Det er nok mange som kan svare deg på dette bedre enn meg. Men, jeg har selv nylig startet med Discus etter 12 år med pause fra Akvarie og Discus hold. Å ha Discus er litt krevende og du må ha interesse for mye stell. Jeg vil vel egentlig anbefale deg å kjøpe voksne fisk da du ikke trenger å fôre de like hyppig, som igjen gir mindre jobb med utskifting av vann. Den hyppige oppfôringen av små-Discus krever hyppig vannskifte, i alle fall annen hver dag. Noen mener en bør skifte 20%-30% med vann i karet hver dag.
Det du må tenke på før du skaffer deg Discus er;
Du må minimum ha et kar med 50liter pr. voksen fisk. Altså et kar på 300 liter med 6 Discus er minimum og da kan du ikke ha så mye annen fisk i karet. Jeg har 4 Discus på oppfôring nå og har tenkt til å investere i et 300 liters kar snart. Jeg fikk nylig høre at jeg bør ha 6 stk. som minimum, så jeg vurderer derfor å kjøpe to til i samme størrelse.
Du kan ikke ha andre frempå-ciklider eller aggressiv fisk i samme kar. Discusen blir lett stresset.
som sagt god vannkvalitet er viktig og utskiftning av vann er veldig viktig. Jeg skifter vann annen hver dag nå under oppfôringen av små-Discus. Men som sagt så er det mindre jobb med voksen fisk. Jeg tror det mest vanlige er vannutskifting av 1/3 av karet 1 gang i uken. Men dette blir jeg aldri klok på ettersom mange mener en bør skifte vann oftere også.
Fôring og diet er også viktig. Jeg fikk akkurat selv høre at voksne Discus bør fôres 1-3 ganger daglig, hvor jeg trodde en gang om dagen var tilstrekkelig nok. Dietten er visstnok en “never ending story” diskusjon. Selv fôrer jeg med oksehjerte, rød mygglarver og reker. Det er sikkert noe jeg gjør galt men det ser ut til at alle i karet mitt er happy, foruten om minstemann som er et mobbeoffer. Discus er flotte fisker men meget krevende.