Prøver videre med discus, ser etter noen små tips.. :)
Hei hei! Har etter litt prøving og feiling bestemt meg for og satse videre på discus og ser etter litt tips og triks i forhold til sammensetning av fisk. Vil gjerne gjøre karet til et selskapskar. Har gjort en del research og oppsettet virker bra i mitt hode men vil gjerne ha innspill. Har satset mest på fisker fra amazonas, men det er ikke et krav. Har prøvd og bygge ut i fra kriteriene at det må være rolig og fredelig fisk. Satser ellers i karet på litt rolig belysning, noen røtter, en del planter/flyteplanter og åpne svømmeområder.
Jeg så får meg dette oppsettet:
En liten stim gullbåndstetra i topp (15-20 stk)
8-10 discus i midt laget
1 Par av heckels ciklide (veldig usikker, finner lite informasjon om fisken utover vannverdier)
Bunnlag: 8-10 corydoras gossei, gruppe l-236, gruppe leopard frosk pleco.
Akvariet er på 540l. Legger meg på en tempratur på 30 grader og ph på ca 7. Setter stor pris på hjelp/forslag til hva som kan evt. gjøres annerledes og hva som fungerer.
Mvh Fredrik
Jeg så får meg dette oppsettet:
En liten stim gullbåndstetra i topp (15-20 stk)
8-10 discus i midt laget
1 Par av heckels ciklide (veldig usikker, finner lite informasjon om fisken utover vannverdier)
Bunnlag: 8-10 corydoras gossei, gruppe l-236, gruppe leopard frosk pleco.
Akvariet er på 540l. Legger meg på en tempratur på 30 grader og ph på ca 7. Setter stor pris på hjelp/forslag til hva som kan evt. gjøres annerledes og hva som fungerer.
Mvh Fredrik
Postet 25.10.12 kl 23:46
Jeg kan ikke stort om Discus men fikk noen tanker når jeg leste posten din. Her er de
Jeg ville kun hatt en gruppe med maller. Heller hatt en større gruppe. Også ville jeg økt cory bestanden med 5-10 stk. Ellers syntes jeg det hørtes ålreit ut. Uten at jeg har no særlig kjøtt på beina når det kommer til Discus oppsett.
Jeg ville kun hatt en gruppe med maller. Heller hatt en større gruppe. Også ville jeg økt cory bestanden med 5-10 stk. Ellers syntes jeg det hørtes ålreit ut. Uten at jeg har no særlig kjøtt på beina når det kommer til Discus oppsett.
Postet 26.10.12 kl 00:09
Jeg har hatt Heckels ciklide sammen med discus. Synes ikke det fungerte noe særs. Utfordringen er at disse ciklidene er kjappe og grådige i matfatet, da blir det lite mat igjen til discusen. Hadde disse i en 540, men flyttet heckel ciklidene etter en stund.
Ville gått for mindre fisk som sommerfuglciklide + tetra og en god gjeng med cory
Ville gått for mindre fisk som sommerfuglciklide + tetra og en god gjeng med cory
Postet 26.10.12 kl 10:14
Postet 27.10.12 kl 10:43
Det er ikke noe problem å holde både L134 og L236 i samme kar. Begge er like grisk i matfatet. Disse kan heller ikke krysse seg, men begge disse foretrekker ekstra kraftig sirkulasjon og ph rundt 6.5 - discusene vil også trives bedre i denne ph'en kontra ph 7.
L236 vil leke uansett hvilket oppsett og sirkulasjon du har, L134 krever nok litt mer for å leke.
Får du tak i C. Gossei er jo det en flott cory som takler discus temp.. Har akkurat fått en gruppe med disse selv og de ser ut til å stortrives i 29 grader som mitt kar holder.
L236 vil leke uansett hvilket oppsett og sirkulasjon du har, L134 krever nok litt mer for å leke.
Får du tak i C. Gossei er jo det en flott cory som takler discus temp.. Har akkurat fått en gruppe med disse selv og de ser ut til å stortrives i 29 grader som mitt kar holder.
Postet 27.10.12 kl 11:19
Endret: 27.10.12 kl 11:20
Det er min personlige mening bare jeg synes det ser mer ryddig ut med færre arter og heller flere individer. En stor stim med Corydoras er jo stilig. Kombinert med en art med flott Malle av noe slag som også er en "gruppe" høres bra ut synes jeg.
Kryssningsfaren kan du jo lett unngå ved å ikke holde for like arter sammen. Uansett hva du ender opp med høres dette bra ut
Kryssningsfaren kan du jo lett unngå ved å ikke holde for like arter sammen. Uansett hva du ender opp med høres dette bra ut
Postet 27.10.12 kl 13:31
Endret: 27.10.12 kl 13:32
Postet 30.10.12 kl 00:02
Ser at det er litt vanskeligere enn forventet og få tak i discus privat. Har discus fra mitt gamle kar som er fra asiatiske oppdrettere. Er det riktig at de ikke kan blandes med stendker discus? Og er det evt. noen oppdrettere i norge som fremdeles driver på som jeg kan få skikkelige kvalitets discus i fra? Skeptisk til butikk discus som ikke alltid ser like frisk og rask ut.
Postet 01.11.12 kl 11:45