Discus lykke!

Ja, jeg føler lykkelig, Discusen i fra Kjartan Er i hus å garantert fri for gjellemark.
8 små grønn Tefe f2 og ett par grønn Tefe f1, gleder meg til og følge disse.
Har en stor kjeller som stort sett er tom, plass til mange akvarier der har jeg funnet ut,
så nå er det bare sette seg ned å tegne litt, gleder meg.
Gratulerer med nye discus, Rotenon!

Det er gøy å se at det fremdeles er noen discus entusiaster som skriver på AF. Det blir spennende å følge med på prosjektet ditt, og legg gjerne ut bilder etter hvert. Discus er en fantastisk flott fisk.

Det hadde vært interessant om de mer erfarne discusholdere også våkner opp, og begynner å dele erfaringer, opplevelser og gleder om det som skjer rundt om i deres kar. Jeg har sans for elitens flotte og engasjerte innlegg om discus
Helt enig!

Veldig hyggelig å se en lykkelig Discus-akvarist på banen igjen. Selv om jeg aldrig har tatt spranget opp og anskaffet Discus, følger jeg med, og har full forståelse for at mange mener dette er noe av det ypperste en kan anskaffe av akvariefisk.

Fjoråret- må vel regnes som en katastrofe for Discusen. Forumene bugnet av redselsfulle beskrivelser av gjellemarksinfisert fisk. Diskusjonene bølget frem og tilbake, ikke minst om foring, der alle som foret med oksehjerte ble dømt nedenom og hjem. Det meste var bare negativt.

Håper dette innlegget ditt Rotenon, er det første av mange og at Diskus -engasjemanget igjen, når gamle høyder.

- Tore -
Takk for hygelige svar, målet mitt er å utvide antallet sakte og rolig og bygge meg opp en gjellemark fri bestand, det er noen få der ute som har gjellmark fri Discus og disse bør folk handle av så vi får litt kvalitetsdiscus ut på markedet, jeg har bare nyoppstarta kar å kun Discus så jeg føler meg trygg. Jeg har 2 hunder, den følelsen jeg hadde i kroppen da jeg hentet hundene er den samme følelsen jeg hadde når jeg hentet Discusen, trodde ikke det var mulig å føle så mye for en FISK!!
Gratulerer med med valg av fisk! Har selv hatt discuslykke i to år nå, lykken er frisk og fin fisk, oppdrett og selskapskar, da uten gjellemark!

Ja det blir masse flott gjellemarksfri discus fremover, nye kull i heimen her også ))

Har minimert discusholdet til tre lekspar; f1 tefe fra Kjartan, vf haraldi fra maicaregionen og f1 tefe x leopardsnakeskin, kull på siste paret nå! Bygger hus i sommer og setter av tilstrekkelig kubikk til hobbyen ))

Mvh Lars Roald
Hehe..ingen problemer med gjellemarken der nei!
Kjekt at du er fornøyd
Tar meg friheten å legge ut et par bilder av paret ditt.

Mvh Kjartan

Janne
Jeg har sans for elitens flotte og engasjerte innlegg om discus :)

Hehe, og nå i dobbel betydning ;D Fine bilder
Gratulere med discus Per, et klokt valg.
Jeg er akurtat ferdig med kalium kur på minne Vf red spotted,
så får vi se om jeg også er kvitt svineriet.
Får ta en fisk med til Kai og få den kontrollert.

Legger ved noen bilder av akvariet og fisken min
Beklager dårlig bilde kvalitet.
Kjartanf
Kjekt at du er fornøyd :-) Tar meg friheten å legge ut et par bilder av paret ditt. Mvh Kjartan


Det er dårlig med spising på paret men de små er helt ville etter oksehjertefor,
de får mat 6 ganger om dagen, blir store å fine da tenker jeg. Lykke!
Legger ved et bide av mine VF haraldi fra Maicaregionen;
Er ganske entusiast blitt jeg og. Det hat vært skrevet så mye tull at jeg distansert meg fra alt sammen. Jeg leste alt dette negative og bestemte meg for å starte med diskus! Holdt på i ett år nå. Funker fint Kull har det og blitt

Skal prøve å skrive litt om mine erfaringer snart. Godt å se at det er fler som har motet og humøret oppe[External Image]
Det er fint at du deler med deg av dine erfaringer så jeg kan lære litt, jeg er jo nybegynner så jeg sluker alt rått. Discusen ser ut til og trives så langt, paret spiser ingen ting med de små spiser som griser 6 ganger om dagen, jeg bytter 40% vann hver dag så kan de grise som de vil,hehe
Jeg kan jo begynne med å legge ut noen bilder av noe av det jeg har i alle fall. Må få oppdatert informasjonen på profilen min og; den stemmer dårlig med hva jeg driver med nå...

Når man er nybegynner er det lett å sluke alt rått. Veldig lett å starte med diskus med litt for spente skuldre. Jeg lærte fort å slappe av. Gjør det du menere er rett for fisken, så går det bra. Gjør du ikke det som er best så "sier" fisken ifra. Du ser fort at din diskus ikke trives.

Ellers er jo diskus flotte fisk som du kan se fra andre siden av stuen. Fin størrelse. Det artige er også at dem er så reaktive! De vet det er deg som kommer inn i rommet.
Flotte fisker du har Ingardo!!

Hvordan har det vært med eggklekkingen for deg i vinter? Etter nyttår har alle parrene mine spist eggene på dag 2. Har kunn fått frem ett kull etter nyttår i ett kar med "gammelt" vann. Så fort jeg begynnte å skifte vann, så begynnte også yngelen å dø, de ble bare 3-4 uker før alle var døde av ca 150-200 yngel.

Har satt igang med osmose nå, og fikk første egglegging i ekstremt bløtt vann med pH på 6,3 i går, så blir spennende å se om de beholder dem denne gangen...

Har bestillt meg en konduktivitetsmåler også, for å se om vannet holder det de lover på gopledal(vannverket).

Bare lurer litt på om du har støtt på det samme, siden vi har samme kranvannet..

Mvh
Glenn
GlennO
Flotte fisker du har Ingardo!! Hvordan har det vært med eggklekkingen for deg i vinter? Etter nyttår har alle parrene mine spist eggene på dag 2. Har kunn fått frem ett kull etter nyttår i ett kar med "gammelt" vann. Så fort jeg begynnte å skifte vann, så begynnte også yngelen å dø, de ble bare 3-4 uker før alle var døde av ca 150-200 yngel. Har satt igang med osmose nå, og fikk første egglegging i ekstremt bløtt vann med pH på 6,3 i går, så blir spennende å se om de beholder dem denne gangen... Har bestillt meg en konduktivitetsmåler også, for å se om vannet holder det de lover på gopledal(vannverket). Bare lurer litt på om du har støtt på det samme, siden vi har samme kranvannet.. Mvh Glenn


Takk for det!

Jeg har hatt noen kull. For tiden er jeg i en situasjon der det er veldig krevende å fostre opp yngel på diskus. Det er ikke verre enn at det er et plassproblem.

Uansett, har ett kull på oppfostring nå. Ikke hatt noen par som har spist sine egg; de passer godt på. Jeg er og ganske så flink med vannbytter så "gammelt" vann har det ikke vært. Jeg vil i alle fall si at sik som forholdene er hos deg nå så burde jo du få frem et kull Kjør på med svarte mygglarver nå så skal du se

Så jeg har vel ikke akkurat støtt på det samme. Blir spennende å se hva du finner ut av dine målinger på kranvannet vårt!
Legger ved et litet bilde av en av mine små håpefulle
Det er 12 dager siden Discusen kom i hus, på onsdag la de egg på frontglasset i akvariet, spiste de opp få fredag men det var artig for det.
jeg var borte i 4 timer så da passet de på, har vel sett inn i det karet 40 timer på en uke...men når katten er borte osv.
Nå er jeg lei av at de spiser opp eggene så nå klekker jeg de selv, bruker regnvann og metylen blå, det ser ut til å funke bra så nå blir det mye jobb fremover med fiskene, men det er jo det som er kult.
Jeg hadde samme problemet med mine discuser.
Begynte og bytte vann med regnvann i leks karet
da gikk det veien.
Har ett kull til opp foring nå og en rundt med egg som klekte i går

Mvh Tom Eirik
Det er for høy ledningsevne i vannet i det karet de går i så jeg lar de legge eggene der men tar ut eggene når de er ferdig med å gyte, legger de så i ett lite kar med regnvann å lar de klekke der, funker som helst!
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap