Romdelere til akvariet

Hei

Har en 530liter jeg hadde tenkt å sette i gang denne helgen med overrenning og sump. Planen er å ha en 4-5 discuspar gående der for lek. Dermed trenger jeg etterhvert å kunne dele dette karret opp, det vil være ett rent BB-kar og tanken var egentlig å dele "rommene" med blåsvamp, helt til jeg sjekket prisen og størrelsen.... næææ, trukke det... kommer jo på nesten 2000,-!!

Forsøkte å finne på ebay, men finner ingen store matter der, kun små...

Noen som har andre ide'er for å dele av karret, eller vet om en plass i verden der blå-svamp ikke selges for det samme som gull?

Har tenkt på pleksiglass, men det er vel ikke lett å få det så tett at yngelen ikke kommer over i neste "bås" vil jeg tro, for jeg vil ikke lime med silicon i dette karret, da jeg på sikt har tenkt å bruke det som selskapskar igjen.

Nevner også at det blir overrenning på den ene kortveggen og tilførsel av vann fra sumpen på den andre. Dermed må det være noe som slipper vann lett gjennom.

Forslag tas imot med stooor takk
Jeg kom til å tenke på en ting.... Med blåmatter som delere risikerer jeg jeg kanskje uønsket bakteriekultur? Det blir jo ikke noen ekstrem sirkulasjon gjennom disse så det vil vel kanskje bli en del døde bakterier der etter foring med artemia og andre småtterier til yngel?

Noen som har delt akvarier med noe annet? Eller eventuellt har forsøkt med blåmatter og kan si noe om resultat?
Jeg har delt en 250 liter i to med en glassplate som dekker 4/5 av bredden og 3 cm tykk blåsvamp på den resterende 5. delen. Svampen laget jeg en ca 3 cm dyp spalte i og tredde den på glassplaten slik at den står litt i spenn mot bakveggen. (Du kan jo legge svamp foran og lime inn glass bak så vil det ikke synes om du skal fjerne dette senere.)

Jeg bruker en AM Top 3336, med inntak på høyre side av karet og utløp på venstre side. Da får jeg normal filtrering pluss effekten av et innvendig blåsvampfiter i tillegg. Vannet beveger seg jo lett gjennom blåsvampen. Jeg har også en liten Eheim sirkulasjonspumpe for å lage bevegelse i vannflaten på den delen der filterinnsuget er.

Det er i øyeblikket en beskjeden biologisk belastning, men det fungerer fint her. Det er jo også mulig å sette inn en kraftigere sirkulasjnspumpe som pumper vann fra den ene delen av karet til den andre (samme vannstrøm som gjennom det utvendige filteret) for å øke gjennomstrømmingen i blåsvampen. Her er det vel hensynet til dicscus og strøm som er begrensningen.
Ja, det med sterk strøm er riktig, men jeg kommer til å ha 2 pumper fra sumpen, en på 1700l og en på 1400l ,men de blir ganske redusert når de må løfte vannet fra gulvnivå og over kanten på 530'en. Men, regner med jeg får i underkant av ett par tusen liter i timen. Jeg får heller redusere til en pumpe de første levedagene etter yngel har klekket og blitt frittsvømmende.

Her er da planen at alt dette skal komme gjennom forgreninger av rør og "regne" ned i akvariet bak den første skilleveggen og piske inn masse oksygen, slik at ingen fisk får dette i hodet. Så vil det da bli den strømmen det må bli for att dette skal komme gjennom alle skilleveggene og renne ned i sumpen igjen på den andre siden i karret.

Jeg har sjekket med en glassmester i dag, og nå heller jeg mot hvit plexiglass siden dette er ett kar som er dedikert discusoppdrett, synes jeg det var viktig å tenke på at yngelen lettere går over på foreldrene når de er det mørkeste i karret, og dermed blir det forhåpentlig flere som overlever denne fasen. Kommer da i tillegg til å ha hvit bakgrunn og bunn i karret. Tror jeg pakker bort lystoppen og heller bare bruker lyset i rommet, da fisken ikke har behov for mer og dette gjør det enklere med foring, slamsuging osv..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap