Liten oppdatering
Jeg valgte å la discusen beholde det lille kullet sitt, mest for at jeg var nysgjerrig på hvordan det gikk med ynglen og at jeg er lite hjemme om dagen. Derfor ville det være bedre med få yngle som kan beite på foreldrene enn mange som må skilles tidliger for ikke å skade mor og far.
Det var 18 yngel som ble frittsvømmende forrige tirsdag, om det var flere i utgangspunket er jeg usikker på da det var vanskelig å telle dem på kon.
Det er i dag fortsatt 18 yngel og alle vokser godt og så langt veldig liten størrelsesforskjell på dem. Jeg opplever også yngel som er mer nysgjerrige enn tidliger, og jeg synes også det virker som om de også svømmer mer kontrollert?
Mor og far er utrolig sultne og går stort sett rundt med kulemage. Det kan virke som om far savner noen å beskytte ynglene fra, da det hender han går helt bananas på varmekolben, ett catappa blad eller meg(glasset) om jeg sitter å glor inn til dem.
Jeg har fått en kjempeinnvasjon av planarier, er litt usikker på om dette er bra eller dårlig, noen som har erfaring med om discusynglel spiser disse?
Har også lest en plass at planarier kan gi gjelleirritasjon på den store fisken, tror ikke dette er noe problem hos meg, men greit å høre om noen har erfaring med dette også.
Alt i alt virker det veldig lovende så langt.