Hei
Tenke jeg skulle legge ut noen bilder underveis av parret mitt som nå legger egg for !"#¤¤" gang uten å komme lenger enn til egg. De har (dvs. HAN har hatt mer interesse av å spise egg enn å oppdra unger.
Når de la egg forrige helg holdt de eggene i 4 døgn?? før de til slutt fjernet dem på natten. Det jeg dagen etter så var at de hadde hatt ett pH dropp fra 5.5 til 3.5 på de dagene de hadde hatt egga. Så konklusjonen er da at discusegg ikke klekker i saltsyre
Jeg tror alikevell dette var veldig god trening for dem, for det var ikke mange eggene som ble spist. Så jeg har veldig tro på dem denne gangen. Hannen er utrolig mye mer interessert denne gangen enn tidligere. Han står å vifter på eggene sammen med hua, og nå får mor også annledning til å spise mens han passer redet, det har han ikke brydd seg med tidligere når jeg har matet.
Nå er vannverdier nøye overvåket og er som følger:
530liter
PH: 6.4 (måles kontinuerlig digitalt+ dråpetester for kvalitetssikring)
Stabilisert med natron og co2.
GH: 4
KH: 2
Temp: 29.5C
3 innkjørte innvendige pumper med blåsvamp
1 innkjørt utvendig eheim pro.
Nitrit: 0
Nitrat: tom for test, men regner med denne er helt ok.
Bilder er fra eggleggingen i går klokken 16:45 noe som stemmer dårlig med de tidene jeg har lest om på nettet i forrhold til temp. Men disse har alltid lagt egg ved 17 tiden, uavhengig av temp.
Det har i dag kun blitt 3 hvite egg, og de la ca 200+, så dette ser bra ut. Legger ut nye bilder i kveld.