette. Men ver obs på om du ikke har et rent kar med discus kan det være annen type fisk som misliker dette.
Bilde 1: Solid X Snakeskin 7 cm (kjøpt som 6,5 cm)
Bilde 2: Solid Torquise 6,5 cm (kjøpt som 5 cm)
Bilde 3: Asiatisk Kobolt 7,5-8 cm (kjøpt som 6 cm)
Postet 02.11.10 kl 21:40
wow de var vakre hvor fikk du tak i asiatiske? jeg må si du er heldig
jeg skal prøve å følge rutiner men det er så vansklig, når Discusene står med fjesene sine i glass ruta og ser på deg med store øyne, da går det ikke ann å la vere og mate dem men skal prøve
det med salt de fiskene jeg har i akvariet er L-204 og L-205, keiser tetra og corydoras andolfi og sterbai jeg tror ikke salt vil skade disse eller er det noe du vet?
takker får svar
jeg skal prøve å følge rutiner men det er så vansklig, når Discusene står med fjesene sine i glass ruta og ser på deg med store øyne, da går det ikke ann å la vere og mate dem men skal prøve
det med salt de fiskene jeg har i akvariet er L-204 og L-205, keiser tetra og corydoras andolfi og sterbai jeg tror ikke salt vil skade disse eller er det noe du vet?
takker får svar
Postet 02.11.10 kl 22:18
Didrik T. Hurumwow de var vakre :-D hvor fikk du tak i asiatiske? jeg må si du er heldig:-D jeg skal prøve å følge rutiner men det er så vansklig, når Discusene står med fjesene sine i glass ruta og ser på deg med store øyne, da går det ikke ann å la vere og mate dem:-D men skal prøve:D det med salt de fiskene jeg har i akvariet er L-204 og L-205, keiser tetra og corydoras andolfi og sterbai:-D jeg tror ikke salt vil skade disse eller er det noe du vet?:-D takker får svar :-D
God morgen
Saltet skal i teorien ikke skade fiskene så lenges det ikke er Jodd i saltet.
Jeg har L 200, 3 Royal Pleco der 2 er Vf'er,Golden Nugget,En mengde typer coridoraser, 3 typer sommerfugl ciklider og rødhode tetraer og litt til
Nærmest alle har hvert gjennom salt kuren utenom corydorasene og crowtail paret jeg har oppi her nå også. De sier den salt kuren skal gå fint men vær obs på at noen rett å slett ikke tåler den det er det man må passe litt på.
Jeg tok tjans pga noen av dicusene hadde litt problemer å etter den kuren var de tipp topp. Dicusen vil tåle denne kuren men garanterer som sagt ikke for de andre.
Temperaturen er jo heller ikke alle som liker men det er jo fornoen par dager å tilbake igjen til din vanlige temp.
Asiaterne har jeg hvert her å der å fått tak i. Den asiatiske kobalten såg ikke så interesang ut når jeg hentet den da jeg var for å hente to knall gule asiatiske Yellow Melon å fikk han på kjøpet hehe men etter han begynte å vokse så ble han absolut en av de nydeligste jeg har sett så når han vokser litt til skal jeg få en til å komme til meg å finne ut hvilken kjønn han er å prøve å krysse han med noe europeisk å se hva dette kan bli av resultater
Nå har jeg masse asiatisk å europeisk i karet å kan bare gi positiv tilbake melding på dette. Skal skrike ut når jeg har lagt ut bilder iløpet av uken så kan dere få se
Nå har jeg en jeg skal begynne å betille asiatere fra da han er forhandler med en leverandør i Singapore Har kjempe lyst på White Dimound (ekte) så vi kommer nok til å lage en liste til neste leveransen
Jeg er tross alt nybegynner på discus selv (6 måneder) å jeg håper dere har fått nytte av min erfaring så langt
Bilde 1: Asiatisk Aleqner
Bilde 2: Asiatisk Yellow Melon og Europeisk Marlboro fra Stenkner
Bilde 3:Min 13 cm Aleqner fra Stenkner
Postet 03.11.10 kl 08:17
God morgen!
oi! disse var flotte. men med så mange corydoras! vil ikke de spise opp maten som discusene får, mine (discus) tar nesten bare maten på sand bunden og jeg har 18 coryer. Hvor mange L-200 har du?
det med salt skal jeg prøve men jeg tror ikke jeg gjør det enda da Discusene mine er som ville unger i akvariet
når det gjelder asiatere og europere så høres dette veldig spenndene ut.
hvor mye koster asiatere?
du har gitt meg mye god info da jeg bare har hat discus i 4-dager
oi! disse var flotte. men med så mange corydoras! vil ikke de spise opp maten som discusene får, mine (discus) tar nesten bare maten på sand bunden og jeg har 18 coryer. Hvor mange L-200 har du?
det med salt skal jeg prøve men jeg tror ikke jeg gjør det enda da Discusene mine er som ville unger i akvariet
når det gjelder asiatere og europere så høres dette veldig spenndene ut.
hvor mye koster asiatere?
du har gitt meg mye god info da jeg bare har hat discus i 4-dager
Postet 03.11.10 kl 08:50
Didrik T. HurumGod morgen!:-D oi! disse var flotte. men med så mange corydoras! vil ikke de spise opp maten som discusene får, mine (discus) tar nesten bare maten på sand bunden og jeg har 18 coryer. Hvor mange L-200 har du? det med salt skal jeg prøve men jeg tror ikke jeg gjør det enda da Discusene mine er som ville unger i akvariet:-) når det gjelder asiatere og europere så høres dette veldig spenndene ut. hvor mye koster asiatere? du har gitt meg mye god info da jeg bare har hat discus i 4-dager:-D
Coryene mine spiser i sammen med discusene å jeg har rundt 30 discuser oppi 600 literen nå i alle størrelser å dette vil jeg si er en ekstrem forsøk på å se om størrelsene kan gå sammen som har hvert svært vellykket coryene spiser ikke discusene ut av hus for å si det slik men vi gir en god mengde for hver gang da jeg har mye fisk oppi dette karet.
L 200 har jeg kun 1 stk av nå men skal skaffe meg noen fler å avle på dem da jeg har fått en liten oppskrift på dette.
Avventer å få L 200'ene om litt fra svergie.
Noen av coryene skal bli satt i en 140 liter med slørhalene til venninen min som kun er hos meg på pensjons tid da hun mistet karet sitt til ei som helt brått ville ha dette igjen.
Prisene på asiaterne varierer veldig, kjøper du gjennom en privat som får tak i dem via en leverandør kan man få dem billig men hos en annen jeg kjøper hos som driver butikken sin hjemme som importerer fra singapor koster dem lit mere en europerne....Red Dragon (de ligner på den europeske piegon blood bare denne har mere breiere striper å utvidet hvit) ligger på 500 ,- ungene varierer helt etter hvor du kjøper fra.Butikk prisene er helt overgåelig å ekstreme så jeg kjøpe sjeldent discus fra en dyrebutikk da min egen mening er at kvaliteten på discuser her er ikke så bra som de som bare holder på med discus pluss private.SÅ blue dimound ungene mine blir aldri levert inn i en butikk da selger jeg heller hjemme å leverer kvalitet, men dette er et annet emne.
Nå hvet jeg ikke hvor i landet du befinner deg men hadde du bodd i nærområdet skulle jeg gjerne ha tilbudt deg hjelp til anskaffelse av asiatisk senere når du får de du har til
Jeg kjøpte noen red melon unger som var knapt 5 cm å han jeg kjøpte dem av anbefalte meg ikke kjøpe dem da disse spiste lite å vokste ikke men jeg tok tjansen å tok dem med hjem (100 ,- pr.stk) I dag er de passet 6 cm er kraftig å fine i størrelsen å er grådig på maten Så dette fungerte kjempe bra men man satser selvølgelig å kan som sagt gå på en smell.
Ulempen med å ha asiatere er at om disse blir syke så har du et problem!
De asiatiske sykdommene på discusen er mye mere kraftigere hos dem enn på de europeiske.
Blir en asiater syk med tanke på dette kommer fra han så kan du risikere at de europeiske kan stryke med da de europeiske ikke er vant med disse sterkere sykdommene som asiaterne kan komme med så noen anbefaler faktisk å kvarantene asiaterne alene i egen tank med en eroupeisk opp der en ukes tid før man slipper dem sammen med de andre.
Dette har ikke jeg gjort men fått forsikret med på at de jeg kjøper er 100% frisk å har hvert på samme sted en stund før jeg kjøper dem for da får du en liten garanti.
De som kommer fra singapor bli kvarantert hos min betkjent i måneder før jeg får dem så jeg får dem helt friske med garantien
Kjekt å høre jeg kan være til hjelp
Postet 03.11.10 kl 10:55
Ok! siden jeg også må mate Discusene mine veldig mye for at alle skal få mat. L-200 er en urolig fin fisk, men jeg har for mange maller i karet til å huse de fordi corydorasene tar alle tabletene jeg legger oppi karet pluss at discusene mine elsker tabletfor og l-205 er ikke den raskeste i matfate, L-204 spiser røtter og agurk så dem er det ikke noe farlig med. Jeg bor litt utenfor Oslo
skulle gjærne kjøpt noen Discus men nå for tiden går ikke det.
skulle gjærne kjøpt noen Discus men nå for tiden går ikke det.
Postet 03.11.10 kl 12:04