Alternativ kaliumbehandling

Har en stund hatt lyst å kjøre kaliumkur på mine fisk for å være 100% sikker på at de er fri for gjellemark. Det vil nok ikke la seg gjøre å sette opp 2ekstra kar til dette og i tillegg la hovedkaret som står midt i stua så tørrlagt i flere måneder for å få gjennomført kuren så vrir hodet etter litt alternative metoder.

Gjellemark er jo ett problem også på feks koi, og samme problemstilling dukker jo også opp der. Uaktuelt å la en stor dam stå tørr i månedsvis. Leser meg til på koi.no at fremgangsmåten for å bli kvitt gjellemark i dammer er å kjøre kaliumkur direkte i dammen med filteret avskrudd. Den metoden burde jo la seg overføre til akvarier. Har helt sikkert vært testet før, hva er deres (og gjerne ekspertenes) synspunkter på å gjøre det på denne måten?

Vet at det med plassproblemer og tørrlegging av selskapskar i lengre perioder er en veldig aktuell problemstilling for mange her inne.
Her er forøvrig siden jeg siktet til, med kaliumkur i dam:
http://www.koi.no/helse/kaliumperm.html

Her henger jeg meg ivrig på og venter på en uttalelse fra ekspertene
Ut i fra egen erfaring, vil ikke kuren holde seg aktiv(lilla) lenge med mye organisk avfall, så jeg er i allefall redd det må bli intensive vannskifter for å få samme effekten som i ett BB-kar.

Jeg har tenkt å eksperimentere en del i år for å finne en brukbar metode for å gjøre plantene frie for smitte, uten at de dør. Jeg er nemmelig veldig lite klar for å ha ett 1000liter BB-kar i stua...

Jeg holder for tiden på å finne ut hvorfor discusene mine plutselig har begynnt å spise eggene sine hver uke. Har ordnet meg ett omvendt osmose system, så da begynner jobben men å "lage" perfekt discus leksvann. Når det er i boks, får jeg jobben med å fore opp discus, og deretter benytte disse i fosøk på gjellemark(+ kjøp av ett ok microskop og forhåpentligvis litt hjelp av en ekspert for å lære å se etter krypa), og da er det nok blitt 2013 vil jeg tro...

God påske!
Mvh Glenn
Høres ut som du har nok å holde fingerene i da ja, og meget spennende tider i vente! Håpe de slutter å spise eggene - bruker du netting over kjegla? Det hindrer dem jo i å spise eggene, mens de fortsatt har mulighet til å vifte vann over dem. Har selv ingen egenerfaring med oppdrett av discus men ser den metoden bli brukt av andre. Så fort de blir wigglers skal det vel litt mer til for at de blir spist?

Ang alternativ måte å bruke Kaliumpermanganat; For min del ville det ikke vært noe problem å gjøre om hovedkar til BB i en liten periode, men ville nok brutt ut full krig i heimen om jeg skulle la møbelakvarie midt i stua stå fisketomt i mange måneder for at alt av gjellemark-egg skulle bli borte, så tenkte noe ala dette:

*Sette opp ett midlertidig kar med nyinnkjøpt filter. Kjøre inn filter for så å flytte alt av fisk fra hovedkar over i dette karet.
*kaste alt av planter, røtter og sand i hovedkar, samt ta ut filter, og gjøre det midlertidig om til BBkar.
*Kjøre kaliumkur direkte i hovedkaret og benytte det midlertidig karet i pausene mellom kurene.
*Når kurene er gjennomført, gå til innkjøp av ny sand, planter, røtter og flytte det innkjørte filteret over i hovedkar. Deretter fisk. -Ferdig.

Vil jo ta litt plass med de ene ekstrakaret en liten periode, men sparer vel inn en god del tid, plass (og ikke minst diskusjoner i heimen :p) med å gjøre det på denne måten?

Da burde man vel og løse problemet med at egg også forsvinner i hovedkar under kurene så en slipper tørrleggingen i så lang periode?

Mulig det er noe jeg overser med å gjøre det på denne måten, så setter som sagt pris på alle svar

EDIT;
God påske til deg/dere og
Høres jo greit ut, men det er vel ingen grunn til å stresse fisken unødig med å flytte den? kan de ikke bare være i hovedkarret hele tiden da? Eller tenker du å ikke skifte vann på det i det hele tatt før kuren er over?

Når det gjelder planter, kan du jo ikke være sikker på at de du kjøper er 100% fri for smitte, det er derfor jeg vil "avluse" mine. Da er jeg helt sikker på at de ikke bærer på noe, og da kan jeg (om jeg finner en god måte) kjøpe de plantene jeg har lyst på i ettertid å gjøre det samme med de. Det hjelper lite at zoobutikkene har egne plantekar, du vet jo ikke hva de har vært i kontakt med før de havner der...
Jeg har forresten i desperasjon forsøkt å bruke netting nå forrige uke, da klekket det noen få egg, men foreldrene spiste disse også så fort de klarte å få tak i dem. Men, det er nok ett vannproblem her, for dette er ikke noe nybegynnerpar, de har fått frem yngel før, og det er ingen grunn for at jeg skulle behøve å bruke nett på dem da.

Får ikke startet med osmose før over påske, da jeg kun er hjemmom i dag, og blir borte resten av påsken fra i morgen.
GlennO
Høres jo greit ut, men det er vel ingen grunn til å stresse fisken unødig med å flytte den? kan de ikke bare være i hovedkarret hele tiden da?

Var i den formening om at det ikke var mulig å kjøre kaliumkar direkte i hovedkar helt frem til jeg leste fremgansmåten på koi.no, etter jeg leste den ble jeg usikker og derfor denne tråden.

Har vel mine tvil på at alt av egg vil bli borte om en ikke kaster bunnsubstrat før en kjører kuren, men om en renser karet og kjører kur på den måten jeg foreslo over her bør en vel og klare å bli kvitt egg uten å måtte ha hovedkar stående tomt i månedsvis?

fint å få det bekreftet/avkreftet før en vurderer hvordan kur skal testes ut

EDIT:
Ang planter måtte man jo etter kur funnet ett sikkert sted å kjøpe de fra ja, men kan vel heller ikke der være 100% sikker på at en ikke fører med seg faenskapet tilbake i karet med mindre en avluser de selv. Flott å funnet en løsning også på dette ja!
Leste i stickyen øverst på discusforumet her før jeg lagde denne tråden og innser vel at fremgansmåten som er postet der er som den er av en grunn. Øynet dog ett ørlite håp om mulighet for å kjøre kur direkte i hovedkar, evt på den måten jeg skrev over her da jeg leste koifolket gjøre det på den måten. Men jeg har nå fått avkreftet at den fremgansmåten ville fungert.

Veldig frustrerende med denne helvetesparasitten som så mange sliter med. Flott at det er en kur for den, men synd det er så mye som må til for å bli kvitt alt av egg så sykdommen ikke slår tilbake igjen!

Ble lite/ingen debatt/diskusjoner i denne tråden, men vet det er flere som har vært innom å lest alikevel - riktig god påske til dere alle
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap