Grønn på diskus, hjelp?
Har kjøpt et Juwel rio 240 som jeg nå sitter og tenker på å ha Diskus i.
Jeg har aldri hatt Diskus før, men har tittet litt på tråder og lenker om Diskus...
Spørsmålene er jo da;
- Jeg ser det er noe som går som "Diskus" og noe som "Heckel Diskus", hva er forskjellen,og hva er å anbefale for en nybegynner innen Diskus?
- Jeg har en oppfatning av av Diskuser er skjøre for vannkvalitet og sykdommer, er det en eller flere medisiner som jeg bør ha stående klar? Tenker på feks at øksefisk er kjent for å kunne få hvitprikk vet bytting av akvarier osv...
- Kjører selvfølgelig oppstart av filtrene på 4 uker før innsetting av fisk, der Diskusene vil bli satt inn til sist av sammensetningen. Den ene pumpa som skal gå der er en Ehem 2017 til 600 liter (i think...) og den andre følger med akvariet. Er dette nok til Diskus, eller bør de ha enda kraftigere filtrering?
- Hvor mange diskus i en 240 liter? Tenker på å ha kanskje 4 stk... Er det for mange?
- Hva skal jeg se etter på Diskusene når jeg skal kjøpe de i butikken? Er det noen farger (hva vet vel jeg?) faretegn på sykdom eller noe jeg bør styre unna?
Takker for eventuelle svar :o)
Jeg har aldri hatt Diskus før, men har tittet litt på tråder og lenker om Diskus...
Spørsmålene er jo da;
- Jeg ser det er noe som går som "Diskus" og noe som "Heckel Diskus", hva er forskjellen,og hva er å anbefale for en nybegynner innen Diskus?
- Jeg har en oppfatning av av Diskuser er skjøre for vannkvalitet og sykdommer, er det en eller flere medisiner som jeg bør ha stående klar? Tenker på feks at øksefisk er kjent for å kunne få hvitprikk vet bytting av akvarier osv...
- Kjører selvfølgelig oppstart av filtrene på 4 uker før innsetting av fisk, der Diskusene vil bli satt inn til sist av sammensetningen. Den ene pumpa som skal gå der er en Ehem 2017 til 600 liter (i think...) og den andre følger med akvariet. Er dette nok til Diskus, eller bør de ha enda kraftigere filtrering?
- Hvor mange diskus i en 240 liter? Tenker på å ha kanskje 4 stk... Er det for mange?
- Hva skal jeg se etter på Diskusene når jeg skal kjøpe de i butikken? Er det noen farger (hva vet vel jeg?) faretegn på sykdom eller noe jeg bør styre unna?
Takker for eventuelle svar :o)
Postet 04.01.11 kl 23:32
Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å lese denne, [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1101724-Discus-og-gjellemark-.(Dactylogyrus)&highlight=gjellemark]denne[/URL] og denne tråden før du kjøper noesomhelst av discus. Det gir en grundig innsikt i hvilke utfordringer man står ovenfor med Discus og kan være med på hjelpe deg til å kjøpe rett "type" til ditt kar.
Postet 05.01.11 kl 00:13
Står en del om Discus i plantekar her hvis det er sånt akvarie en skal ha
Postet 05.01.11 kl 00:26
Hei Sparesset!
240 er super til å ha discus i, da kun med orginalpumpen, sjekk min personlige tråd; Discusheavens bakgård! Discus er hardfør og flott fisk, du trenger bare å legge opp til enkel og god rutine på vannbytte. Jeg bytter to bøtter vann annenhver dag i min 240 liter, perioder hver dag da jeg har ungfisk!
Anbefaler deg å kjøpe en gruppe ungfisk for å lære om fiskens vekst og utvikling samt få gode rutiner for fiskeholdet!
Siden du ikke har hatt discus tidligere er du både unik og heldig, kontakt meg på 92439222 etter kl 16.00, har en gruppe ungfisk fra mitt første kull, ingen gjellemark, født og oppvokst på 28 grader (ypperlig hvis du ønsker planter mfl)
Kjøper du butikkfisk/nettbutikk må du lese ovennevnte tråder og lære deg alt om håndtering av gjellemark, sterilisering av utstyr, behandling av fisk mfl
Ønsker du voksen sunn og frisk fisk vet jeg at Kai Hansen har liggende ute en annonse her på forumet!
Ønsker du referanse på mitt discushold kan du kontakte både Kjartanf og Kai Hansen (startere av to av ovennevnte tråder)
Mvh Lars Roald
Legger ved et bilde av foreldrene til ungfiskene, foreldrene var ca 7 cm for ett år siden da jeg kjøpte en gruppe, utviklingen går fort med denne fantastiske fisk;
240 er super til å ha discus i, da kun med orginalpumpen, sjekk min personlige tråd; Discusheavens bakgård! Discus er hardfør og flott fisk, du trenger bare å legge opp til enkel og god rutine på vannbytte. Jeg bytter to bøtter vann annenhver dag i min 240 liter, perioder hver dag da jeg har ungfisk!
Anbefaler deg å kjøpe en gruppe ungfisk for å lære om fiskens vekst og utvikling samt få gode rutiner for fiskeholdet!
Siden du ikke har hatt discus tidligere er du både unik og heldig, kontakt meg på 92439222 etter kl 16.00, har en gruppe ungfisk fra mitt første kull, ingen gjellemark, født og oppvokst på 28 grader (ypperlig hvis du ønsker planter mfl)
Kjøper du butikkfisk/nettbutikk må du lese ovennevnte tråder og lære deg alt om håndtering av gjellemark, sterilisering av utstyr, behandling av fisk mfl
Ønsker du voksen sunn og frisk fisk vet jeg at Kai Hansen har liggende ute en annonse her på forumet!
Ønsker du referanse på mitt discushold kan du kontakte både Kjartanf og Kai Hansen (startere av to av ovennevnte tråder)
Mvh Lars Roald
Legger ved et bilde av foreldrene til ungfiskene, foreldrene var ca 7 cm for ett år siden da jeg kjøpte en gruppe, utviklingen går fort med denne fantastiske fisk;
Postet 05.01.11 kl 06:10
Endret: 05.01.11 kl 06:29
Takker for mange gode linker! :o)
Har lest meg igjennom, og funnet Diskus i plantekar artikkelen veldig informativ!
Ser at det egentlig ikke anbefales "slike som meg" å kaste meg ut i Diskusverdenen, da jeg har null peiling på Diskus fra før... Men jeg ble egentlig bare mer fristet til å prøve :p Helt umulig kan det jo ikke være...
Diskusheaven, dette høres riktig bra ut! Å kjøpe fra en erfaren oppdretter hadde jo vært helt optimalt, særlig med tanke på at du garanterer meg friske fisk!
Hvis vi bestemmer oss for Diskus vil du nok høre mer fra meg!
Jeg fant ingen direkte svar på dette med Heckel Diskus, VF osv.. Men så at det er mye Diskus som blir betegnet som "misfostrede, ødelagte, ihjelkryssede og ihjelavlede" Diskus. Så... Har dette noe med fargene å gjøre?
Jeg ser det finnes mange fargevarianter, noen dyrere en andre selvfølgelig. Er noen av disse kun fremavlede i fangenskap, og sees derfor på det samme som å holde Pappegøyeciklide?
Hvilken pris ligger feks du på, Diskusheaven? For en Diskus som du vil anse som passende for meg? (:
Jeg undres dette med andre beboere i karet... Vi tenkte å ha noen L-144 og svart neontetra, eventuelt kardinaltetra. Vi vil ikke overbefolke karet, så hadde blitt kjempeglad hvis noen ville satt opp ett lite oppsett?
Dette er hva vi tenkte oss, sånn ca... ;
- 4 Diskus
- 5 L-144
- Ca 20 Svarte neontetra
- Eplesnegler
Takker igjen for informative svar :o)
Har lest meg igjennom, og funnet Diskus i plantekar artikkelen veldig informativ!
Ser at det egentlig ikke anbefales "slike som meg" å kaste meg ut i Diskusverdenen, da jeg har null peiling på Diskus fra før... Men jeg ble egentlig bare mer fristet til å prøve :p Helt umulig kan det jo ikke være...
Diskusheaven, dette høres riktig bra ut! Å kjøpe fra en erfaren oppdretter hadde jo vært helt optimalt, særlig med tanke på at du garanterer meg friske fisk!
Hvis vi bestemmer oss for Diskus vil du nok høre mer fra meg!
Jeg fant ingen direkte svar på dette med Heckel Diskus, VF osv.. Men så at det er mye Diskus som blir betegnet som "misfostrede, ødelagte, ihjelkryssede og ihjelavlede" Diskus. Så... Har dette noe med fargene å gjøre?
Jeg ser det finnes mange fargevarianter, noen dyrere en andre selvfølgelig. Er noen av disse kun fremavlede i fangenskap, og sees derfor på det samme som å holde Pappegøyeciklide?
Hvilken pris ligger feks du på, Diskusheaven? For en Diskus som du vil anse som passende for meg? (:
Jeg undres dette med andre beboere i karet... Vi tenkte å ha noen L-144 og svart neontetra, eventuelt kardinaltetra. Vi vil ikke overbefolke karet, så hadde blitt kjempeglad hvis noen ville satt opp ett lite oppsett?
Dette er hva vi tenkte oss, sånn ca... ;
- 4 Diskus
- 5 L-144
- Ca 20 Svarte neontetra
- Eplesnegler
Takker igjen for informative svar :o)
Postet 05.01.11 kl 09:37
Postet 05.01.11 kl 09:51
Postet 05.01.11 kl 10:05
Heckel discus har en bredere femte stripe. derfor lett og kjenne disse igjen, Disse lever stort sett i surere vann så styr unna disse om du er første gangs discus eier.
De er også mye mere vare for vanverdier. Ps filteret tar ikke 4 uker å kjøre inn men 6-8 uker. Har du begynt salgs kampanjen allerede Lars Roald he he
De er også mye mere vare for vanverdier. Ps filteret tar ikke 4 uker å kjøre inn men 6-8 uker. Har du begynt salgs kampanjen allerede Lars Roald he he
Postet 06.01.11 kl 04:25
Postet 06.01.11 kl 08:34
Postet 06.01.11 kl 11:43
Jeg forstår at du aldri før har hatt discus.SparessetEtter 4 uker med innkjøring hvorav de to siste har bestått av 10% vannbytte hver dag, har jeg aldri opplevd å få utslag på nitritt... Takker for svar :)
Nitrit er på sitt høyeste etter fire til fem uker for derefter å avta ved seks til syv uker og discus er utrolig vare for NO2. og er det antydning til NO2 så sturer de.
Hvis du aldri har fått utslag på dine tester etter fire uker så vil jeg anbefale deg å bytte merke.
Postet 06.01.11 kl 13:51
Postet 06.01.11 kl 13:54
Jeg har en juwel vision 260, og satte inn en gruppe på 6 unge discus. Jeg har to utvendige filtere (til sammen 1900l/h) og var aldri plaget med nitritt. Skiftet vann 1-2 ganger i uken. I tilegg til discusene hadde jeg noen cory og en stim med kardinaltetra (som ble kraftig tynnet ). Jeg syntes det ar uproblematisk å holde discus i dette karet, men jeg syntes aldri det ble så fint. Etterhvert som fisken vokste og farget ut, ble den jo også større. Jeg følte ikke at størrelsen på fisken sto i stil med størrelsen på karet. Men det er jo en smakssak.
Jeg flyttet mine til en 530 liter, og er mye mer fornøyd med det. Fisken ser også mer fornøyd ut. Føler at både farger og personlighet kommer bedre frem når de har litt plass å svømme på.
Jeg har foresten standardjuwel t5 belysning med reflektorer, og det gir god plantevekst...
Jeg flyttet mine til en 530 liter, og er mye mer fornøyd med det. Fisken ser også mer fornøyd ut. Føler at både farger og personlighet kommer bedre frem når de har litt plass å svømme på.
Jeg har foresten standardjuwel t5 belysning med reflektorer, og det gir god plantevekst...
Postet 06.01.11 kl 16:56
Postet 06.01.11 kl 22:25
..
Jeg tror det ville være en god ide hvis du gjør som du sier .. venter litt med discusen .. setter opp alt annet først .. få i gang rutiner med vannbytter osv med noe av de andre du vil ha sammen med discus senere .. og hele tiden ha det klart for deg at du jobber i retning discus hold =) og som flere her inne sier .. ville jeg vurdert min 6 stk .. og gjerne med yngre fisk til å begynne med .. 8-10 cm fisk koster jo ingenting lengre .. men sørg for å ha vann kvaliteten i orden .. det er altid kjedelig å skyte seg selv i benet med hastverk .. (i know i know
men uansett , Lykke til med hva det enn blir til!
men uansett , Lykke til med hva det enn blir til!
Postet 06.01.11 kl 23:17
Postet 06.01.11 kl 23:45
Forstår ikke hvorfor alle mener at det er best å begynne med ungfisk. Dette er mye vankeligere enn å kjøpe et voksenet discus par. Dette pga av ungfisk trenger mye hyppigere foringer og vannbytter for og holde vannverdiene i sjakk og få de til å vokse. Da spesielt når man ikke har hatt discus før med dårlige innkjørte filtrer og kanskje ikke klarer og lese om discusen har det bra eller ikke. En 10 cm discus kan du heller ikke dra vekk fra i lengre tid den trenger mat hele tiden. Med følger av vannbytter. Om man ser på de som har kjøpt ungfisk er det fåtallet som klarer og fore opp disse riktig om er førstegangs discus eier. En annen ting er at man også kjøper disse pigion variantene første gangen, disse er det umulig å se om discusen mørkner ved foreksempel feil på vannverdier. Disse beholder de samme fargene helt til de dør. Så for min del ville jeg heller dropet ungfisk og kjøpt et voksen par isteden for noen ungfisk om jeg var første gangs discus eier. Har du beplantet kar hadde jeg kun kun kjøpt noen bunnfisk for å holde bunnen fri for matrester og da eksempel coryer som kan tåle discusen høye tempratur. En annen ting er at folk over befolker karene sine. De er i dyrebutikken å kjøper fisk men tenker ikke på at akvariet ikke vokser like fort som innkjøpene. Så i en 240 liter hadde jeg hatt 2 voksene discus og en 6-8 coryer thats it.
Postet 06.01.11 kl 23:58
Endret: 07.01.11 kl 00:08
Jeg er ikke nybegynner på fisk, men på DISKUS
Har holdt akvarium noen år altså, jeg synes nå ikke selv at jeg er helt grønn på det... Var bare viktig for meg å påpeke det!
Ang ungfisk så ville jeg nok tatt ganske ung fisk, istedenfor å kjøpe voksen fisk. Dette har bla noe med pris å gjøre... Men det blir nok aktuelt senere, uansett
Takker for all hjelp :o)
Har holdt akvarium noen år altså, jeg synes nå ikke selv at jeg er helt grønn på det... Var bare viktig for meg å påpeke det!
Ang ungfisk så ville jeg nok tatt ganske ung fisk, istedenfor å kjøpe voksen fisk. Dette har bla noe med pris å gjøre... Men det blir nok aktuelt senere, uansett
Takker for all hjelp :o)
Postet 07.01.11 kl 08:42