Hvor ofte legger diskus egg?

Jeg har to diskus par som legger egg hele tiden, jeg tror det er to par. Kan jo være tre hunner og en hann. Sånn flaks at en får to par med å kjøpe 4 fisk går det vel ikke an å ha De er så like at det er bare en som skiller seg ut. Eggene blir gradvis hvite/forsvinner eller spist etter 4-5 dager. Så fort alt er borte så er det en ny lek igang. Sånn har det vært nå i en mnd. Dette startet etter at jeg glemte og sette i varmekolben etter et vannbytte, dette ble ikke oppdaget før det hadde gått tre dager. og tempen lå på mellom 18-19 grader. Normalt er det 26-27 grader. Det er faktisk så jeg syns synd på diskusen som jobber og sliter til ingen nytte. Jeg har ingen planer om å prøve på oppdrett av dem. Har ikke mulighet til å legge så mye arbeid i det.
For de som er intressert så kan fiskene sees på denne linken. Nå har de lagt eggene på glasset.

http://plumbo.camstreams.com/

Mvh
Trygve Øien
Discus legger egg ca en gang i uken når de først har begynnt og forrholdene ligger til rette for det. Det er ingen garanti at du har 2 par, eller at du har noen hanne i det hele tatt. Det er ikke skjeldent 2 duscus hunner legger egg sammen. Forsøk å se neste gang de legger egg, om du kan se noen forskjell på kjønsgenitalen deres, det er ganske lett å se om det er hann eller hunn når du først har sett forskjellen på disse.

Det kan også være unge par, jeg klarer ikke å se på filmen hvor store de er, men da er det vanlig at de spiser eggene sine før de får mer erfaring. At du har eggene så lenge som 4-5 dager kan tyde på at de er ubefruktet, men det kan også henge litt sammen med lav temp. Om du vil forsøke deg på oppdrett ville jeg nok lagt meg på 29-30C, da klekker eggene på 50-60timer om de er befruktet.
Det var raskt svar ja. Det har faktisk slått meg at det kan være bare hunner også. Har sett starten på lek to ganger, men har måttet gjøre andre ting så jeg har ikke fått studert om det har vært noen hanne som har befruktet eggene. Når diskusen ble kjøpt så økte jeg temperaturen til rundt 30. Men keisertetraen mistet litt av futten sin.
Webkameraet surrer og går stort sett døgnet rundt på enten det ene eller andre karet, hender jeg tar og logger meg på når jeg er på jobb for å ta en titt
Mvh
Trygve Øien
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap