Få discusegg

Hei

Discusparret mitt legger egg så å si samme dag hver uke. Jeg har en veldig stor hufisk som er ca 20cm. De har nå lagt egg ustanselig fra juli. I starten la hun 300-400egg men nå i det siste har hun lagt mindre og mindre for hver gang.

Nå som sesongen er ordentlig i gang har jeg lyst til å prøve meg på dette parret i ett BB karr. Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å slutte å legge egg slik at hun kan produsere flere egg igjen før planlagt lek?
Siste gang la hun bare 50-80egg, riktignok virker disse eggene større enn de gjorde når hun la mange, men jeg synes alikevell det er alt for få på så store fisker. Hun er ikke tynn, og spiser godt, så formkurven skulle være bra. Det virker heller som om hun "forter" seg å legge nye egg. De har somregel eggene frem til klekkedagen før de enten spiser dem selv eller andre fisker i karret tar dem, så går det 3-4dager før det er nye der igjen.

Jeg regner med det skal gå greit å få frem ett kull på disse i BB karr, da de gjør en fabelaktig jobb i det karret de går i nå med tanke på å passe eggene. Men, om det først blir spist egg av de andre fiskene, virker det som om de helle vil spise dem selv, fremfor å la de andre spise dem.
Har du noen råd om å få discuser til å legge egg?
Jeg har veeeeeeeeeeeeeeeeeldig lyst på egg.
Hehe, da kan vi jo bare bytte taktikk, siden jeg vil de skal slutte å legge egg og du ønsker egg

Når de først legger egg, er du på en måte i mål, da de vil fortsette jamt og trutt med dette deretter

Men, det viktigste er kanskje å ha en hann og hunn da Om du ikke har et parr, skal jeg selge en del discuser. Har mange farger og god størrelse, så bare å si i fra
Ser nå at du bor i Bergen, det blir litt langt å kjøre for litt fisk
Desverre jeg kan ikke kjøpe flere.
Det er fullt i karet nå.
Jeg har bare lyst å se dem noen dager gamle i mitt kar, etter en stund må jeg selge dem.
Egg
Jeg øker strømmningen i vannet til skalarene mine (litegrann) det er nok til at de tar seg en pause. skulle nok virke for deg og med discusen
GlennO
Hehe, da kan vi jo bare bytte taktikk, siden jeg vil de skal slutte å legge egg og du ønsker egg :) Når de først legger egg, er du på en måte i mål, da de vil fortsette jamt og trutt med dette deretter :) Men, det viktigste er kanskje å ha en hann og hunn da :) Om du ikke har et parr, skal jeg selge en del discuser. Har mange farger og god størrelse, så bare å si i fra :)


Si fra hvis du har noen Red Melon eller Solid Fire da Glenn
Da tar jeg vell turen.
Ser egentlig etter en hannfisk.

Har 2 flotte Red Melon på ca 16 cm, men det er 2 damer som har dannet parr.
Kan også bytte...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap