Hva er deres meninger om dette bytte ?
Postet 20.11.10 kl 13:45
Postet 20.11.10 kl 14:12
Postet 20.11.10 kl 14:44
Postet 20.11.10 kl 15:23
Det bør ikke være noe problem å få et discuspar til å trives. Men dere må velge et voksent par (mao bruk noen kroner og kjøp de voksne/utvokst), ikke gå i fellen med å kjøpe to ungfisk. Ungfisk trives normalt ikke så bra uten at de er flere. Bygg så opp akvariet "rundt" det voksne discusparet mht. planter, annen fisk, temperatur og vannkvalitet - deretter kan dere kose dere med et flott akvarie i lang tid fremover.
Lykke til.
Lykke til.
Postet 20.11.10 kl 15:42
Endret: 20.11.10 kl 15:43
Discus is it
Ja jeg syns absolutt at dere skal kaste ut malawien og prøve med discus.
Og dere kan få kjøpe fine fisker av meg.
Discus i 350 liter går bra, men det er jo enda kjekkere i et større kar.
Innrømmer at dette er et rent reklamefremstøt
Og dere kan få kjøpe fine fisker av meg.
Discus i 350 liter går bra, men det er jo enda kjekkere i et større kar.
Innrømmer at dette er et rent reklamefremstøt
Postet 22.11.10 kl 20:57
Postet 22.11.10 kl 21:11
Nå kan jeg snakke av erfaring. Jewg har hatt både malawi og jeg har hatt discus. Det er forskjell på disse fiskene. Malawi på sin side er en veldig livat fisk som det skjer mye "action" rundt. Mens discus er en litt roligere fisk som ikke lager riktig så mye sprell. Men discus er utrolig fasinerende og spennende. Jeg liker begge deler og kunne tenkt meg å hatt begge deler på en gang ( I hvert sitt kar selvfølgelig :P). Jeg vil anbefale deg å prøve. Du kan jo bare gå tilbake hvis du finner det for kjedelig... Men som andre sier. Bruk ikke penger på 2 stykk ungfisk. Gå for en gruppe på minimum 6 eller hvis du skal ha et par burde du ha et voksent "kjærestepar'. Disse trives godt alene. Som alle oss andre :P
Postet 26.11.10 kl 11:16
Endret: 26.11.10 kl 11:17
Ok lenge siden sist, men nå er endelig discusen kommet oppi
Vi bytta ut malawien, satte opp akvariet helt på nytt med røtter og planter. Har innført 40 rødmunntetra, 9 pansermaller + vi hadde 4 ancistrus fra før og 4 jegersnegler, ja så er det 2 kuliåler osgå
Filtersystemet har jo gått i 6 mnd med malawi og nå siden beg. av des. etter nyoppsettet. Diskusen annkom i går 6 stk på 8 cm. og jeg brukte 1,5 time på og få di oppi. 1 time på temp.forskjell (som var på 4 grader) og 30 min på vannverdier. Di er litt sky, men di er flotte i fargen.
Di har ikke spist noe enda, men det kommer etter hvert håper jeg.
Men jeg kan jo også spørre dere som har erfaring Er fluval fx5 for kraftig ?
Hvordan bør jeg evt sette utløpene for at det skal være mest mulig gunstig for diskus ?
Nå står ene utløpet opp i overflaten og det andre rett ut i vannet.
Trenger di evt mer oksygen ?
Vi bytta ut malawien, satte opp akvariet helt på nytt med røtter og planter. Har innført 40 rødmunntetra, 9 pansermaller + vi hadde 4 ancistrus fra før og 4 jegersnegler, ja så er det 2 kuliåler osgå
Filtersystemet har jo gått i 6 mnd med malawi og nå siden beg. av des. etter nyoppsettet. Diskusen annkom i går 6 stk på 8 cm. og jeg brukte 1,5 time på og få di oppi. 1 time på temp.forskjell (som var på 4 grader) og 30 min på vannverdier. Di er litt sky, men di er flotte i fargen.
Di har ikke spist noe enda, men det kommer etter hvert håper jeg.
Men jeg kan jo også spørre dere som har erfaring Er fluval fx5 for kraftig ?
Hvordan bør jeg evt sette utløpene for at det skal være mest mulig gunstig for diskus ?
Nå står ene utløpet opp i overflaten og det andre rett ut i vannet.
Trenger di evt mer oksygen ?
Postet 01.02.11 kl 11:11
Hei Bente,
Er karet på 350 liter så bør du ha maks 1,5 ganger gjennomstrømming av filterpumpa, d.v.s. omtrent 500 liter i timen. Vær klar over at de fleste pumper er beregnet ut fra tomt filter uten innmat og når du da stapper medium i pumpen så halveres gjennomstrømmingen. Nå vet ikke jeg hvor mye pumpa di er satt til så du må bare gjøre en vurdering.
Beste er å ha en såkalt "spraybar" i vannskorpen for da fordeler du vannet jevnere rundt i karet uten og lage strøm. Discus liker best stillestående vann og er det for lite oxygen i vannet så sier de i fra ved til stadighet å gå opp mot vannoverflaten.
Forøvrig lykke til.
Er karet på 350 liter så bør du ha maks 1,5 ganger gjennomstrømming av filterpumpa, d.v.s. omtrent 500 liter i timen. Vær klar over at de fleste pumper er beregnet ut fra tomt filter uten innmat og når du da stapper medium i pumpen så halveres gjennomstrømmingen. Nå vet ikke jeg hvor mye pumpa di er satt til så du må bare gjøre en vurdering.
Beste er å ha en såkalt "spraybar" i vannskorpen for da fordeler du vannet jevnere rundt i karet uten og lage strøm. Discus liker best stillestående vann og er det for lite oxygen i vannet så sier de i fra ved til stadighet å gå opp mot vannoverflaten.
Forøvrig lykke til.
Postet 01.02.11 kl 22:00