Gjellemark-kur før oppstart av nytt akvaruim

Hei

Har gått til innkjøp av en 960liter som skal startes til tirsdag 10/5 og i den forbindelse vil jeg ta en gjellemarkskur på discusene mine før de flytter fra 530 og over i det nye karret.

Jeg lurer i den forbindelse på om reker også kan være bærere av denne F.skapen? Skal ha en 40-50 amanoreker i det for å holde det rent og fint, i tillegg til 20 C.Stabei'er og 10 discuser når kuren er over.

Kan jeg hive rekene oppi mens discusen går i kalium-kuren, eller må også rekene gjennom denne?

Kan jeg for å starte baktereiekulturen raskere ta vann fra 530litern, siden det ikke kommer til å være fisk i karret før kuren er over? Eller har jeg da mulighet for at det ligger egg klar å venter på fisken når den kommer?

Har også lest noen steder at corryer aldri har vært påvist med gjellemark, bør jeg alikevell kjøre kur på disse også?

Takker for tips
Bare legger til at akvariet ikke er nytt, så må jeg da la det stå tørt over noe tid? eller holder det at det ikke er fisk i det i de ukene kuren tar og dermed kan kjøres inn så lenge?
Har 17 discus som skal gjennom kuren, blir det for mange på ett 100liters kar? må jeg dele de opp?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap