900 liters planteakvarie med diskus.

Jeg trenger litt hjelp fra dere angående vannverdier, hvilken L-maller anbefales, deres erfaringer etc.

Jeg har bestemt meg for planteakvarie med fokus på diskus. Jeg har lang erfaring med akvarie hobbyen men er litt dårlig på vannverdier, jeg kjøper IKKE diskus før mitt akvarie er 100% innkjørt med CO2 og alt det som tilhører

Her er en oversikt over hva jeg har:
- 900 liter Akvastabil effectline med heldekkende armatur (6*39W T5)
- 1 stk Eheim 2080
- 1 stk Eheim 2075
- Aqua Medic Helix Max UV 36W
- JBL Pro Flora M 1003 CO2 (ikke satt i drift enda)
- Back to Nature amasonas
- 2 stk Eheim-Jager 300W

Akvariet har jeg bygget inn i veggen og har alt av teknisk utstyr i rommet på baksiden.

Akvariet er satt igang for ca 5 uker siden.

Min plan er: x antall discuser, stor stim med kardinaltetra, stor stim med corydoras sterbai, diverse l-maller og noen dverg ciklider.
Det var slik jeg også har startet prosjektet.

Den siste uken har jeg satt inn 45 kardinal tetra, 30 stk corydoras sterbai og 3 stk kakadue ciklider(1 hann og 2 hunner).

Av planter har jeg, satt inn for 2 uker siden:
- Anubias barteri
- Anubias barteri nana
- Anubias barteri angustifolia
- Echinodorus bleheri
- Echinodorus ozelot
- Echinodorus tenellus
Disse plantene har jeg valgt til et planteakvarie med discus da dem tåler høyere temperatur og er hardføre.

Ca 150 kg med biltemasand av den grovetypen til akvarier.
x antall røtter.

Vanntemp 29 C.

Hvilken vannverdier bør jeg ligge på med PH, KH og alt det der?
Kom med råd og tips på alt som kan komme meg til nytte
PH og KH henger jo i grunn sammen.... Det er jo det som gir deg mengden CO2 i vannet.
Discus tåler det meste av vannverdier, bare ikke de svinger eller blir for bråe, kan discus klare seg fint i hardt og bløtt vann, høy og lav PH. De de trenger er masse O2 som plantene dine kommer til å produsere når du får igang Co2 anlegget. De liker seg godt fra 27C og oppover, og var jeg deg ville jeg for plantenes del ha lagt meg litt lavere enn 29. Grunnen til at du skal holde deg over 27 er at discus ikke kan nyttegjøre seg av okshjerte etc. ved lavere temperaturer. Husk også å stenge Co2 anlegget dit om natten, da plantene ikke nyttegjør seg av dette da.

Det beste og enkleste er å venne discusen til springvannet ditt, så slipper du så mye kjemi hver gang du skal skifte vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap