Discus og plante nærings/co2 tabl.

heia
noen bruker "nutron flora" eller andre plante nærings/Co2 tabl.? er det livsfarlig for discus?
Kan jeg ikke tenke meg, sist gang når jeg hadde discus hadde jeg plantegjødning i karet.
Hadde ikke noe problem med det da.
Discus er vel litt mer ømfintlig enn mange andre fisker når det gjelder diverse tilsetninger. Jeg har testet ut en del ulike plantenæringer uten at jeg har merket noe negativt utslag på discusene.
Men min erfaring er at hvis man tilsetter CO2 (og holder kontroll på bufferkapasiteten) så er det ikke nødvendig å tilsette noe særlig plantenæring. Det kommer selvfølgelig an på hvilke planter du har. Noen klarer seg med lite næring mens andre trenger mer. For mye næring medfører bare at plantene vokser alt for fort (eller at det blir algeoppblomstring). Hvis man skal tilsette noe er det vel først og fremst jern som er nødvendig. Det er en fordel med alt man kan putte ned i bunnsubstratet, så jeg har brukt jernkuler eller sticks til dette formålet for å få litt boosts på planter som tar næring via røttene. Fordelen med dette at man ikke får så mye jern i vannsøylen og dermed reduserer risk for algevekst.

Jeg har ikke erfaring med CO2-tabletter; bare med Co2 fra trykkflaske. Når man tilsetter CO2 er det viktig å ha kontroll på bufferkapasiteten (KH). Hvis den er for lav vil PH-verdien kunne sprette opp og ned og da vil discusene slite. For mye CO2 kan også føre til oksygenmangel og det merker du på at fiskene henger i vannskorpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap