Discuspar som krangler

Goddagen.

Har ett discuspar som har gått i selskapskaret ett års tid nå. De har lagt egg regemlessig i 3/4år men stoppet opp nå like før jul. Istedet har de nå begynt å småkrangle litt, hakker litt på hverandre og viser seg ikke frem for hverandre som de gjorde hele tiden før. De krangler dog ikke ved fôring. Prøvde å flytte hua over i ett annet kar en ukes tid for så å flytte hannen etter, men fortsatt småkrangler de.

Kan dette bety at de ikke lenger er ett par, eller er dette normal oppførsel til tider? Ser for meg at de kanskje er noe frustrerte ettersom de aldri har fått frem frittsvømmende yngel, kun til wiglers-stadiet.

Det hender jeg og kona krangler litt også, men hun legger egg bare en gang i måneden (heldig vis).
Vi hakker også en del på hverandre men dog ikke ved foring.

Dette er en ganske normal oppførsel, og etter det jeg har erfart, så kan du prøve nytt miljø for fisken (begge på likt) Hvis de har en fast "krukke" der de legger egg, kan du også teste å bytte denne til noe annet.

La heller ikke lyset stå på over akvariet, bruk heller bare lyset i taket, og dette skal være nok.

Hvis alt dette feiler, kan du også slippe inn en discus til, men hold nøye øye med hva som skjer da det kan bli litt slossing. Alternativet, er å dele av et litt større akvarie med en pleksiglassplate eller noe, hvor parret og "nykommeren" ser hverandre, og dette kan hjelpe på med at foreldrene passer bedre på yngel/egg, og ikke minst at de ikke spiser egga sine.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap