Sår/ transportskade på discus, behandling?

Hei folkens.
Er ny her på forumet.
Har nettopp satt opp ett Juwel vision på 260 liter.
Kjøpte akvariet komplett med fisk.
Nå 2 døyn etter jeg har satt det opp har den største discusen fått noen hvitaktige tråder som jeg tror er transport skader men er da ikke sikker.
Har lagt ved 2 bilder som viser hva jeg mener.
Spørsmålet er: Er det sår elleren reaksjon på stress? Behandling?

På forhånd takk for svar

Trond
Du har ikke mulighet til å ta litt klarere bilder?
Litt vanskelig å se annet enn at det er en hvit flekk
Re
Hei Trond.
Ut fra bildene ser det ut for at discusen har hatt litt stress før den ankom akvariet ditt. De danner slim på områdene der de har hatt kontakt med posen eller isoporkassen. Dette er helt vanlig, og vil normalt gå bort etter noen dager.
Siden discusen som er avbildet er nokså avmagret, (tynn i pannen og ryggen) vil den være ekstra sårbar for stress. Du vil og se om discusen trives ved at den viser fargene sine. Denne ser mørk ut, dette er normalt siden den er ny i akvariet. Hvis den spiser godt kan du glede deg til en fisk som vil vise mye farger. Hvis den ikke spiser nå, og kanskje det er andre fisker i samme karet som påvirker trivselen, vil det ofte gå feil vei med denne. Vann kvaliteten er svært avgjørende for trivselen. lav ph og mykt vann, ( lav karbonat hardhet) er noe av det som vil påvirke fisken. Vannbytte er og viktig, ofte vannbytte men lite i mengde. De er kresen og krevende for en akvarist som er ny i hobbyen. Men prøv å les det du kommer over, og du vil få mange gode hint og hjelp til og lykkes med dine discus.
Willy
Bare tipser om at det finnes et eget underforum for diskus her på Akvaforum. Du vil finne en del tips der om du er ny på diskus, da lønner det seg å lese alt du kommer over om dem.

Ikke unormalt at discusen får en reaksjon etter å ha blitt satt inn i nytt kar. Meget rent vann og god foring får den snart på rett kjøl igjen. Jeg har bestandig lagt vekt på konstant pH selv om vannbyttene har vært heftig i innkjøringsfasen på ny fisk.
Takk for hurtig svar.
Heisa folkens
Takker atter en gang for hurtig svar.
Fikk 2 discus med akvariet, denne som er avbildet på ca 8cm og en litt mindre på 5-6 cm.
Den lille er veldig aktiv, fremme å visere seg og nesten som den tigger etter mat :o)
Men den store er mer tilbake trokken og den virker ikke som om den har noe stor matlyst.
Di er begge veldig mager etter min mening, nesten biafra om dere forstår.
Hva er det jeg kan friste med for å få dem til å få opp matlysten? Artemia, røde mygglarver eller kansje noe annet som er godt for discus?
Har drevet mye mallawi og tanganika ciklider og da laget jeg eget for på grønnerter,spirulina,rekeskall og c-vitamin. Er det noe som kan friste?

Trond
Inaktiv bruker
Ser det står du har ildhale sammen med fiskene dine. Du bør være obs på den. De er agressive og svert hissige. ildhale
Hei i gjenn folkens.
Oppdatering:
Begge discusene lærer snart :o)
Når noen nå kommer frem til glasset er det som om di har fyr i "ræva" , frem til glasset å tigger mat. (det er jaggu koselig) Di får nå mat 4 ganger om dagen.
Fremdeles mørk i fargen men begynner nå å se antydning til røde tegninger.
Mager som fy men spiser bra, apetitten er på topp!
Spørsmål 1:
Gjellemark/orm er det noe som er lett å konstatere?
Fikk jo disse med karret og han jeg kjøpte det hele av hadde hatt discusene i ett års tid. Skulle di hadde vært død på den tiden?

Spørsmål 2:
Har lest mye om discus her på forumet....
Ett navn/ uttrykk jeg har sett flere gangerer "Stendker" både når det gjelder discus og for.
Hva/ hvem er det? ikke me bra skrevet om det navnet.

Som altid
På forhånd takk.

Trond
Så flott at de har begynt å spise, da legger de nok på seg etterhvert

Gjellemark kan jeg ikke noe om men Stendker er ihvertfall tysk oppdrett av discus, kjenner ikke til dem annet enn det jeg har lest på nettet.
Tiden går.
Hei i gjenn folkens.
Ja da har det gått snart 3 uker siden jeg overtok en tank med blandt annet 2 discus som var i serdeles dårlig forfatning.
Så da er det vell tid for en oppdatering
Den minste spiser som en "hest" og står og stanger i glasset når noen går forbi (legger ut ett bilde eller to)
Den største fikk seg en skikkelig nedtur..... mye stress tror jeg så han er flyttet i eget karr for å få ro til å spise.

Trond
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap