Oppforing av discus... noen tips?

Jeg har akkurat kjøpt (en uke siden) og startet opp et kar med 4 halv-små Discus (ca 6-9 cm) i et 180 liters Juwel vision akvarium. Jeg er klar over at 180 liter (45 liter pr fisk) er i det minste laget for voksen Discus, men planen er å fore de opp og investere i et 300 liters kar om interessen for Discus og den jobben det medfører er tilstede når de er blitt store. Hvis ikke, selger jeg de. Jeg har erfaring med akvarium og Discus fra før av men det begynner å bli 10-12 år siden sist så derfor er jeg litt “rusten” og ønsker noen tips på diet og andre gode tips om oppforing. Jeg forer Discusen nå 4 ganger daglig med rød mygglarver, oksehjerte og reker. Karret er litt beplantet og jeg skifter ca 20-30 % av karret med vann annen hver dag. De ser ut til og trives godt selv om “minstemann” er blitt et mobbeoffer og gjemmer seg ofte bak røttene. Jeg hører at mange forer Discus med mark og maggots. Hva er Discus-folkets syn på dette? Jeg setter stor pris på tilbakemelding på om jeg gjør dette riktig og eventuelt andre tips om oppforingen, diet og andre ting. Discus er en flott fisk og hittil er jobben med karret en fryd.
Du bør ha flere individer når du fôrer opp en gruppe med discus. gjerne 6 stk eller flere.

Det vil nesten alltid være et mobbeoffer i en flokk.

180 liter kan fungere men da bør du nok minst skifte ut 30 % vann annenhver dag. Hiv ut planter, sand osv slik at reinholdet blir enklere. (BB kar)

Utfra størrelsen på fisken planlegger du foringen. Jo oftere, jo bedre. Små fisk, gjerne 6-8 ganger i døgnet. Voksen fisk 1-3 ganger i døgnet

Hva du skal fôre med er et stort tema i discusverden. Noen kan ikke tenke seg å fôre opp discus på animalsk protein, mens for andre er det helt uaktuelt å ikke bruke oksehjerter f eks. Men en variasjon mellom oksehjerteblanding, et godt tørrfor, levende fôr osv er vel det mange bruker.

Maggot som fôr kan fort bli for fett, meitemark tenker jeg er ok, bare ikke for store biter. Røde mygglarver begrenser jeg bruken av.

Discus må være kjønnsmoden før de farger skikkelig ut. Du tar ikke på deg arbeidet med å fôrer ikke opp discus for å gi dem bort når de blir virkelig vakre og fargerike...

Takk for godt utfylt svar. Mye å sette seg inn i her og da blir det i alle fall oftere foring og mer utskifting av vann. Mulig jeg går til innkjøp av to til på samme størrelse. Men, vil ikke miljøet for fisken uten planter, røtter og grus påvirke på en negativ måte? Vil ikke fisken bli stresset av å aldri ha noe å gjemme seg bak?

Det er ikke mye planer og slik der discusen lever så behovet for planter er lite. Hvis du vil så kan du sette planter i en terracottakrukke slik at den kan flyttes på ved slamsuging.

Et oppforingskar for discus må være så enkelt som mulig innredet skal du klare å holde det rent. Det som virkelig vil stresse fisken er dårlig vannkvalitet. Jeg har en gang foret opp discus i beplantet kar og det var et skikkelig mareritt.

Du kan også benytte en trerot for å lage skjul til de. Denne kan tas opp og vaskes ved behov samt flyttes for å komme til. Min erfaring er at en flokk med discus i et BB-kar fungerer helt utmerket.
Takk for tilbakemeldingen. Det med terracottakrukke var et skikkelig godt tips. Da slipper jeg å kaste plantene og, for jeg har bare dette ene fôringskaret akkurat nå. Jeg gjør investeringen i et større kar når de er blitt større.Tenker jeg gjør noe krukkeinnkjøp i morgen og tømmer karet for grus. Så takk for tipset!

Jeg har holdt Discus før men da kun voksen Discus og det begynner å bli mange år siden. Jeg må si det er moro med små-Discus selv om det er mye mer jobb. De tigger etter mat hele tiden som små fugleunger og følger med hvor jeg er hele tiden. hehe. De spiser til og med rett fra hånden min... det gjorde ikke de forrige Discusene jeg hadde. Moro, moro
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap