Noen med god erfaring når det kommer til discus-oppdrett?

Hei Hei.

For en tid tilbake så postet jeg en tråd om 5 små discus kunne passe i en 250 liter.
nå som en tid har gått anskaffet jeg meg 3 10-15 cm discus.(var bare 3 igjen) jeg hadde disse i akvariet i ca. en uke, også plutselig var det to av discusene mine som hadde lagt egg! det var i hvertfall 200 egg. noe jeg syntes var en god mengde for første gang. de var flinke å viftet eggene og slik, men det viste seg at det kun var ca 50 av eggene som var befruktet. i akvariet er temperaturen på 30 grader og etter 2-3 dager så hadde eggene blitt til wigglers. jeg ble overlykkelig da dette skjedde! gode foreldre tenkte jeg da.
jeg fjernet alle de andre selskapsfiskene inkludert den siste discusen, og ga dyrebutikken disse. jeg klarte å ta alt ut av akvariet, da mener jeg ALT uten om vannet. og sverdplanten de la egg på. jeg gjorde dette veldig forskiktig for å ikke stresse fisken. akvariet hadde nå blitt ett BB kar. wigglersene var der fortsatt intill ett par timer før de skulle bli frittsvømmende. da hadde foreldrene spist de opp. det kunne vært jeg som ødela men det kan også være pga det var første gang. men det er en annen historie..

Nå er det noen uker siden de la egg for første gang. men de har ikke lagt egg siden.
Discusene er ganske sky, det har de vært siden jeg fikk de, men de spiser godt for det.
ph-en ligger rundt på 6,5 og nitrittet er så å si på 0. nitrittet lå på 1 (hjelp) da de la egg så nitrittet nå kan ikke være ett problem(?) temperaturen ligger fortsatt på 30 grader.
Idag tok jeg ett 40% vannbytte med kjølig vann, noe de ikke hadde noe imot. jeg har nå en sverdplante og en luftstein i akvariet, + endel flyteplaner.

SÅ TIL SPØRSMÅLET;
Er det noen her som har noen virkelig gode tips til å få de i lek? noen med god erfaring når det kommer til dette? jeg har lest mange mange steder, men føler ikke jeg får en god nok "oppskrift" på dette. Har noen en "step by step guide"? så hadde det vært utrolig til hjelp!! jeg vet hva discus oppdrett innebærer så trenger ikke spesiell opplæring i det akkurat, men jeg vil bare forstå hvorfor det la egg når jeg ikke prøvde på det en gang, men nå når jeg prøver så vil de ikke..

skal prøve å få lagt ut bilder når/hvis de leker! Takker for svar på forhånd!

Hei!!

For og få discusen til å leke kan du prøve med levende for.
Jeg bruker som regel svart mygglarver.
Vær tolmodig, jeg har opplevd at discusen kan ta en god pause hvis jeg har gjort noen forandringer eller flytet dem til et annet kar
Tom Eirik
Hei!! For og få discusen til å leke kan du prøve med levende for. Jeg bruker som regel svart mygglarver. Vær tolmodig, jeg har opplevd at discusen kan ta en god pause hvis jeg har gjort noen forandringer eller flytet dem til et annet kar

Tusen takk for svar!

har hørt at det kan være lurt å ha en enkel fisk med dem så de skal begynne å overvåke ett sted i avariet, hvor den enkle fisken ikke får slippe til, slik at de begynner å legge egg. vet du om dette stemmer? at fisken liksom trigger dem til å legge egg?
Flytting fra en eier til en annen forårsaker ofte at discussene legger egg, men dette er stressrelatert i forbindelsen med flyttingen. I denne sammenheng kan de få frem yngel, men dette er relativt sjeldent. Når de da leker så tømmr hannen seg for sæd, men vil ikke produsere ny på lang tid. Ikke uvanlig med 6 - 9 måneder, men hunnen vil kansje begynne å legge egg igjen etter kansje 2 - 3 måneder. Nå blir selvfølgelig hannen beskyldt for å være en evenukk. Da vet jo vi ofte hva som skjer, hannen blir byttet ut uten at det hjelper noen verdens ting fordi den andre hannen har det akkurat like dann.
Her må vi lære tålmodighet og atter tålmodighet.
Har derimot paret gått sammen i flere måneder uten at noe har skjedd så kan det jo være at vi har to hunner sammen og da vet man jo at dette med blomstene og biene ikke fungerer, men har vi derimot et par som vi med sikkerhet er en av hver så er det enkelte enkle grep som kan få de til å sette i gang.
Enkleste kan nok være å redusere kraftig et par tre uker med vannbyttene samtidig som man forer mer en før med levende og lettere for, (ikke storfehjerteblanding i denne perioden.) som for eksempel med meitemark (les kompostmark, med. str.),
skyll dette under kaldt vann for derefter å hakke de opp i mindre biterog for de til fisken og jeg vil garanter dere at fisken vil gå helt av støvelskaftene, ikke den første eller andre dagen, men etter max en uke. Du kan spe på med litt discusbits i tillegg. etter to til tre uker så gir du de et større vannbytte kansje 30 til 40% med vann som er 7 - 8 grader C lavere enn vannet i karet, har du gjort jobben riktig så vil de bli som selvlysende å regne og gå i lek innen 48 tmer.
Wow mye nyttig info.
Tusen takk! setter stor pris på all hjelp jeg kan få!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap