Discus som kjeder seg?

Jeg har en discus alene med mange andre fisker i et 240 liters akvarium.( det er foressten bare tull at folk sier at discus trenger super rent vann! Holder det alltid rent, men har vært på ferie to ganger, og da passet min far på akvariumet og overföret det kraftig, helt grønnt vann når jeg kom hjem, og discusen var like hel!)
Men discusen holder seg alltid bare på ett sted, ser av og til at den er rundt å svømmer. ikke spiser den stort heller. Er dette fordi den kjeder seg? Skal kjøpe ny discus snart til den. Eller er bare discuser en sky og "kjedelig" type? Har ingen erfaring med discuser da jeg fikk den for noen måneder siden.

Hvor mange discuser bør jeg ha? Hvordan ser jeg forskjell på kjønn?
Miriam Rygh Kvinlaug
( det er foressten bare tull at folk sier at discus trenger super rent vann! Holder det alltid rent, men har vært på ferie to ganger, og da passet min far på akvariumet og overföret det kraftig, helt grønnt vann når jeg kom hjem, og discusen var like hel!)

Det er synd at du trekker slike konklusjoner på et syltynt grunnlag.

Discus må og skal ha rent vann ellers forringer du levetiden med mange år. Discusen vil heller ikke trives og ender opp med å stå i et hjørne. Deretter slutter den å spise og 30 dager senere har du en død discus. Discus er stimfisk og du er nødt til å ha en flokk, dvs minst 6 stykker for at de skal trives. Uten gruppedynamikk vil ikke fisken bli trygg.

Det at en fisk lever når du kommer hjem er ikke det samme som at den har det bra.

Takk for svar. Nei er vel klar over at den ikke har det bra, men årsaken jeg lette etter. Og du gav meg svaret på det. Da kan det isåfall være at min discus er "herda". Den har hatt to eiere før meg.

Skal få kjøpt to nye nå ihvertfall. De er så dyre.. Så blir nok ikke seks stk. før om noen måneder til. Er det noe spesiellt noe jeg kan gjøre for at den skal bevege seg? Eller er det bare det å få en stim?
Discus holder du best enten i en stim eller som voksne par.

Discus trenger dessverre meget rent vann, og discus reagerer på dårlig vannkvalitet med å spise dårlig, sture, gjemme seg, for så å bli mager, mørke farger og til slutt dør den. Tror dessverre at din discus ikke har det spesielt bra, utfra den adferden du beskriv at den fremviser.

Du burde skaffe deg en stim med discos gjerne 5-6 eller flere, gi dem den vannkvaliteten de trenger og et større akvarium med gode filtre.

Du ser ikke kjønnsforskjeller på diskus før de blir kjønnsmodne, og selv da er det vanskelig å se forskjell. Det enkleste er å observere dem når de leker.
Jeg renser akvariumet en gang i uka, og vannet er alltid kjemperent. Men skal få kjøpt noen flere diskuser! Har ikke peiling på diskus. Nei den har det nok ikke bra, og det skal endres.

Men dette hjalp bra! Så skal nok få en ide` om hvordan en diskus skal ha det.
Du kan nok ikke se at vannet er "rent". Mengden med løste nitrogenforbindelser i vannet er ikke synlig, men kan dessverre vær meget giftig for våre fisker. Og motsatt behøver ikke vann farget av løste humusstoffer fra torv / røtter eller partikler sand / stein som farger vannet kraftig være skadlig for fiskene.

Det er bare en måte å sjekke om vannet er ok, og det er måle vannverdiene.
Har målt vannverdiene en gang for en tid siden, og da var de ganske ok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap