Discus i akvastabil markII 530l

Hei!
Endelig er avgjørelsen tatt og akvarie bestilt...Etter 15år med kunn hagedam har jeg nå bestemt å starte opp med akvariehobbyen igjenn. Har tidligere hatt mange akvarier og mye forskjellig fisk.
Discus er den fisken jeg virkelig har savnet når vi har vært uten akvarie. Akvariet skal settes opp som et beplantet dekorativt selskapsakvarie, med vannverdier og temperatur som einer seg for discus.Jeg har ikke tenkt på noe oppdrett, gjorde unna den biten for ca. 20 år siden. Nå har jeg bare tenkt å kose meg med 10 - 15 discus + annen fisk og planter uten at det blir for mye stress.
Etter en del fram og tilbake har jeg nå bestilt et sort Akvastabil MarkII 530L med dimbar topp, sunnriser og BTN Rocky bakgrunn. I skapet under skal jeg ha sump på i overkant av 100L med div.bioballer, blåsvamp, en Philips Tropical Aquarium Purifer (noen som kjennert/har erfaring med denne) og et co2 anlegg. Alt teknisk utstyr blir da skult og jeg regner med at filterkapasiten blir så god at vannbytte kan begrenses en del. Går alt etter planen er utstyret i hus før jul.....
Høres ut som et knallfint akvarium. Legg ut bilder når du får det i hus og begynner oppsettet Lykke til med diskus.
Ja jeg håper det blir som forventet, bilder av oppsetting og progresjon kommer om jeg finner ut hvordan de skal legges inn i dette forumet. Det er kansje enklest om en er betalende medlem? Har lest her at det er enkelte ting her inne som er enklere da.
Bilder kan alle laste opp, det trenger man ikke være plussmedlem for. Du kan altså fint laste opp bilder her, du også Maks 3 bilder pr innlegg. Har man flere bilder, lager man da flere innlegg etter hverandre Den regelen er den samme for alle.

Det er imidlertid krav om at bildestørrelsen ikke må være over en viss grense. Dette står det under der man laster opp bildene sine:
"Bildet vil bli konvertert til jpg og forminsket dersom det er større enn 500 px i høyden eller bredden"

Det kan være en lur idè å bearbeide (forminske) bildene i et fotoredigeringsprogram før man prøver å laste de opp her. Beskjæring og forminskning er vel det viktigste man gjør med et bilde.
Har du ikke et fotored.progam, så finnes det forskjellige gratisprogrammer for det på nettet. Sikkert mange som har tips til deg om hvilke. Jeg bruker Adobe Elements som jeg har kjøpt, og innimellom Microsoft Picture It!10, som var forhåndsinstallert på denne pc'en da jeg kjøpte den som ny.
Foto er en av mine andre store hobbyer, er NIKON-mann med stor N....så utstyr og programmer er på plass. Det skal nok gå greit, nevnte det bare for at jeg ikke tidligere har lagt bilder inn i dette forumet. Mente å ha lest en plass at man som betalende medlem kan legge bildene inn under teksten i større format og ikke på siden som minibilder som må klikkes på. Skulle gjerne hatt muligheten til å legge inn og se på bilder med flere pixler.
Plussmedlemmer kan på sin egen profil her inne, legge ut større bilder enn ikke-betalende medlemmer, om jeg ikke husker feil. Men det er altså kun på profilen (der du legger inn akvariene dine og kan legge ut bilder av fisk og kar), ikke på forumet ellers. Lurer på om det er maksgrense på 1000 pixler på profil-delens bilder?

Maks-grensen for bilder på forum-delen av AF er som nevnt ovenfor, og gjelder oss alle

Jeg har tidligere lagt ut "bruksanvisning" for hvordan man legger ut miniatyrbildene i innleggene sine, så de blir litt større. Skal se om jeg finner igjen en av de innleggene jeg har beskrevet dette i, så slipper jeg å gjenta meg selv ennå en gang :p Det er bare litt koding, og klipp og lim av bildeadresser, så går det greit. Alle kan gjøre det.
Da må nok jeg se å få blitt plussmedlem like gått først som sist.. ;0)
Fant et par ulike innlegg der jeg har forklart hvordan man får lagt inn bildene store i innlegg, etter at de er lastet opp som små miniatyrbilder til høyre i posten.
Les dette innlegget og dette, og se om det ble forståelig
Blir spennende å se om nissen får trøkt det karet igjennom pipa før jul Finn Erik he he he. Gleder meg til prosjektet ditt kommer igang, og ja... her snakker vi om obligatorisk bildeframlegg!

Simen
Ja det står på Thomas nå Simen. Han sa det skulle gå greit å få det på plass uka før Jul. Da er det bare å smøre seg med tolmodighet, blir spennende å komme igang igjen. Akvariets leksikon har kommet på plass ved siden av godstolen nok en gang.... ;0)
Artig at det er oppsving i aktiviteten på discus forumet her i det siste og en del som starter/starter opp igjen. Blir spennende og se fremover hvordan dette prosjektet ender!
Beurre blanc
Artig at det er oppsving i aktiviteten på discus forumet her i det siste og en del som starter/starter opp igjen. :) Blir spennende og se fremover hvordan dette prosjektet ender!

Virker som du er litt skeptisk?
Jeg regner med at det ender i et fantastisk kar
Er det noen av dere som har erfaring/kjennskap til Philips vannrenser som jeg nevner i mitt første innlegg i denne tråden?
Finn Erik Helberg
[QUOTE=Beurre blanc]Artig at det er oppsving i aktiviteten på discus forumet her i det siste og en del som starter/starter opp igjen. :) Blir spennende og se fremover hvordan dette prosjektet ender!

Virker som du er litt skeptisk?
Jeg regner med at det ender i et fantastisk kar

Nei, nei! Absolutt ikke. Synes det er morro at det blir flere beplantede discus kar rundt om som man kan ta utbytte av i form av lærdom og inspirasjon. Driver og sysler med en plantebestilling jeg skal ta over nyttår til eget kar til en ombygging. Så hadde vært fint om du legger ved hva planter du går for osv underveis.. blir uansett spennende og se fremover og hvordan det går

ps. ser at du skal ha co2 anlegg, vet ikke om du har valgt anlegg enda men jeg kan anbefale deg jbl proflora u403. Det fungerer veldig fint her =)
Takker for tipset, for nei har ikke bestemt meg for noe ang. CO2 anlegg. Har fått tilbud om et nesten nytt som skal ha kostet nesten 3 lapper han skulle visst ha rundt tusenlappen for det. Vet ikke noe om merke/type. Er det noe spesielt en skal holde seg unna?
Finn Erik Helberg
Er det noen av dere som har erfaring/kjennskap til Philips vannrenser som jeg nevner i mitt første innlegg i denne tråden?

Har ikke vert borti denne, men søkte litt rundt på nettet om denne varianten og fant ikke mye positivt om den.
Vet at philips har laget en annen variant som kom ut i fjor og at Tony Johanson i Trollhettan solgte denne for jeg tror det var rundt skr 1500,-. Har ikke hørt noe mer om den så regner med at dette var enda en flopp.
Det er ikke bare å pøse på med ozon da dette er giftige gasser som må / bør filtreres vekk med kullfilter. Kan fort begynne å skade luftveiene sammen med mye annet dritt.
Jeg drev med tanker rundt ozon for et par år siden, men la det på hylla da det var så mye problemer rundt dette.
Prøv å google " Philips Tropical Aquarium Purifer" så kan du lese mye på forskjellige forumer rundt om i verden og det er lite positivt å finne.
Bruk heller pengene på masse beplantning da disse forer på nitratene hvis du har mange nok og ikke for mye fisk i karet
Hei Kai!
Jeg har søkt en del rundt, men har ikke funnet noe konkret negativt av folk som virkelig har prøv dette. Har du link til en spesiell side jeg bør lese? Det meste av negativitet er fra folk som ikke har prøvd selv. Her er det snakk om relativt beskjedene mengder med ozon som blir produsert. Thomas i Askakvazoo har prøvd dette i flere av sine kar også med discus og er meget imponert og fornøyd. Jeg har tenkt å plassere denne i sumpen. I nye kar som dette har vært prøvd har vannverdiene vært så gode at karet har blitt "befolket" med fisk etter kun tre dager uten problemer. Det er jo nesten utrolig. Han har heller ikke hatt noen form for sykdom i de karene hvor dette benyttes. Dersom jeg kunne lagt opp til automatisk kontinuerlig vannbytte hadde dette utstyret sikkert vært unødvendig og uaktuelt for meg. Om det er halvparten så bra som reklamen og Thomas sier mener jeg det er værd et forsøk. Det hyppige vannbytte som skal til for at discusen skal trives er noe jeg med stor fordel kunne vært for uten. En gang i mnd. eller helst hver annen mnd. hadde passet meg og sikkert andre utmerket.
Den som intet våger intet vinner. ;0)
Men som sakt.....jeg skulle gjerne ha hørt fra noen som har prøvd eller bruker systemet.
Jeg har bestemt meg for å ha en coridoras stim på 15-20 stk. i dette akvarie. Jeg tenkte først på Pandaer, men jeg ser at de ikke liker så varmt vann som discusen skal ha. Er da Adolfoi det rette eller har dere noen andre anbefalinger? Jeg vil ha noen som stimer og "beiter" sammen på geledd. Er det lurt og holde seg til en type eller kan jeg ha to? Vil de i så fall dele seg i to stimer? Sammen med Adolfoi'n kunne jeg tenke meg en type som er prikkete eller har striper. Om jeg har to typer og de deler seg i to stimer burde jeg kansje øke antallet til 30 -40 stk.?
Hei Finn Erik

Jeg har både adolfoi og sterbai sammen med diskusene, de går i hver sin stim
Sterbaiene er de som er mest fremme.
Hadde en stim på 50 sterbai det var et syn når de kom for å spise, degikk bare under navnet støvsuger teppe
Hei Tom Eirik!
Artig å høre, da blir det nok de to typene hos meg også. Skulle ikke forundre meg om de Sterbaiene som kommer i karet mitt egentlig kommer fra deg. Tanken er å kjøpe alt fra Thomas Liverrød i Sandefjord.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap