Betengt discus fan

Hællæ! Har lyst til å starte med Discus så jeg har prøvd å lese en del om den arten,

jeg må si jeg ble skremt av lesingen på div andre forum, å drive med Discus er dømt til å ende i katastrofe om du ikke sitter med stor kunskap om gjellemark og andre sykdommer...kan det være så ille da eller blir dette satt på spissen.
Det kan være så ille.

Discus er ikke en spesielt lett fisk, og gjellemark er noe av det verste svineriet som har dukket opp i ferskvannsakvaristikken de siste X antall årene.

Man kan ha flaks og få et problemfritt discushold selv om man ikke tilegner seg særlig mye kunnskap. Men da tror jeg man trenger ganske mye flaks.

Men hvis man tilegner seg den nødvendige kunnskapen, og gjør det som er nødvendig for å oppfylle fiskens behov, så skal det nå gå bra. Og det er bare én måte å lære det ordentlig på: Les, spør, lær, og ikke minst, praktiser.
Første bud er å anskaffe seg fisk som er frisk og uten gjellemark. Da er allerede mye gjort.
I tilegg så har du forumet her som kan og vil være behjelpelig med ev. problemer som måtte dukke opp.
Discus som du sikkert har fått med deg er en fisk med visse krav og ett av de største er vannkvalitet.
Det er ikke en fisk for late folk, men hvis du er villig til å ofre litt tid på den så er discus i mine øyne noe av det mest fasinerende du kan ha i et glasskap.
Jeg er blodfersk på Discus, og fikk mine 9 for 6 dager siden. Jeg leste litt her inne før jeg kjøpte, men må innrømme at jeg har lest det meste ETTER kjøpet...

Men jeg tror og håper jeg fikk de viktigste tips FØR anskaffelse. Og det var å skaffe oppdrettsvariant som nybegynner, samt kjøpe fisk som er behandlet mot gjellemark.
Jeg gikk for 9 stk på 9-10 cm fra Stendker. Jeg tror ikke jeg hadde gått for disse om jeg ikke først hadde fått noen råd her. Det var bl.a en del i veldig flotte farger fra Asia og Tsjekkia. Noe billigere miks, som ikke var behandlet.

Etter innkjøp har jeg lest MASSE...bl.a om fasong og hvordan de vokser, og ikke kan ta igjen tapt vekst. Mine har bare blitt foret to ganger daglig, så det Skal bli spennende å se utviklingen framover...

Kjøper du Discus som ikke er voksne, bør du ha goood filterkapasitet pga hyppig og masse foring.

Slik jeg gjør det, som ikke er råd da jeg er så fersk på dette selv...men kunne tenkt meg et innspill fra Kai eller andre:
Bytter ca 30 % vann daglig
Forer 3-4 ganger daglig. Starter med en liten neve Tetra Discus. Dette får de en eller to ganger. Så en eller to ganger med en rute av frossenforet til Stendker. Spiser de raskt får de en halv rute ekstra.

Jeg har en Fluval fx5 pumpe + den tilhørende innvendige. Jeg får ikke slamsugd på råda-sand (her synes jeg Biltema-sand er lettere å rengjøre...). Men jeg håper at de 20+ coryene tar jobben...
De er enda ganske skvetne, men ivrige ved foring, og noen spiser allerede fra hånda. Med så mange synes jeg det er vanskelig å følge med på om alle spiser...

Beklager om jeg kuppet tråden her.
Vet ikke om det er helt god kotyme, men vil likevel anbefale å søke på discus på nettakvariet. Der ligger veldig mye info.
Kai Hansen
Første bud er å anskaffe seg fisk som er frisk og uten gjellemark. Da er allerede mye gjort. I tilegg så har du forumet her som kan og vil være behjelpelig med ev. problemer som måtte dukke opp. Discus som du sikkert har fått med deg er en fisk med visse krav og ett av de største er vannkvalitet. Det er ikke en fisk for late folk, men hvis du er villig til å ofre litt tid på den så er discus i mine øyne noe av det mest fasinerende du kan ha i et glasskap.

Men det var vel det som var probleme, å skaffe fisk som ikke har gjellemark. Jeg har vel ingen garanti uansett hvor jeg kjøper fisk.....eller?
Eller du kan kjøpe inn noen discus som kanskje har gjellemark, og kjøre kaliumkur på dem selv. Men det er en del arbeid, og det kan være belastende for fisken. Det krever at du har et helt tomt akvarium å kjøre selve kuren i (ingen planter, bunnsubstrat eller filter), og at du har en beholder hvor du kan mellomlagre nok vann til at du kan foreta 100% vannbytter. Det er sikkert ikke den greieste måten å starte opp med noe nytt på, men det er en mulighet, i hvert fall i teorien.
Kampfisk
Eller du kan kjøpe inn noen discus som kanskje har gjellemark, og kjøre kaliumkur på dem selv. Men det er en del arbeid, og det kan være belastende for fisken. Det krever at du har et helt tomt akvarium å kjøre selve kuren i (ingen planter, bunnsubstrat eller filter), og at du har en beholder hvor du kan mellomlagre nok vann til at du kan foreta 100% vannbytter. Det er sikkert ikke den greieste måten å starte opp med noe nytt på, men det er en mulighet, i hvert fall i teorien.

Det blir vel til at jeg gjør det, da er jeg sikker på å ikke ha noe gjellemark på mine Discus
Bente Kråkenes
. Jeg får ikke slamsugd på råda-sand (her synes jeg Biltema-sand er lettere å rengjøre...). Men jeg håper at de 20+ coryene tar jobben...

Coryer slamsuger ikke de er carnivore, altså kjøttetere, så de eter ikke driten til discusen, bare maten de ikke eter
Corydoras er carnivore. Hvor har du det fra ?
Christian K
[QUOTE=Bente Kråkenes] . Jeg får ikke slamsugd på råda-sand (her synes jeg Biltema-sand er lettere å rengjøre...). Men jeg håper at de 20+ coryene tar jobben...

Coryer slamsuger ikke de er carnivore, altså kjøttetere, så de eter ikke driten til discusen, bare maten de ikke eter

Mine er lært opp til å slamsuge de
Bente Kråkenes
[QUOTE=Christian K][QUOTE=Bente Kråkenes] . Jeg får ikke slamsugd på råda-sand (her synes jeg Biltema-sand er lettere å rengjøre...). Men jeg håper at de 20+ coryene tar jobben...

Mine er lært opp til å slamsuge de
Veldig bra...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap