Mobbet diskus?

Hei! Har et problem med mine discus. Jeg har hatt 2 stk i lengre tid (2 måneder+) som har gått "ok" sammen. De har hatt tendenser til lek så er sikker på at det er hunn/hann. Hannen som er litt større har regelmessig mobbet hunnen uten at det har vært noe som jeg opplever som unormalt mye i forhold til andre fisk jeg har holdt i grupper. I går kjøpte jeg en diskus til som er ca. samme str som hannen. Denne har blitt veldig kraftig mobbet synes jeg selv. Den har også fått sår på siden den ikke hadde før. Den blir mobbet av hannen nesten hele tiden uten stopp. Den har og kraftige svarte striper på kroppen pga misstrivsel. Hunnen har også mobbet litt på den nye.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Synes ikke det er noe gøy og ha fisk når det er sånn, får vondt inni meg når jeg ser at fisken ikke trives og ikke går i lag... Jeg får 3 discus til på onsdag til og utvide flokken så jeg håper det kan bli bedre.. Kan det være noe annet jeg har gjort feil enn og holde en for liten gruppe? Alle andre fisk ser ut til og trives i karet. Ph er på 6,5 - vanntemp på 28 (det har den vært samme hele tiden). Har ikke nitrit i karet. Bytter 40% vann to ganger i uken og mater 4 ganger for dagen. Gjør egentlig som jeg alltid har gjort.. Noen som vet hva som kan være gale?

Har satt opp et improvisert bb hastekar og tatt ut de to gamle så ikke de skal drepe den nye. Tar gjerne i mot tips til hva jeg kan gjøre for og bedre situasjonen.. :/
Søk på ordet "hakkekylling" og les alle trådene som kommer opp med temaet "discus" (gjerne under underforumet "Discus") Det er skrevet om det her mange ganger.
Takk for hjelp, fant en del. Får la de to eldste gå i eget kar til resten av discusene ankommer på onsdag. Får så spe med enda to til etter det tenker jeg. Regner med når de er oppi 8 at ting går seg til, forhåpentligvis... Iallefall at mobbingen blir jevnere fordelt. Veldig kjipt når fisken ikke går i lag, ødelegger akvarie kosen synes jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Medhus
Reklame for plussmedlemskap