Kan noen hjelpe meg litt ang sera flagellol?

Den ene grønne vf discusen min har fått mye flagiater på hodet sitt. Og har nå vært i kontakt med dyrebutikk ang å få bort denne dritten. Har nå kommet hjem med sera med flagellol.
Det jeg lurer på er:
Det står at behandlingen skal foregå i tre dager, menes det da at de skal få den oppmålte dosen av middelet hver av de tre dagene da? Er litt forvirret.
Håper noen har prøvd denne eller vet noe mer enn meg selv.
På forhånd takk.
Hei Puff,
Tror ikke jeg ville brukt dette medikamentet, ville heller satset på Flagyl tabletter. Reseptbelagt, få resept fra vetrinær og ev. referer til akvaforumet. Vetrinærer har ikke peiling på fisk og i alle fall ikke discus. De tror dette er noe du kaster.
Du bruker 2,5 tablett (400 mg) til 100 liter akvarievann samtidig som du øker temperaturen 3 - 4 C over det den går i pr. i dag.. Dette gjøres over tre dager, så byttes vannet ut 80 % dagen kuren er ferdig, Her er det viktig å bruke pretemperert vann som har blitt luftet og varmet opp fra kalt for 24 timer, derefter byttes 50 % av vannet på de neste to dagene og så setter du i gang med kur to for nye tre dager.
Da får du en kursyklus på tre dagers kur, tre dagers hvile , tre dagers kur.
Kuren må kjøres i et bart kar kun med en varmekolbe og en luftestein, ingen filter.
Når du starter kuren første gang er det lurt å ta vann fra karet den går i til daglig å halvfylle opp behandlingskaret, sett fisken inn og derefter fyller du opp med lagret vann, pretemperert.
Du tilfører ingen medisin i løpet av de tre dagene kuren pågår, kun hvis du må bytte ut noe av vannet og da må du tilføre medisin slik at kuren ikke blir svekket.
Du skal heller ikke fore fisken i denne perioden. I hvileperioden kan du prøve med mat, me blir det ikke spist så må det taes ut etter 5 - 10 minutter slik at vannet ikke blir forurenset.

Så en liten info til deg mht. flagelater. Dette er ikke noe svineri, men er å betrakte som bakterier, de er alltid til stede, men blir fiskens imunforsvar svekket så dukker de opp og begynner å formere seg.
Medikamenter er ikke i stand til å fjærne disse, men fiskens forsvar økes slik at den klarer å regulere problemet.
Dette er som du sikker forstår , et sekundærproblem og løsningen må finnes et eller annet sted i ditt akvarium, det kan være alt fra feil temp., PH, for høye nitratverdier pga. for lite vannbytter, ja det kan også være parasitter. For å nevne en så er jo ikke gjellemark helt ukjent på våre breddegrader.

Det haster med å få i gang kuren da dette ofte går fort nedoverbakke..

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap