Discus eggene klekket etter bruk av ro vann

Nå har jeg slitet med at discusparrene mine har spist eggene på dag 2(bare få timer før de skulle klekke) siden januar. Nå etter annskaffelse av RO filter, klekket eggene for første gang(på første forsøk med RO) på snart 4 mnd. Det var ikke rare eggleggingen, rundt 100egg og de har spist en del av dem denne gangen også, men det har klekket ca 30 stk i går. Jeg kommer nok til å fjærne disse wiglerene i dag, og heller satse på ett større kull neste helg da dette parret ofte legger 2-300+ egg, men det var en utrolig lettelse å se at det virker

Den første forskjellen jeg merket var att de la eggne 12 timer senere på døgnet enn de har gjort tidligere, om dette er tilfeldig eller om det har med vannverdier å gjøre vet jeg ikke, men det er i allfall en forskjell på adferd. Fisken har også virket mer nervøs tidligere og ikke spist så godt mens jeg har vært i rommet, nå kommer de straks til overflaten og venter på mat så fort de ser meg.

Discusen i de andre store karrene mine, oppfører seg helt normalt selv om de kun har kranvann, men det har ikke vært egglegging i de karrene siden før jul, noe som også tyder på at det ikke er leksvann i kranen i alle fall, da de ofte la egg i disse karrene også fra sensommeren i fjord og frem til jul.

Vannet jeg nå har brukt har følgene verdier:
Blandingsforrhold kranvann/Osmose 40%/60%
pH: 6.3
kH: ikke målbart
gH: >1
Hele nitrogensyklusen er selvsagt 0
Byttet 50% vann hver dag.

Lurer på om jeg skal blande vannet krann/osmose 20/80 på neste forsøk, siden de spiste ca 50% av eggene på dette forsøket. Noen som har noen formening? Jeg vil da få en pH på ca 6.0 og ikke målbar gH( men matematisk bør den bli ca 0.3).
Liten oppdatering

Jeg valgte å la discusen beholde det lille kullet sitt, mest for at jeg var nysgjerrig på hvordan det gikk med ynglen og at jeg er lite hjemme om dagen. Derfor ville det være bedre med få yngle som kan beite på foreldrene enn mange som må skilles tidliger for ikke å skade mor og far.

Det var 18 yngel som ble frittsvømmende forrige tirsdag, om det var flere i utgangspunket er jeg usikker på da det var vanskelig å telle dem på kon.

Det er i dag fortsatt 18 yngel og alle vokser godt og så langt veldig liten størrelsesforskjell på dem. Jeg opplever også yngel som er mer nysgjerrige enn tidliger, og jeg synes også det virker som om de også svømmer mer kontrollert?

Mor og far er utrolig sultne og går stort sett rundt med kulemage. Det kan virke som om far savner noen å beskytte ynglene fra, da det hender han går helt bananas på varmekolben, ett catappa blad eller meg(glasset) om jeg sitter å glor inn til dem.

Jeg har fått en kjempeinnvasjon av planarier, er litt usikker på om dette er bra eller dårlig, noen som har erfaring med om discusynglel spiser disse?
Har også lest en plass at planarier kan gi gjelleirritasjon på den store fisken, tror ikke dette er noe problem hos meg, men greit å høre om noen har erfaring med dette også.

Alt i alt virker det veldig lovende så langt.
De er ikke så lett å se, men her er far med 4 små.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap