Plutselig skvetten discus....
Hei
Discusene mine har helt plutselig uten noe grunn blitt utrolig skvettne. Det er ikke mennesker de er redde for, de bryr seg filla om vi går forbi karret eller slamsuger. Men, helt uten grunn setter alle fart (og da mener jeg TOPPFART), og det høres ut som ett maskingevær når 20 discuser deiser inn i glasset på motsatt side av der de var.
Er det noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd? Alle vannverdier er normale, og vannskifte på 15-20% skjer daglig. Har også merket meg at det skjer hyppigere ved foring, og de spiser mye dårliger enn før. Tar lang tid etter en sånn "skvett" før de begynner å spise igjen...
Det har holdt på sånn i 5-6 dager nå. Alle fiskene har normal farge, ingen mørke.
Glenn
Discusene mine har helt plutselig uten noe grunn blitt utrolig skvettne. Det er ikke mennesker de er redde for, de bryr seg filla om vi går forbi karret eller slamsuger. Men, helt uten grunn setter alle fart (og da mener jeg TOPPFART), og det høres ut som ett maskingevær når 20 discuser deiser inn i glasset på motsatt side av der de var.
Er det noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd? Alle vannverdier er normale, og vannskifte på 15-20% skjer daglig. Har også merket meg at det skjer hyppigere ved foring, og de spiser mye dårliger enn før. Tar lang tid etter en sånn "skvett" før de begynner å spise igjen...
Det har holdt på sånn i 5-6 dager nå. Alle fiskene har normal farge, ingen mørke.
Glenn
Postet 08.06.11 kl 18:45
Postet 08.06.11 kl 21:33
Nitrit er det i allefall ikke(0 på test), ville ikke tro det skulle kunne samle seg noe særlig nitrat heller siden jeg bytter 15-20% vann hver dag på 960 liter. Men, dette har jeg altså ikke testet for.
Jeg er nok redd du kan ha rett i gjellemark, jeg valgte å avbryte kaliumkuren etter 3 behandlinger da leksparret mitt døde av det(sansynligvis for høy PH).
Nå rekker jeg ikke å gjøre det før til høsten grunnet jeg ikke er hjemme 3 uker sammenhengende før da.
Blir fisken skvetten av dette altså? Ingen fisker viser noen andre tegn på gjellemark. Alle puster synkront og ingen finner som er klistret til siden. Det er også lekstendenser i karret, men det har ikke blitt lagt egg.
Jeg er nok redd du kan ha rett i gjellemark, jeg valgte å avbryte kaliumkuren etter 3 behandlinger da leksparret mitt døde av det(sansynligvis for høy PH).
Nå rekker jeg ikke å gjøre det før til høsten grunnet jeg ikke er hjemme 3 uker sammenhengende før da.
Blir fisken skvetten av dette altså? Ingen fisker viser noen andre tegn på gjellemark. Alle puster synkront og ingen finner som er klistret til siden. Det er også lekstendenser i karret, men det har ikke blitt lagt egg.
Postet 08.06.11 kl 23:18
Postet 09.06.11 kl 09:13
Trur nok og at det er gjellemark som rir fisken din.
At alle fyker veggimellom samtidig skyldes nok at nok at når ein får raptusbyer
så følger all dei andre med på lasset. Ein ting som bekymrer meg litt er at eg har registrert at du avbraut kuren og at du mista et avlspar når du kjørte kuren.
Forstod det sånn at du muligens har kjørt kuren i feil pH.
Isåfall kan det hende at du har brent vev i gjellene på fisken.
Trur ikkje det er noko galt med vatnet som nitrit eller pH-kræsj.
Når det er noko alvorlig galt med vatnet, blir fisken mørk.
Mvh Kjartan
At alle fyker veggimellom samtidig skyldes nok at nok at når ein får raptusbyer
så følger all dei andre med på lasset. Ein ting som bekymrer meg litt er at eg har registrert at du avbraut kuren og at du mista et avlspar når du kjørte kuren.
Forstod det sånn at du muligens har kjørt kuren i feil pH.
Isåfall kan det hende at du har brent vev i gjellene på fisken.
Trur ikkje det er noko galt med vatnet som nitrit eller pH-kræsj.
Når det er noko alvorlig galt med vatnet, blir fisken mørk.
Mvh Kjartan
Postet 09.06.11 kl 11:26
Ja, jeg er også redd jeg kan ha skadet fisken, men de har oppført seg helt normalt og spist som aldri før etter at jeg måtte ende kuren. Det er nå litt over en mnd siden jeg kuttet den.
Jeg har bestillt fullt Co2 anlegg til karet med PH-meter og glassprobe. Tenkte jeg skulle vente til jeg har fått dette og til jeg har 3 uker sammenhengende hjemme, før jeg starter opp kurer igjen. Slik at jeg i allefall ikke driter meg ut med PH igjen...
Jeg har 20 Discuser og bare 110liter kurkar, så tror jeg går for minst 2 runder.
Jeg har også ett 530liter jeg kunne brukt, men da klarer jeg ikke å lufte nok vann desverre.
Det er ikke noe jeg kunne lindret litt med i hovedkarret frem til jeg kan starte på kuren igjen?
Jeg har bestillt fullt Co2 anlegg til karet med PH-meter og glassprobe. Tenkte jeg skulle vente til jeg har fått dette og til jeg har 3 uker sammenhengende hjemme, før jeg starter opp kurer igjen. Slik at jeg i allefall ikke driter meg ut med PH igjen...
Jeg har 20 Discuser og bare 110liter kurkar, så tror jeg går for minst 2 runder.
Jeg har også ett 530liter jeg kunne brukt, men da klarer jeg ikke å lufte nok vann desverre.
Det er ikke noe jeg kunne lindret litt med i hovedkarret frem til jeg kan starte på kuren igjen?
Postet 09.06.11 kl 13:35
Jeg hadde det samme problemet med 12 discuser som smalt i glassakvariet, før jeg kjørte Kjartans kaliumoppskrift til punkt og prikke. På det verste våknet jeg midt på natta i et rabalder nedenifra, jeg trodde selvsagt det var ubudne folk i huset, så jeg fant frem balltreet og løp ned trappa kliss naken. Men det var bare fiskene som klikket helt uten videre i mørkt rom og mørkt akvarie. :P
Etter kuren er fiskene mine friske og raske og klikker aldri på den måten lengre. Hør på kjartan så gjør du deg selv en tjeneste
Etter kuren er fiskene mine friske og raske og klikker aldri på den måten lengre. Hør på kjartan så gjør du deg selv en tjeneste
Postet 09.06.11 kl 14:56
Det var nesten en liten lettelse å høre at dine gjorde dette av gjellemarken, for da vet jeg i allefall hva jeg kan gjøre. Jeg kan desverre umulig klare å kjøre kuren før på sensommeren da jeg ikke er 3 uker hjemme sammenhengende før dette, derfor spurte jeg om det var noen lindring jeg kunne gjøre for fiskene de 8 ukene de fortsatt må gå med F-skapet....
Hjelper det å la dem gå en eller to ganger i kalium som en lindring? Jeg er hjemme i 2 uker til nå, før jeg drar til lofoten, som blir 160 mil fra akvariumene mine...
Hjelper det å la dem gå en eller to ganger i kalium som en lindring? Jeg er hjemme i 2 uker til nå, før jeg drar til lofoten, som blir 160 mil fra akvariumene mine...
Postet 09.06.11 kl 16:01
Er du hjemme i 2 uker nå ville jeg kjørt kur i 2 uker. Men det er meg. Mulig andre mener annet, og andre som kan mer om dette en meg.
En annen "lindring" mot gjellemark er jo godt med vannbytter og godt med oksygen. Sett inn alt du har av luftpumper og bytt 30-40% vann om dagen dersom du har mulighet til det. Pass på at det ikke blir for store svingninger i PH som følge av dette.
Lykke til.
Mads
En annen "lindring" mot gjellemark er jo godt med vannbytter og godt med oksygen. Sett inn alt du har av luftpumper og bytt 30-40% vann om dagen dersom du har mulighet til det. Pass på at det ikke blir for store svingninger i PH som følge av dette.
Lykke til.
Mads
Postet 09.06.11 kl 18:23
Da er kur startet og jeg tok sjangsen på å putte alle i 110 literen. Orket ikke se de lider. Jeg får heller kjøre en ny runde sensommeren/høsten. Håper Ph-meteren min kommer i posten en av de nærmeste dagene så jeg har full oversikt på dette også.
Er det noen vits i å kjøre tettere med kalium, eller er det satt opp etter klekketid på eggene til marken? Og ikke minst, klarer fiskene seg i tettere runder?
Er det noen vits i å kjøre tettere med kalium, eller er det satt opp etter klekketid på eggene til marken? Og ikke minst, klarer fiskene seg i tettere runder?
Postet 09.06.11 kl 23:48
Postet 09.06.11 kl 23:49
GlennODa er kur startet og jeg tok sjangsen på å putte alle i 110 literen. Orket ikke se de lider. Jeg får heller kjøre en ny runde sensommeren/høsten. Håper Ph-meteren min kommer i posten en av de nærmeste dagene så jeg har full oversikt på dette også. Er det noen vits i å kjøre tettere med kalium, eller er det satt opp etter klekketid på eggene til marken? Og ikke minst, klarer fiskene seg i tettere runder?
Nå er første runde ferdig. Jeg har ikke sett noen discuser puste med en gjelle før nå, den minste jeg har, en 10cm pigeon, puster raskt og kun med en gjelle. De 19 andre puster merkbart roligere enn før de kom i kurkarret, og med begge gjellene.
Noen som har meninger om jeg kan kjøre på med tettere intervaller siden jeg bare er hjemme i 12 dager til?
Postet 10.06.11 kl 09:30
Postet 10.06.11 kl 10:13
Jeg tok en sjangs og satt de på ny kur i natt også. Mye for at vannet blir realtivt fort gult med så mange discuser i 110 liter. I dag er det betydelig forskjell på pustefrekvensen. De er nede på max ett "pust" i sekundet, og den lille som pustet med 1 gjelle i går, puster nå like sakte som de andre og med begge gjellene. Jeg lar de få "fri" i dag og natt med litt fòr, så prøver jeg en runde til i morgen kveld.
Kan jeg bytte vann og gi ny kur om vannet blir gult innen de 18 timene? Vannet var ganske gult etter 4-5timer i går, så jeg hadde lyst til å bytte det med en ny runde.
Kan jeg bytte vann og gi ny kur om vannet blir gult innen de 18 timene? Vannet var ganske gult etter 4-5timer i går, så jeg hadde lyst til å bytte det med en ny runde.
Postet 11.06.11 kl 12:45
....er vannet gult etter kort tid er det bare å ta vannbytte, en fordel om fiskene får gå 12-18 timer i lillavann (....ja du avbryter og starter på nytt innenfor tidsskalaen, inntil 18 timer med kalium).
Grunn til ny kur hver tredje dag er mht livssyklusen til gjellemarken....og etter syv runder og 21 dager er faktisk parasitt og egg historie ))))))
Lykke til!
Grunn til ny kur hver tredje dag er mht livssyklusen til gjellemarken....og etter syv runder og 21 dager er faktisk parasitt og egg historie ))))))
Lykke til!
Postet 12.06.11 kl 09:30
Endret: 12.06.11 kl 09:32