Mørk og rolig discus

Hei jeg har en >Heckel discus,som er blitt mørk og jemmer seg heile veien.den har ikje spist på ca 3 uker.
er det noen som har et tips elr råd på ka som kan ver gale.alle di andre dicusene mine er fine
Ja, her er den samme leksa. Hvordan skal vi kunne hjelpe all den tid du ikke forteller et døyt om vannverdier eller om hvor lenge du har hatt den.
Hvordan gjør du med vannbytter o.l. Hvilken annen fisk og hvor store er de, hvor stort er karet ?
Jeg kan sikkert holde på til langt på natt.
Jeg sier ikke dette for å være spydig, men vi er da ikke tankelesere heller.
Fortell oss om karet og fiskene i det så går det kansje ann å finne ut av det.
Hvorfor skaffet du deg en Heckel, det er vel den vanskeligste discussen og holde og er ikke en fisk for nybegynnere. Nå skal det sies at jeg ikke vet hvor lenge du har drevet med discus så hvis du har fartstid med denne fisken så må du ha meg unnskyldt.
Man skulle kansje se over profilen til folk som gir lite informasjon, det gjorde jeg etter å ha svart på inlegget og da finner jeg plutselig mye informasjon, i alle fall størrelse på karet, men så ikke så mye om vannverdier o.l.ikke om nitrat og PH heller, temperatur ? Kunne ikke se noe særlig om vannbytter heller.
Tror nok at de sliter med gjelleparasitter ut fra hva jeg leste i den andre tråden.
Med 720 liter så har du jammen en utfordring og jeg skal gå så langt som å påstå at dette blir et
"lost cause".
Første skritt, fjærn all fisk som ikke har livets rett og da mener jeg fisk som har gått for langt, tynne og skrantene, flytt så resterende til et annet kar. Når dette er gjort så tømmes karet for alt av grus og planter, dette kastes. Så vasker du karet innvendig for derefter å la det stå å tørke i to, tre uker. så fyller du karet opp på nytt med grus o.l. og setter i gang en eller to nye pumper (filtre) og etter en tid så utfører du beplantning etter ønske. Når dette karet har stått uten en eneste fisk i tre uker så begynner du med kaliumkur i et annet kar, ikke det karet som fisken går i pr. i dag. Her er det vesentlig at vannkvaliteten er optimal og eneste du har i dette karet er en varmekolbe og en luftestein. Dette er hjemmet deres for de neste tre ukene og etter den siste kuren er kjørt så flyttes de over i 720 literen, umiddelbart.
Jeg vet ikke hvor mange discus du vil sitte igjen med, men med seks voksne individer så trenger du en 200 - 250 liter. likeledes så trenger du tilsvarende kar / beholder til vannbytter da dagen som kurene avsluttes så bytter du 98% av vannet. de andre dagene bytter du 60%.
Dette er den eneste måten å bli kvitt gjelleparasitter på, kansje kona også !!!
Karet de gikk i før kuren tømmer du , likeledes kaster du substratet i filteret og demonterer dette for å tørke dette ut, det samme gjelder slanger o.l. ja alt som har vært i karet eller i berøring med dette.
her fikk du gode råden av de beste Glenn :p hehe KOS DEG
og nei meg å Jostein gidde ikke hjelpe til

gi opp discus nå XD??
tror ikkje glenn komme te og gi opp meng og han e ganske like, eg ka ikkje opp itte verken madforgiftning eller strømsatt kar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap