Heftig pusting på diskus

Jeg har noen diskus som jeg har et lite problem med. De puster fortere enn det fisker skal. Jeg har en am top (600l/t), en liten am top sirkulasjons pumpe, den er beregnet til 50l, men er satt inn for å få mer sirkulasjon og en luftpumpe med brusestein. Jeg hadde 0,2 i nitritt, men har byttet vann ofte siden og vil tro at det nå er vekk. Har glemt å sjekke. De farger ut, spiser godt å oppfører seg normalt. Noen som vet hva dette kommer av og hva jeg kan gjøre for at de skal få det bedre? Jeg har sett på de i butikken, de pustet også fort. Var først etter at jeg haddde kjøpt de at jeg la merke til dette med pustinga. Hadde jeg sett det da hadde jeg nok ikke kjøpt de. Men det er lett å bli etterpå klok.
Du sier jo ikke noen ting som kan gi oss noen holdepunkter.
Hvor stort kar, hvor mye fisk, nitratverdier, vannbytterutiner, temp, har du annen fisk i karet, hvor lenge har karet vert i drift, hvor lenge har du hatt discussene.
Forstår du hva jeg mener ???
Karet har vært i kontinuerlig drift i snart 2 år. Det er 5 diskus, små samt 6 cory i karet, eneste jeg har oppi. Nitrat har jeg dessverre ikke fått testet, har ikke kjøpt tester for det. Har skjønt at den ikke var viktig, men jeg tar nok feil da. Karet er 220l, temp på 29. Bytter vann 2 eller 3 hver dag, spør litt om jeg er hjemme o.l. Prøver 2 hver, det blir det de fleste ganger. Bytter ca 25-30% hver gang. Har vel hatt diskus i 1 mnd ca, men de har vært slik siden jeg fikk dem. Har jo tilført pumper slik at jeg får mer strøm i vannflata o.l, men det fuker ikke. Mulig at de er sånn ettersom at de er slik på butikken og, men jeg nekter å godta det.
Hvis det er slik du beskriver så vil jeg påstå at de sliter med gjelleparasitter.
Er dette asia import eller ev. Stendkerdiscus ??
Hvis det er Stendker så kan du gjøre et forsøk med Praziquantel pulver.
Er det asiafisk så er eneste løsningen Kaliumpermanganat


Survival of the fittest !!! da skulle jeg vert dau for lenge siden.
er ikke sikker ,er kjøpt i en lokal butikk. Så jeg vet ikke hvor de kommer fra.Hmm..Hvor får jeg tak i sånn medisin da?Noen som kan forklare litt om gjelleparasitter eller? Hmm..Høres jo ikke helt bra ut det da.
kansje det går an å spørre i den lokale sjappa hvor de kjøper de fra ?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap