hei, gikk til innkjøp av fire stk. discus hos en privatperson her i Tromsø for to uker siden. han fortalte meg at han hadde kjørt kaliumkuren, men etter bare noen dager i mitt karr, som forøvrig aldri har hatt andre beboere enn guppy, ancistrus og pygme cory, så så jeg klare symptomer på gjellemark.
karret er innredet med sand, planter, røtter og en innvendig bakgrunn.
jeg lurte med dette på om det holdt å hive sanden og plantene, levne røttene og bakgrunnen i karret, vaske filteret, for så å sette dette i drift i karret igjen mens jeg kjører kuren for å desinfisere dette også?
slipper jeg med dette å kaste filtermediet?
har ei reservepumpe av type eheim 2215 som har vært tørrlagt i 6 mnd og aldri vært i kontakt med akvarier med discus i, burde jeg sette denne bort til noen med gjellemarksfritt kar for innkjøring, eller kan jeg kickstarte primærfiltret mitt (eheim 2250) etter endt kur?
grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg ikke har mulighet til å investere i nytt karr til behandling av fiskene, mens primærkarret står og tørker ut.
beboere i karret er 6 stk discus med størrelse fra 8-16cm, x antall ancistruc yngel og 11 pygme cory.
karret er 285liter