Veien til å oppfylle drømmen...

Nå er jeg godt igang med innkjøing av drømmeakvariet på 530 liter. Sitter og ser for meg hvordan det kan bli med vakre diskus i sakte fart forbi i utsikten fra go´stolen.

Tanken er å innrede et selskapskar med flere andre fiskeslag og jeg lurer derfor litt på hva jeg kan gjøre nå i forberedelsene for å forebygge smitte av gjellemark.

Har lest om et produkt som heter PraziPro som både skal behandle og forebygge paracitter (også Gjellemark/flukes) og tenker at jeg kan behandle de fiskene som skal gå med diskusen før de settes i samme kar. Alt øvrig utstyr er jo nytt så det er ingen smitte som kan komme til uten gjennom fisk, planter eller vann fra andre kar eller butikken....

Kjenner til Kaliumkuren, men ønsker å kjøpe ren fisk hvis det er mulig fra oppdretter i nærmiljøet....kandidater kan melde seg...

Hva gjør dere andre som har holdt på med diskus en stund i forhold til denne utfordringen?
Jeg har lest inlegget ditt et par ganger, men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.
Når det gjeller gjellemark så er det vanskelig for meg å akseptere noe forebyggende, det må jo da være at man er 110 % sikker på at fisken man går til anskaffelse er totalt ren for parasitten, men hvordan skulle dette fungere hvis du ikke kjenner til vedkommende. Det finnes jo mange som har discus i sine kar uten å ane om de er infisert eller ikke og ikke ønsker de å vite det heller.
Jeg er rimelig sikker på at eneste løsningen er å kjøpe direkte fra en oppdretter og de er det meg bekjent ikke så veldig mange av her i vårt land.
Prazipro har aldri vært et godt medikament mot gjellemark, men derimot praziquantel pulver 100% rent var et yppelig medikament for noen år tilbake, men det var før vi ble oversvømmet av den varianten vi har i dag. Her er det ikke noe annet som hjelper utenom kalium pergamanat.
Kansje noe som kommer i nærheten er kloramin T, men ulempen ved dette er at hardheten må økes ganske betraktlig og det andre er at det er veldig ustabilt.
Det vil ikke komme en discus over min terskel uten at den først ble behandlet med kalium.
Det finnes et par unntak uten at jeg vil nevne navn her.
Får du parasitten i hus så er det utrolig tidskrevende og kostbart å bli kvitt den igjen.
Vet ikke om jeg klarer å formidle hva jeg ønsker svar på...
Jeg er enig i at jeg skal kjøpe diskus fra en seriøs oppdretter, det jeg ikke klarer å få helt taket på er om dere som driver med diskus mener at en ikke skal ha annen fisk sammen med dem...
...og hvis det er "akseptabelt" å ha diskus sammen med annen fisk ...hvordan skal jeg da sikre at disse ikke bærer smitte og ødelegger alt i forhold til diskus...
Klart man skal ha annen fisk sammen med discus ellers ville jo et selskapskar bli litt ensformig. Pansermaller som tåler tempen og en stim med rødmunnstetra eller andre tetraer for den saks skyld, men der igjen, temperatur.
Du lurer kansje på hvorfor jeg ikke nevner neon og kardinal, men disse blir oftest mat og da er det sikkert billigere å fore med annet levendefor.
Dette er fisk som kan kjøpes i butikk og er sjelden infisert, er de det så skal det ikke være vanskelig å se. Gjellemark er sjelden å se hvis ikke discus er i nerheten og det er mange butikker som ikke vil føre discus da de ser på denne som en problemfisk.
Gjellemark vil heller ikke formere seg på annen fisk, den vil primært foretrekke discus.
Hvorfor det er slik har jeg ingen formening om, men naturen er og blir noe finurlige greier og takk for det.
Vel, det gjør jo livet mye lettere for en amatør )
Begynte nesten å tro at det var hverken pengene eller bryderiet verdt å prøve med diskus.....har jo endel fisk i et annet kar jeg hadde tenkt å flytte over i nyervervelsen. Dette er tilsynelatende frisk fisk som jeg har hatt lenge, så jeg trenger da ikke å behandle dem på noen måte hvis jeg forstår dette rett.

Når jeg nå får stokket om på karene og får flyttet fisk til 530 literen, vil jeg også få et karantenekar tilgjengelig slik at jeg har muligheten til å observere nyanskaffelser før de blir satt inn i selskapskarene.

btw...tusen takk for svarene....

Så er jo spørsmålet hvor langt avgårde jeg må for å få tak i frisk diskus...kjenner du til noen i Nord-Norge eller må jeg reise til Oslo-området for å få tak i norskoppdrettet diskus???
Inaktiv bruker
jeg gleder meg til å se bilder av akvariet ditt! (hvis du registrerer det) jeg synse discus er utrolig fin, har aldri noen en selv, men hvis jeg kjøper meg et 180+ liters akvariet tror jeg jeg skal ha diskus, men trenger nok litt erfaring først med ciklider.
det er vanlig å ha kardinaltetra med diskus har jeg sett, jeg synes kombinasjonen er fin
Bilder og drømmer...
... det kan vel hende at jeg tar noen bilder når alt er kommet i gjenge.
Må lære meg et par knep på dataen først..har byttet fra PC til MAC og er ikke helt stødig på alle knappene enda....

Det er jo ikke alltid at virkeligheten blir slik en drømmer om, men denne fasen er ihvertfall veldig spennende og i drømmene trenger man ikke ha noen begrensninger... så kommer virkeligheten til oss alle etterhvert når alt skal på plass og begrensningene melder seg.
Nå bruker jeg tiden til å lete etter stein til innredningen, men er litt plaget av at de snør ned til stadighet...hahaha... vinteren vil ikke slippe taket her nord og nå er bakken hvit igjen selv om trærne står med sprekkferdige knopper og bare venter på go´været...
dere aner ikke for en fantastisk sommer vi fortjener etter dette...
Inaktiv bruker
Gratulerer med ny mac! Jeg har hatt mac i 1 år nå . Du lærer deg komtrollene raskt
CMD er det samme som CTRL . Og et tips: trykk CMD+SHIFT+3 eller 4 for å ta skjermbilde 3 er for hele skjermen og 4 kan du velge område
...var og hentet 10 stk viltfanget Otocinclus Cocama/ Sebraoto i dag. Sjarmerende skapninger. Tror de blir et morsomt bidrag til renovasjonen i storkaret. Så noen store og vakre diskus i butikken og kjenner at det kiler i forventningen om at drømmen er i ferd med å gå i oppfyllelse. Først må nykaret gå seg til over sommeren og så får vi se hvor det er diskus å få kjøpt...
Der finnes Diskus tilsalgs i Stavanger. Her har vi flyplass også. Vips...så er de i Tromsø. Hva er du på jakt etter?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap