Urolig discus

Har fått 12 stk 8 cm Discus. Dem er veldig urolige og er enten i høyre delen av akvariet eller venstre nært glasset. Er aldri i midten. Dem vandrer opp og ned etter glasset. Hvis en flytter seg følger hele gruppen etter.

Har ikke fått skjekket ph, men har hatt discus i dette akvariet som har fått yngler tidligere uten problem.

Kjørte en tetra test for nitritt som viste 0.3 eller mindre.

Fiskene går i et 530 liters akvarium med planter og røtter. Det er stendker discus som kun har gått i ubeplantede akvarium.

Alle spiser men virker nervøse og urolige. Stripene på kroppen er synlig/svakt synlig Fikk dem torsdag 3.3.

Uroer jeg meg unødvendig siden det har gått så kort tid?
Blir jo litt kvalifisert gjetting, men det er jo ingen hemmelighet
at Discus kan være skvettne og kan trenge tid til å slå seg til ro i nye omgivelser.
Selv ville jeg aldri satt noe såpass sart som Discus i et kar uten å sjekke
absolutt alt av vannverdier først!
Sier ikke at det må være noe problem med disse, men det kan det også være.

At de flytter seg i stim tyder på utrygghet, men de er jo tross alt stimfisk av natur
så man må ikke legge for mye i dette heller.

Vil egentlig bare anbefale deg å sjekke alle vannverdier,
ta de eventuelle grep etter dette, og så bare avvente og se
om de ikke finner seg til rette.
Har bestillt tester for dem fleste vannverdiene nå. Håper det kommer i løpet av uken.
Nå er resultatene her

Tempteratur 29 grader

PH ca 7.25

GH 2

KH 3

NH3 ca 0 mg/l

No2 0.3 mg/l eller mindre

No3 mellom 0 mg/l og 12.5 mg/l

Co2 5mg/l (tabell)

Dette er slik jeg greide å tyde det.

Testene er vann tester fra tetra.

Hvordan virker disse tallene ?

Discusene er fortsatt litt stresset, noen virker helt fin å kommer opp til handen, mens andre er mer i bakgrunden og følger heller "flokken".

Mvh Stian
Hvilke andre fisk har du i karet?
5 praktbotia (små)

10 Pansermaller

10 flying fox (veldig små) 1.5 cm
skulle gjerne likt å visst om kh er for lav.
Det tar ei stund før discusene roer seg vist du just har kjøpt de.Så vist de spiser er jo det positivt! Jeg ville ikke hatt praktbotia med discus pga de er natt aktive og kan stresse discus siden de "sover"
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap