Trenger hjelp med discus par.

Hei.

jeg har et discus par som jeg flyttet til sitt eget kar for at yngelen skal kunne bli stor. Siden jeg flyttet parret to uker siden har de ikke spist noe.

Litt info: Det er et 250Liter akvarium med sand bund, en stor rot og en sjegle. Har Bruker et utvendig Eheim på 1200l/t og et innvendig eheim og et svamp filter. ph 6 nitrit 0 og skifter vann 2ganger i uken 45%+.

Parret satte seg ilag på bunnen ved stubben fra de ble sloppe oppi karet. De gjemmer seg bak stubben hele dagen. Jeg vet at de har yngel som sitter på stubben men foreldrene beveger seg knapt og spiser ingenting jeg gir de. Har prøvd Discus granula, mygglarver og to forskjellige oksehjerte typer.

Er det normalt at de bare sitter der og ikke spiser noe? For de passer jo på yngelene sine.

Burde jeg gjøre noe eller la de være som de er? og høres oppsettet bra ut for oppdrett med disse?
Parret spiste ikke siden de ble flyttet, altså uten yngelen også. er litt beskymrett for jeg vet ikke hvor lenge de vil kunne klare seg uten mat og hvil de kunne mate yngelen ordentlig hvis de ikke spiser?

er veldig taknemmelig for svar

Sa litt feil.

Parret lå på hver sin side av akvariet og i full sjokk da jeg først slapp de oppi. Dette varte ca. en dag. jeg brukte en time på å venne de til vannet så hvorfor de gikk i sjokk vet jeg ikke. de er veldig rolige nå.

usikker om dette har noe betydning.
Hei
Vil spør deg litt ang paret og karet du har dem i nå
Har discusene lagt egg der det er antydning til at det kna komme wigglers ellerblir eggene bare hvite? Er de nybegynnere på egglegging eller har de fått noe frem tideligere?
Er vann verdien den samme som i det karet du flyttet dem fra?

Nå er ikke jeg noe i nærheten av ekspert men snakker av erfaringene mine her.

Når jeg såg at det ene paret jeg har la egg nærmest annen hver dag å utfalle ble tilslutt wigglers så flyttet jeg dem da jeg hviste de var klar til å få dette til.
Jeg fylte lekskaret med litt over halvparten av vannet der de var fra før av å i lekskaret å nytt vann resten. Jeg lot dette kjøre seg inn med små vannbytter til jeg oppnådde rett temperatur å verdi i vannet før jeg flyttet dem.
jeg har ikke sand eller røter i leks karet da dette ikke er noe serlig nødvendig du trenger kun en luft pumpe, filter pumpe som ikke yngelet kan suges oppi å en rolig pumpe med lite driv i, leks kjeglen å også bør du ikke ha for store kar da ungene kan få problemer med å finne igjen foreldrene etc....Paret i mangen tilfeller skifter til mørk farge for å vise ungene hvor de finner dem menhelst mindre kar enn hva du har nå. 100 liter er helt idielt!
Grunnen de sikkert stresset er at det er noe i vannverdien som ikke stemmer eller kanskje at du rett å slett ikke har hatt rett vannverdig/temp. o.l

Må alltid være nøye med oppsett av lekskar og hvordan du går frem. Les litt mere å sett deg mere inni hele prosessen så tror ejg du vil få dette til:o)
Lykke til.
paret har fått fram fritt svømende yngel både før og etter jeg flyttet de. Det virket mest ut som de bare brydde seg om eggene, men når de begynte å fritt svømme klarer ikke foreldrene å holde de samlet i det hele tatt. Disse to har lagt egg tidligere hos forje eier også. nesten alle eggene blir oransje og så wigglere

Jeg har nå flyttet paret til selskaps karret med de andre Discusene mine. En dag etter dette begynte de å spise som bare det Er nøye på vannbytter, temperatur og vannmålinger på dicusene så det burde ikke hvere et problem.

Jeg skal gjøre slik som du og en del andre har anbefalt. Har delt akvariumet i 2 og jobber med saken å få satt opp et reol til 2, 250Litere. Så fåreløpig skal de bo i selskaps karret til jeg har satt opp leks karr til dem.

Men her om dagen la ho fisken egg sammen med en annen hann discus i akvariumet. de klekket i går, så nå har de wigglere. No blir æ ganske så usikker hvem som skal flyttes sammen. skal vente å se hvordan det går fremmover en stund.

Takk for hjelpsomt svar

Lagt ved bilde av ho fisken før jeg flyttet de

- Andreas

Detv skulle bare manglr mrd å prøve å hjelpe men nå er det jo to forskjellige historier så jeg er litt forvirret......først forteller du at de ligger i sjokk osv i leks karet nå plutselig har de yngel i karet å den ene har funnet ny hanne????
Sett gjerne ut flere bilder dette høres lit interessangt ut....pluss det bildet du la ut var jo over halvparten hvite....
Det står i det første innlegget at de har yngel/egg på stubben. Det tredje avsnittet.

Bildet var av ho fisken i et 530Liter hvor parret kom fra. De la nye egg på stubben i 250literen. problemet var at de ikke spiste noe. De blei heller ikke noe serlig mørkere så jeg var beskymret over at de ikke spiste. Yngelen lot de bare dø når de begynte å svømme.

Men like etter jeg startet tråden, bestemte jeg meg for å flytte de til selskaps karret mitt slik at jeg kunne dele akvariumet med ei glass plate (250 Literen). Også skulle jeg se om de begynte og spise når de kom sammen med flere discus.

Det funket, for nå spiser de i selskaps karret. Men ho fisken har funne ut at hun skulle hvere sammen med en av de andre discusene i selskaps akvarie.

Og nå har ho fisken og en annen hann wigglere i selskaps akvarie. Og jeg har delt 250Literen i to og venter på å kjøpe reol till dette akvariumet før jeg setter vann i det og flytter discusene tilbake, men denne gangen blir det bare halve akvarie og ingen sand eller røtter

Håper du forstår alt. blei litt mye å forklare.

legger ut noen bilder av det delte akvarie og det nye paret med wiggleran. må bare ta bildene først.

- Andreas
Det var vanskelig å ta bilder av dem.
Bilder av selskaps akvariumet. (260Liter Juwel)

Jegvet at det er for mange fisker, det er midlertidig. Jeg prøver også og selge unna noen av dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Ludviksen
Reklame for plussmedlemskap