Discus i juwel visjon 450 trenger råd og vink....

Hei!
Er ny her på forumet og trenger en del råd i forbindelse med å sette igang med Discus i et Juwel Visjon 450L. Jeg har tidligere 15-20 år siden, holdt på med akvariehobbyen og blandt mye annet også Discus. Var på det meste opp i å ha tilsaman ca 2.500 liter fordelt på 8 kar.
Jeg tenkte først å kjøpe en 260 liter men innser at det blir for lite, har derfor delvis bestemt meg for å kjøpe et Juwel Visjon 450L. Foreløpig plan er å montere en BTN Amasonbakgrunn og fylle mellomromet bak så det skal fungere som filter. Det hadde vært å håpe å slippe et utvendig filter.
Hva vil fungere best som filtermateriale?
Hvor stor pumpe trenger jeg og hvilket merke er det beste?
Forslag til oppbygging , trenger jeg flere kammer med forskjellig materiale?
Akvariet skal fungere kunn som dekorasjon og tenkes derfor innredet med en del planter. Forslag til bunndekke sand, grus og planter som trives i et slikt kar ......Linker og bilder motas med STOR takk.
Kan jeg greie meg uten CO2 anlegg eller bør det installeres like godt først som sist?
Hvilken type skal jeg i så tilfelle velg......pris?
Ledlys er det tingen for variert belysning? Er det noen som har erfaring med led?

Som dere skjønner ønsker jeg å gå grundig til verks og spørsmålene er derfor mange da jeg ikke lenger er kjent og oppdatert i miljøet.
Har i løpet av de siste par uker tilbrakt atskillige titals timer på nettet, men det er ikke enkelt å orientere seg. Skulle gjerne hatt noen gode linker av dere som har oversikten. Gode oppdrettere som ikke er så alt for langt unna ( Bor i Stavern ) send meg evt. tips på Mail : finn@fehelberg.no
Som takk lover jeg å holde dere oppdatert med framdrift og bilder i denne tråden.
Her var det ikke mye respons gitt.........
Er vel ikke så mange som har nok erfaring med discus...
Hei du

Nei det er visst ikke så mange aktive discus-folk her på forumet lenger.

Har ikke tid til å svare på alt du spør om akkurat nå, men jeg har også tenkt å prøve ut dette med filter bak BTN-bakgrunn. Kan være lurt å lese følgende artikkel her på forumet.
Blåfiltermatter skal være OK filtermateriale. Slik type filter anbefales også av Stendker som er en av de største på discus-oppdrett. (Ta gjerne et søk på Hamburg mat filter)

CO2 er absolutt noe å tenke på hvis du ønsker god plantevekst og frodige planter. Det finns en del planter som ikke er så avhengig av dette, men med CO2 står du fritt til å velge blant mange flere plantearter.

Har ikke erfaring med Led lys. Har forstått at det er inn blant saltvannsfolka, og at det er veldig dyrt. Så jeg tror jeg holder meg til T5 i ferskvannskaret enda en stund

Apropo dette med planter og/eller BTN bakgrunn. Jeg anser det som litt bortkastet med BTN bakagrunn hvis du vil ha mye planter. For da vil du ikke se så mye til bakgrunnen. En bakgrunn vil også stjele en del av plassen i akvariet og dersom du i tillegg fyller det med masse planter blir det lite svømmerom for discusene.
Bakgrunnsfilter
Hei.

Jeg kjører med denne type filter bak min BTN Amazonas bakgrunn i et 900 ltr kar.
Her har du noen tips basert på min erfaring så langt (startet opp 2/5-2012).

- BTN sine bakgrunner er veldig flotte å se på, men jeg irriterer meg over at ikke rommet på baksiden har rette vegger. Det hadde gjort det så mye lettere å sette inn veggene av blåmatte som du trenger, og så mye lettere å fylle rommet bak med blåmatte-terninger. Hvis man en eller annen gang skulle ha behov for å rengjøre bak filteret ville det også vært enklere å komme til. Pr. i dag består rommet bak av mange små og store hulrom som det kan være vanskelig å fylle opp med terninger. Hvis det finnes en bakgrunn som er rett / flat bak, så ville jeg vurdert en slik hvis jeg skulle satt opp et nytt filter. Sørg i hvertfall for at du ikke setter bakgrunnen helt inntil akvarieveggen bak. Sørg for at det er litt god plass til å komme til.

- Mitt filter har to innsug (60 mm) i tillegg til at jeg har skåret en halvsirkel øverst i bakgrunnen rett over innsugene. Utblås gjøres gjennom en slange som jeg bare legger over kanten av bakgrunnen på motsatt side av innsuget. Denne løsningen er mer fleksibel enn å bore hull for utblås. Du kan enklere "styre" retning og vinkel på utblås-strømmen.

- Innkjøring av et slikt filter tar nok lengre tid enn f.eks. et vanlig utvendig spann-filter.
Vil tro det har med volumet å gjøre. Beregn gjerne 3-4 måneder.

- Jeg har kun blåmatte-terninger i mitt filter. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg satt inn et kammer med vatt rett før "utblås-kammeret". Vil tro du får klarere vann med en slik løsning. Jeg er plaget med en del svevende små partikler i vannet. Disse vil nok blitt tatt av filtervatt.

- Satte inn to stk Eheim Compact 3000 pumper, men benytter kun en av de i den daglige driften. Pumpa er i tillegg stilt på laveste kapasitet (1500 ltr/t). Har valgt denne løsningen fordi jeg har hørt at det er viktig at det ikke er for stor "flow" i gjennom filteret slik at bakteriene "får tid til å virke".

Ellers så synes jeg filterløsningen er veldig bra. Jeg skifter 30 % vann i uka, men har aldri opplevd nitritt. Tror jeg med et slikt overdimensjonert filter egentlig kunne ha redusert hyppigheten på vannbyttene.

Ta kontakt hvis det er noe annet du lurer på.

Trond
Interessante erfaringer. Det kjekke med BTN bakgrunner er jo at de er tredimensjonale, med den negative følge at bakrommet blir lite praktisk som filter-container.
Men det er jo fint om dette rommet kan benyttes til noe. Jeg skal sette inn en slik bakgrunn i min 720 liter og vil gjerne ha litt ekstra filterkapasitet. Men jeg tenker å bruke mitt utvendige FX5 bøttefilter i tillegg. Og hvis jeg da legger innsuget til FX5 i samme ende av karet som utløpet vil vel vannet sirkulere bak BNT-bakgrunnen slik at jeg ikke trenger noe pumpe i tillegg. Eller blir det for tungt for FX5-en å dra vannet gjennom flere filtermedier enn det som er i det utvendige filteret?
Sandfilter (fluidized bed filter) fungerer veldig bra til Discushold.
Jeg bruker fint svampfilter på pumpeinnsuget til sandfilteret som tar seg av småpartikler etc. Denne svampen bare vrir jeg opp i vann da den begynner å tette seg/er møkkete. Bakteriekolonien lever som kjent i selve sandfilteret, så litt hard vasking på svampen gjør ikke skade.

Dette gir krystallklart vann med meget god biofiltrering selv ved hard oppfóring av små Discus.

Sandfilter med god konstruksjon tar heller ikke stor plass i forhold til effektiviteten.

Takk!!
Godt å se at det endelig kom noen på banen. Trond og Geir jeg har også tenkt på at det er upraktisk med et bakrom som ikke er slett. BTN bakgrunn er relativt dyr samtidig som den tar mye plass. Alternativet kan vær som Are skriver en 3D bakgrunn fra akvadekor eller de nye BTN slimline evt. og lage en selv. Jeg ser for meg en spalte bak veggen på 6-8 cm dette vil gi et filter på mellom 40-60 liter og så en pumpe på 1500 ltr.t vidre en oppbygging som denne:
Bygge filteret opp med flere kammer med forskjellig materiale som vannet renner igjennom. Slipper da vannet inn i bunn av første kammer med feks. bioballer, lar så vanner renne over toppen på første kammer og inn i kammer nr. 2 med noe finere filtermateriale Feks. stål gryteskrubber. Ser for meg at vannet skal ut i bunn av dette kammeret og inn i et mindre kammer nr 3 uten noe filtermateriale evt slam vil kunne legge seg på bunnen her å bli enkelt å suge opp. Fra kammer 3 over til neste filter i en renne kansje med UV lys over,så i et stort kammer nr. 4 med feks. blåsvamp som materiale,i et 5 kammer som skal inneholde filtervatt så et siste kammer med en en pumpe og varmekolbe.....
Vil et sandfilter kunne monteres bak en vegg sammen med resterende?

Kom over denne artikkelen, følg linken til eieren sin egen nettside. Han har lykkes med et enklere oppsett men det re jo heller ikke discus i karet. www.http://akvaforum.no/text.cfm?id=1706
Så i ettertid at du har linket til samme artikkel Geir meget interesant har sendt en meil til eieren da det ser ut som han ikke er så aktiv lengere.....
Hei Are !
Ser på din avertar fin boxer, er du Boxereier? Har selv hatt Boxer i tilsammen 25 år.
@Finn Erik.
Jeg sender deg noen bilder og mål på sandfiltrene jeg bruker i morgen...bare jeg får litt ekstra tid.
Sender deg en epost.

-Morten-
Morten Nordby
@Finn Erik. Jeg sender deg noen bilder og mål på sandfiltrene jeg bruker i morgen...bare jeg får litt ekstra tid. :-) Sender deg en epost. -Morten-

Send gjerne en epost til meg også. Greit å se hvordan andre bruker sandfilter.
Finn Erik Helberg
Hei Are ! Ser på din avertar fin boxer, er du Boxereier? Har selv hatt Boxer i tilsammen 25 år.

Jeg er en Boxer elsker! Har hatt Boxer helt siden jeg var guttunge. Han jeg har nå er en blanding. Min forrige Boxer måtte desverre avlives i ung alder pga epilepsi. Blei litt skeptisk litt renraset. Selv om det har nok ingenting med saken å gjøre.
Morten Nordby
@Finn Erik. Jeg sender deg noen bilder og mål på sandfiltrene jeg bruker i morgen...bare jeg får litt ekstra tid. :-) Sender deg en epost. -Morten-

Takker det skal bli interessant og se.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap