Sykdomsforløp ved gjellemark

Heisann! Selv om det står side opp og ned om gjellemark og hva det er så har jeg aldri sett noen skrive om hvordan gjellemarken utvikler seg. Det jeg er nysgjerrig på er de forskjellige stegene til sykdommen. Er det f.eks marken som evt. dreper fisken til slutt eller blir det sekundær problemer som tar knekken på den pga svekket immun system? Hvor lang tid tar dette (f.eks under gode forhold)? Er det flere stadier på denne sykdommen i forhold til hvor alvorlig den har blitt, og hvor lang tid tar det normalt før fisken dør? Hvordan takler voksen fisk dette sammenlignet med ungfisk som dør fort av marken? Håper på noen gode svar siden det er mange her inne som har lagt ned mange kr og fisk mot denne marken.. Har søkt en del men har ikke funnet noen som skriver om akkurat dette, så beklager om jeg har hoppet over en tråd her.. Takk for all hjelp!
Regner med at du mener Dactylogyrus-arter, som er de vanlige på discus.
Disse er hermafroditter, så behøver ingen partner for å formere seg. De slipper egg i vannet, og disse føres rundt med vannet. Eggene er klebrige og kan sette seg hvor som helst på fisk, bunnlag, planter. etc. ..gjerne der det fins et belegg. Larvene klekkes meget kjapt og kan enten drive med vannet til de finner en fisk eller "ligge på lur" til en fisk kommer nær nok. Hvis de ikke finner en fisk, kan de allikevel både leve og formere seg. I akvarietemperatur kan livssyklusen fullbyrdes på et par dager.

Skadene på fisken består bl.a. i at gjellene blir inflammert, og gjellefilamentene kan derfor klistre seg sammen. Dette gjør naturligvis at fisken får vanskeligheter med pusten. Sekundært oppstår det infeksjoner i gjellene, og fisken svekkes veldig. De kan også bli regelrett anemiske, eller få en generell blodforgiftning pga. infeksjonen. I tillegg slutter de også å spise, og hvis angrepet er sterkt kan de dø raskt.

Håper dette hjalp ihvertfall litt.
Tilfeldig bekjentskap
© per gunnar stenersæter
Reklame for plussmedlemskap