Hva skjer med min/mine diskus??

Hei

Har en dame og en mann eller rettere sagt gutt og jente da de ikke er voksne.

Eg hadde 3 diskus for en ca 10 år siden av ukjent kjønn, men de oppførste seg ikke slik som disse gjør. Eg lurer på om de holder på med ehh...noe hehe. De har i 2 dager "jaget" hverandre på en fin måte vil eg si og nå ikveld så snur eg meg og ser at dama hele tiden napper i innsugs-slangen og åler seg sakte oppover slangen med buken for så å gå ned igjen å nappe videre Slik holder hu på hele tiden....mannen sirkler rundt og følger spent med. Skal hu legge egg????
Det høres slik ut ja.
Eg ble jo da selvfølgelig litt nyfiken på disse to og for første gang så såg eg hannens knall sorte vertikale striper når eg nærmet meg akvariet og når eg gikk vekk så ble de svakere og forsvant. Når eg gikk bort igjen så ble de knall sort igjen så eg antar at han har som oppgave å passe på da eller?
Gikk skeis det der hehe.....Virker som om at egga hennes falt ned hele tiden og ingen ville feste seg og så plutselig oppdaget mine Corydoras type panda at her var det noe og de flokket seg vill og galne under henne på grusen og vips så skvatt dama og hannen vekk og gjemte seg mens egga ble "bruset" opp fra grunnen.
Men sånn helt enkelt...kan to helt ulike diskuser få velskapte yngel sammen og åssen blir de seendes ut? Dama er knall oransje mens hannen er den vanlig blå som med litt oransje sjateringer innimellom. Er hvertfall den typen farge eg ser overalt i akvariebutikker
Og så er det på an igjen....på samme sted (slangen til innsuget) enda eg har hatt en sånn kjegle til Diskus som hu skal feste eggene på....Hvorfor foretrekke hu fremdles den glatte slangen uten feste i og ikke kjegla?
Hehe, de er rare sånn, det siste stedet de legger egg er der vi vil de skal legge dem

Ganske skjeldent mine har lagt på kon i store karret, for det meste bare i BB-kar de legger på kon hos meg i allefall

Men, om hannen har laget seg revir der de legger nå, kan det kaskje hjelpe å sette kon så nærme som mulg den plassen, eller flytte om litt i karret så revirgrensene blir flyttet.
hehe...

Eg flyttet nettopp konen litt nærmere der de begge pleier å gjemme seg på dagtid når kidsa løper og herjer rundt så får vi se. Det er hvertfall voldsom aktivitet på de to nå og hu sjekker ut alle mulig plasser nå plutselig etter eg flyttet konen. Napper og stryker seg over alt. Til og med de tynne silikonslangene til brusesteinen???
Jaja...er vel bare å ønske de lykke til hehe
Ja, har de først begynnt blir det som oftest egglegging hver uke fremover, så plutselig klarer de det og du har fått jobben med å fore opp discusyngel
Ehh...ok. Da ser eg at det er kommet egg på konen, men en ting skjønner eg ikke.
Nå oppfører hannen seg på samme måte som dama. Han stryker seg med buken og har en eller annen "ting" under magen som er ute...akkurat det samme som dama.

Hu jager på han hele tiden mens han gjør dette og han går rett tilbake og fortsetter.
Eg begynner å lure på om eg faktisk har en hunn og en hann i karet mitt. så da spør eg:
Hvis eg har to hunner, går det an at de legger egg?
Hvis det er en han (som eg pr nå tror er en hunn) holder på å befrukter eggene?
Her er et bilde av det som skal være hannen. Han kikker på eggene og så tar han ut snoppen eller hva det nå er og stryker seg oppover

Veldig vannskelig å se på bildet om det er en hann eller en hunn, men hvor store er disse? Om hannen er under 15-18mnd klarer han ikke å befrukte eggene uansett. Men, det skal være en klar forskjell på kjønnsgenitalen til hunnen og hannen(snoppen som du sier). Hannen har en smalere og spissere genital, mens hunnen har en tykkere og mer stutt(avrundet).

Det er veldig vanlig at to hunner legger egg sammen, ganske irriterende i grunn...
Men, vi får krysse fingrene for at du har en hanne også
Hvor gamle de er aner eg ikke, men dama er et pitte lite hakk mindre fysisk. Eg fikk dama helt i ene vindusruta med målebånd og hu er ca 9 cm fra topp til tå inkl finnene (ikke bare selve den runde kroppen) og hannen er vel 10 cm + deromkring.

Har ikke fått sett forskjellen på genitaliene enda....

Hvordan ser eggene ut etterhvert dersom ting går riktig for seg (at hannen faktisk er en hann og evt har klart å befrukte eggene) og hvor lang tid normalt sett går det før man ser at noe skjer/er i ferd med å skje?
Det er temperaturstyrt, ved 30C går det ca 50timer før de klekker. Men, de vil nok spise eggene ganske fort om det er to hunnfisker. Eggene skal beholde den fantafargen de har når de blir lagt, men på dag 2 etter egglegging vil de bli mørke før de klekker. Egg som blir hvite er ubefruktet.

De er nok i alle tilfeller litt små ennå. De bør nok bli 13-14cm før det er realistisk å få ett kull, men du kan jo ha flaks

Det som er litt dumt med at de begynner så tidlig er at det hemmer veksten veldig på hunnfisken når hun produserer egg.
Ok...Eg har rett rundt 29 grader som diskus skal ha. Det er i mine øyne veldig mange egg der som er fantafarget...la meg anslå hvertfall over 100. Kan telle 5 stk som er helt hvit. Ingen mørke (enda)

Så kanskje siden ingenting er spist enda og noen få er blitt hvite så er det en hanne' eg har allikevel da? Vanskelig spørsmål og svare på ja hehe. Ser hvertfall at hunnen passer på sånn middels. Tusler rundt og spiser litt, mens det som forhåpentligvis er en hann har vært i samme posisjon med ansiktet rett mot eggene i 24 timer stand by og passer på som bare det og får svarte loddrette striper når det blir for folksomt med fisk i nærheten. Han er heller ikke interessert lenger i mat...Ni-stirring på eggene er kun det som opptar han
Rollene du beskriver er som oftest omvendt når det gjelder ungen hanner. Da er det somregel hunnfisken som står 24/7 med eggene mens hannfisken alltid spiser først og jager andre fisker osv. Men, jeg har sett på eldre hanner at de tar større del i eggvakten med alderen.
Gøy er det uansett at du har fått fisken til å leke
Konklusjonen er nok bare å vente å se hva som skjer etterhvert hehe. Synes og det er veldig gøy at eg har fått de til å leke, men har overhode ingen forventninger. Går det så går det. Skulle gjerne hatt et eget kar til de ang evt yngel, men da blir eg kastet ut. Har dette akvariet på nåde hehe. Men dama i våkner opp vettu nå når det er kommet egg og greier og ting ble straks mer interessant
Uavhengig om det er ett parr eller to damer, vil nok dette skje ganske mange ganger(alltid om det er to damer selvsagt), og som jeg sa er i allefall hannen(om det er en hann) litt liten for å kunne befrukte eggene.

Når det gjelder discus er det bare å hente frem alt du måtte ha av tålmodighet+ litt til... Dette gjenspeiler også litt prisen denne fisken har, da det ikke er enkelt å drette disse fiskene. Det er veldig lett å få dem til å legge egg, men derfra til ungfisk er en lang og arbeidskrevende oppgave.

Men, ikke mist motet, skulle du bli utålmodig og har økonomi til det, kan du jo kjøpe ett leksparr, men sørg da for å kjøpe ett parr som har hatt kull som har vokst opp, ikke bare lagt egg...
Ok da hehe. Eg får ha tolmodighet med de og se hva fremtiden bringer. Tusen takk for all hjelp og tips Glenn
Må no bare tilføye at det ser ut til å bli en rutine nå med at Diskusene legger egg dagen etter det ukentlige vannskiftet med kaldt vann. Men ting har tilspisset seg litt føler eg. Hu har begynt på den hersens silikonslangen for innsuget selv om konen som hu la egg på sist står rett vedsiden av. Hannen virker mye mer aggresiv mot hu enn vanlig. Liksom angriper henne hele tiden mens hu forsøker å legge egg oppover slangen og så sirkler han rundt konene og står med ansiktet mot konen. Det er akkurat som om han er sint på hu for at hu ikke skjønner enda at hu må legge de på konen hehe. Han går av og til til skikkelig angrep face to face mot hu...og så bare fortsetter hu....snodig
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap