Discus yngel !! :d
Hei alle sammen!
For tre dager siden la discus paret egg i et kar sammen med andre discuser. Etter to dager vurderte vi å sette inn et slags gjerde for å unngå forstyrrelse fra andre fisker. Idet vi tok gjerde inn i karet, klarte en slem discus å spise opp 2/3 av egget.
I dag som er dag 3, henger det små rumpetroller på fødekjeglen. Foreldrene har flyttet dem lengre ned fra eggleggingen. Det er bare desverre ca 10 rumpetroller igjen. Håper de overlever!!
Karet er på 300 liter med en temperatur på 29 grader.
Burde jeg bytte 10% vann hver dag?
Når vil yngelet feste seg på foreldrene?
Mvh. Thony
For tre dager siden la discus paret egg i et kar sammen med andre discuser. Etter to dager vurderte vi å sette inn et slags gjerde for å unngå forstyrrelse fra andre fisker. Idet vi tok gjerde inn i karet, klarte en slem discus å spise opp 2/3 av egget.
I dag som er dag 3, henger det små rumpetroller på fødekjeglen. Foreldrene har flyttet dem lengre ned fra eggleggingen. Det er bare desverre ca 10 rumpetroller igjen. Håper de overlever!!
Karet er på 300 liter med en temperatur på 29 grader.
Burde jeg bytte 10% vann hver dag?
Når vil yngelet feste seg på foreldrene?
Mvh. Thony
Postet 22.12.11 kl 15:38
Jeg har og et 300l kar og Jeg eeeeeelsker Discus.
Jeg har hatt 4 discus i et halvt år nå og 2 i noen uker.
Alle stortrives veldig.
Jeg har veldig lyst på et discus-kull.
Er det bare å hive nedi en kjegle og så legger de egg hvis det er et par i karet?
Hvis du får et kull til å skal ingjære dem anbefaler jeg å flytte foreldrene sammen med eggene, foreldrene kan spise eggene men en dag har de lært litt mer og tar vare på eggene. Hvis det er foreldrene som spiser eggene bør du ikke ta vekk eggene fra dem. Jeg har lest at de prøver på nytt etter kansje en uke og en gang passer de eggene. Jeg er ikke ekspert men jeg tror du kan skifte 10% vann to ganger i uken.
Jeg har hatt 4 discus i et halvt år nå og 2 i noen uker.
Alle stortrives veldig.
Jeg har veldig lyst på et discus-kull.
Er det bare å hive nedi en kjegle og så legger de egg hvis det er et par i karet?
Hvis du får et kull til å skal ingjære dem anbefaler jeg å flytte foreldrene sammen med eggene, foreldrene kan spise eggene men en dag har de lært litt mer og tar vare på eggene. Hvis det er foreldrene som spiser eggene bør du ikke ta vekk eggene fra dem. Jeg har lest at de prøver på nytt etter kansje en uke og en gang passer de eggene. Jeg er ikke ekspert men jeg tror du kan skifte 10% vann to ganger i uken.
Postet 22.12.11 kl 17:24
Hei
Jeg tror du misforstår litt. Foreldrene er altså sammen meg yngelet
Det ser ut som foreldrene har spist opp de siste rumpetrollene
Yngelet er jo 3 dager gamle, hvorfor i all verden spiser de dem opp da? !!!
Det ser ut som foreldrene har spist opp de siste rumpetrollene
Yngelet er jo 3 dager gamle, hvorfor i all verden spiser de dem opp da? !!!
Postet 22.12.11 kl 17:59
Skal du få til oppdrett av Discus, er du nødt til å lese deg opp litt på hvordan det gjøres.
Her nytter det ikke å bare hoppe i det.
Discusen spiser ofte kullet sitt av flere grunner.
- Uerfaren
- Mangel på Proteiner og dårlig fòr
- Stress eller mye forstyrrelser
Finnes vell mange fler grunner også, men skal man drive med dette, er man nødt til å være tolmodig, og ikke minst dedikert!
Har du tid til å fore med Nyklekkede artemia ca hver 3-4 time de første 8 ukene (om ikke mer)
Orker du vannbytter HVER ENESTE DAG ( fra 40 -100%)?
Har man tid og ork, får man det til, men tolmodighet er stikkordet uten tvil.
Gi dem tid til å gjøre masse feil, så lærer dem etter hvert.
Wigglers som de ofte kalles (rumpetroll) er en veldig lett prosess å få til, men videre herifra starter jobben og erfaringen fisken trenger.
Ofte hvis det er kun noen få yngel, vil de ikke bruke energi på å fostre opp et lite kull, og da vil de legge nye egg etter litt over en uke sånn ca...
Det hender at de legger egg samtidig som de kanskje har noen få yngel, da pleier jeg bare å luke ut de få ynglene som er igjen, og ha disse i et lite 40 liter med svampfilter hvor jeg bytter vann 100% daglig.
Men som sagt, les deg masse opp på det, så hvis du har tid (noe du helt sikkert ikke har hvis du vet hva det innebærer), så er det jo bare å prøve.
Selv mener jeg at skal man først gjøre dette, bør man kjøre det fullt ut, og ikke noe slurving.
Det er fort gjort å få et kull som ikke har fått riktig foring og vannbytter, og det synes veldig godt på fisken!! Slike kull kan man ikke kalle Discus en gang.
www.simplydiscus.com, her finner du masse nytting info.
Her nytter det ikke å bare hoppe i det.
Discusen spiser ofte kullet sitt av flere grunner.
- Uerfaren
- Mangel på Proteiner og dårlig fòr
- Stress eller mye forstyrrelser
Finnes vell mange fler grunner også, men skal man drive med dette, er man nødt til å være tolmodig, og ikke minst dedikert!
Har du tid til å fore med Nyklekkede artemia ca hver 3-4 time de første 8 ukene (om ikke mer)
Orker du vannbytter HVER ENESTE DAG ( fra 40 -100%)?
Har man tid og ork, får man det til, men tolmodighet er stikkordet uten tvil.
Gi dem tid til å gjøre masse feil, så lærer dem etter hvert.
Wigglers som de ofte kalles (rumpetroll) er en veldig lett prosess å få til, men videre herifra starter jobben og erfaringen fisken trenger.
Ofte hvis det er kun noen få yngel, vil de ikke bruke energi på å fostre opp et lite kull, og da vil de legge nye egg etter litt over en uke sånn ca...
Det hender at de legger egg samtidig som de kanskje har noen få yngel, da pleier jeg bare å luke ut de få ynglene som er igjen, og ha disse i et lite 40 liter med svampfilter hvor jeg bytter vann 100% daglig.
Men som sagt, les deg masse opp på det, så hvis du har tid (noe du helt sikkert ikke har hvis du vet hva det innebærer), så er det jo bare å prøve.
Selv mener jeg at skal man først gjøre dette, bør man kjøre det fullt ut, og ikke noe slurving.
Det er fort gjort å få et kull som ikke har fått riktig foring og vannbytter, og det synes veldig godt på fisken!! Slike kull kan man ikke kalle Discus en gang.
www.simplydiscus.com, her finner du masse nytting info.
Postet 28.12.11 kl 20:07
Postet 31.12.11 kl 14:38
Nei, man skal ikke bare hive den nedi. Den settes nedi. Fiskene må trives og fôres opp og komme i lekskondisjon. Det nytter ikke med bare tørrfôr og et vannskift i uka...
Lekskjegler får du i zoobutikker og nettbutikker. F.eks. her hos Webzoo.
Lekskjegler får du i zoobutikker og nettbutikker. F.eks. her hos Webzoo.
Postet 31.12.11 kl 14:51
Postet 01.01.12 kl 17:25
Postet 01.01.12 kl 17:29