Våryr fisk... og litt spm om innkjøring av sump

Har to våryre fisker gående i lek x 2.... De har ett lite kull som er 2 uker gamle og la egg i dag igjen... Nå står hoa å vifter på eggene mens de andre svømmer rundt på kroppen hennes, men det ser ikke ut til at de produserer noe særlig med sekret lenger, da de begynner å bli tynne, så regner med de er bort om ett døgn eller to... Det er for få til at jeg gidder å klekke artemia til dem, og jeg misstenker gjellemark på dem også.

Foreldrene går egentlig bare å venter på å få flytte inn i stort kar med sump som skal deles inn i flere kammer, der de skal gjennom kaliumkur sammen med resten av discusene som går i anlegg nr"2" før de skal kondisjoneres sammen med 4 andre par for lek etter endt kur.
Så jeg kommer ikke til å legge forrholdene til rette for eggene som er lagt i dag heller.

Jeg har ikke startet sumpen ennå, så det vil være helt nye bioballer, blåsvamp og annet medie i den, dermed har jeg tenkt å la den gå med kalium i den også, siden det ikke er biologisk avfall der ennå og heller ingen bakterier der.

Det blir montert automatisk vannskifte 3 ganger i døgnet på systemet når det er klart for lek, vil jeg da løpe noen rissiko for nitritt selv om sumpen ikke er kjørt inn?

Det vil bli ca 600liter totalt med karr og sump, om det er noen som har forslag til hvor mye jeg skal skifte for å ungå nitritt setter jeg pris på det. Jeg har i utganspunktet ikke tenkt å lufte vann, men heller la vannskifte gå over flere timer hver gang. Jeg har mulighet til å lufte en del vann, men da kan ikke vannskiftene gå automatisk...

Mvh Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap