Discus som "føyk" i taket

En litt spesiell situasjon forløp seg nettopp i 260 literen hvor 6 discus holder til. Den ene, største av de føyk plutselig rett i "taket" på karet, og traff et eller annet. Han har ikke et åpent sår, men en del av fargepryden hans er blitt skrapt vekk. Dette har skjedd tidligere også, men med en annen av flokken. Denne gangen var det den største av dem alle det skjedde med. Var så kraftig at det ble vann ut over gulvet, hadde det ikke vært dekke over karet hadde antagelig fisken vært på gulvet.

Noen som vet hvorfor de gjør slikt?

Forøvrig friske og fine discus, 2 lekspar i karet og de stortrives og spiser godt.
Heider!
jeg har to heroser som også har en tendens til å gjøre dette. jeg har merket at grunnen til at mine gjør det er at de blir skremt.de er jo veldig sky, både discus og heros. man skal ikke ha akvariumet i et båkete rom, som stuen. høye lyder, med en gang jeg kommer inn i rommet, bråe bevegelser også lignene fører til at mine " hopper i taket". jeg ha satt meg til ro med denne fasiten, og passer på å holde meg rolig,men nå har jo ikke mine fått noen beydelige skader. jeg har ikke erfaring med discus da... kan skadene være fra varmekolben ?

legg merke til når fiskene gjør dette, hva er det som utløser "hopet"? hva skjedde rett før den hoppet?
Hei og takk for svar

Fiskene her er absolutt ikke sky, tvert i mot. De pleier å komme frem til glasset for å tigge etter mat når vi går forbi. I går når dette skjedde var jeg ikke hjemme, det er bare samboeren som har fortalt om det. Hun var i naborommet, og hørte at det bråkte noe grusomt i stua. Når hun kom ut så var det full fart oppe i discuskaret, og det lå vann på gulvet.
Samboer la i dag merke til enkelte store, ca 0,5x0,5 cm røde klumper. Antar at dette er avføring fra Discus, og det kan da ikke være normalt. Kan de være syke?
det kan ha noe med kosten å gjøre, første gang jeg ga mine mygglarver, skjedde dette med meg og ..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap