Discus som ikke spiser.
Jeg kjøpte en Discus for ikke lenge siden og den vil ikke spise.
Da den kom til karet gikk det en dag også oppdaget jeg at den hadde sopp på noen finner men nå har jeg tilført medisin så nå er soppen helt usynlig det er bare litt ødelgdte finner. Discusen kommer ikke når jeg mater og jeg har prøvd frossent oksehjerte og bits men den spiser ikke. Alle andre Discusene spiser men de har vert i karet litt lenger. P-hen ligger på 6,5-7,0 og det er ingen sykdommer i karet nå.
Da den kom til karet gikk det en dag også oppdaget jeg at den hadde sopp på noen finner men nå har jeg tilført medisin så nå er soppen helt usynlig det er bare litt ødelgdte finner. Discusen kommer ikke når jeg mater og jeg har prøvd frossent oksehjerte og bits men den spiser ikke. Alle andre Discusene spiser men de har vert i karet litt lenger. P-hen ligger på 6,5-7,0 og det er ingen sykdommer i karet nå.
Postet 13.01.12 kl 17:28
Postet 13.01.12 kl 17:48
Postet 13.01.12 kl 18:39
Postet 13.01.12 kl 18:43
Postet 13.01.12 kl 20:55
Postet 13.01.12 kl 21:01
Det er vel 4 hovedårsaker til at discus ikke spiser.
1. Feil vannkvalitet
2. Sykdom / parasitter
3. Feil fôr
4 Stress eller mobbing fra andre discus / fisk.
Som oftest er det feil vannkvalitet som er den største årsaken til problem, sammen med gjellmark.
Utfra det jeg har lest hva du har skrevet her på akvaforum, Akvariefan vil jeg med stor sikkerhet peke på ikke optimale vannverdier i ditt akvarium, samt nødvendigvis ikke en helt optimalt sammensatt fiskearter til ditt discusakvarium kan være grunnen til at discusen ikke vil spise.
1. Feil vannkvalitet
2. Sykdom / parasitter
3. Feil fôr
4 Stress eller mobbing fra andre discus / fisk.
Som oftest er det feil vannkvalitet som er den største årsaken til problem, sammen med gjellmark.
Utfra det jeg har lest hva du har skrevet her på akvaforum, Akvariefan vil jeg med stor sikkerhet peke på ikke optimale vannverdier i ditt akvarium, samt nødvendigvis ikke en helt optimalt sammensatt fiskearter til ditt discusakvarium kan være grunnen til at discusen ikke vil spise.
Postet 14.01.12 kl 15:50
Endret: 14.01.12 kl 15:53
no-3en er på 25 ,no-2 er på 0, gh ca 12, kh er på 6, pH er på 7 og cl2 er på 0.
Alle de andre Discusene stortrives og de spiser mye. Den som ikke spiser blir ikke mobbet og den får være med i stimen til de andre.
Discusen hadde sopp og det var ikke mangen dager siden den ble usynlig (ca 2-3 dager). Jeg har prøvd frossen artemia, frossen oksehjerte og bits men den spiser ingen ting, den gjemmer seg bare vekk i blandt når jeg forer. Den er ca 15 cm så den må ha spist litt før. Bildet er av den Discusen som ikke spiser.
Alle de andre Discusene stortrives og de spiser mye. Den som ikke spiser blir ikke mobbet og den får være med i stimen til de andre.
Discusen hadde sopp og det var ikke mangen dager siden den ble usynlig (ca 2-3 dager). Jeg har prøvd frossen artemia, frossen oksehjerte og bits men den spiser ingen ting, den gjemmer seg bare vekk i blandt når jeg forer. Den er ca 15 cm så den må ha spist litt før. Bildet er av den Discusen som ikke spiser.
Postet 14.01.12 kl 18:19
Postet 14.01.12 kl 18:47
Postet 14.01.12 kl 18:49
så rart, jeg har kjøpt en som ser nesten likt ut for 2 mnd siden og den spiste heller ikke noe av det fine diskusfor Til slutt fikk jeg han til å spise heeeelt vanlig flakfor og frossne blodorm i små mengder. Disse spiser han ikke mens de driver i vannet men plukker den opp fra bunnen...Men vær forsiktig med blodorm, discussene får gjerne 'forstoppelse' av den hvis de får for mye....jeg har nesten mistet 3 stk for to ukers siden og bare en tips fra et tysk diskusforum om 'bukmassasje' reddet dem....
Postet 15.01.12 kl 23:37
Postet 16.01.12 kl 13:38
Postet 16.01.12 kl 15:45
Postet 18.01.12 kl 19:15
har du prøvd røde mygglarver? de jeg hadde syntes røde mygglarver var best =)
da er ikke jeg noen ekspert på diskus men ble tipset om å skru opp varmen 30grader da øker stoffskiftet og fisken blir mer sulten. så høy temperatur tar også knekken på mange ulumske parasitter =)
eller så kan eg bare si at det er lurt å gi den litt tid, noen fisker tar opp til 2 uker før de er helt aklimaristert.
da er ikke jeg noen ekspert på diskus men ble tipset om å skru opp varmen 30grader da øker stoffskiftet og fisken blir mer sulten. så høy temperatur tar også knekken på mange ulumske parasitter =)
eller så kan eg bare si at det er lurt å gi den litt tid, noen fisker tar opp til 2 uker før de er helt aklimaristert.
Postet 19.01.12 kl 00:17
Postet 19.01.12 kl 16:13
Postet 20.01.12 kl 14:13
Postet 20.01.12 kl 22:13
Postet 20.01.12 kl 22:47
Postet 21.01.12 kl 16:05